Annons

Sigma EF-500DG super till 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Har sett andra trådar om denna blixten men ingen som tar upp min fråga som är följande: Fungerar E-TTL fullt ut med Sigma EF-500 DG super till en Canon 300D? Vissa säger att det funkar helbra, men en del påstår att man får problem när man använder omni-bounce. Problemet skall bestå i att bilderna blir kraftigt överexponerade vilket skulle bero på mätproblem av ljuset från förblixten. Någon som vet mer om detta och som vill dela med sig? I så fall är jag tacksam.

/Arne S
 
eftersom kameran mäter blixtljuset från blixten med omnibounce på, så justerar den ju styrkan utefter det, och drar på lite extra eftersom omnibouncern "stjäl" lite styrka

på min 10D funkar den iallafall kanonbra, inga problem alls. borde ju således inte vara något problem med 300D heller
 
Jag är inne på att köpa antingen ef-500dg super, 420ex eller 55ex till min 300d. Nu är det så att det fattas vissa funktioner i 420ex. Behöver jag detta då jag vill använda blixten till upplättning? vad förlorar jag på att köpa 420ex?
 
Jag har en 420 till min 300D... Om jag vetat det jag vet idag hade jag nog satsat på Sigman

Ibland får man aldrig nog med kraft...
 
Jag sitter lite i samma funderingar med blixtköp.
Jag var inne på Expert idag och såg.

Sigma EF-500 DG ST "För 1995:-"

Det såg inte ut att vara specielt mycket inställnings möjligheter på den, men den skulle tydligen klara E-TTL som tydligen "DG" står för.

Jag har inte sätt en "Super", förutom på bild framifrån, är det samma blixt eller är "DG ST" en vidareutveckling av den som bara heter "500 ST" ?
 
DG ST är budgetvarianten, som jag har förstått det.. motsvarar canons 420EX, DG Super motsvarar 550EX

köp EF-500 DG Super för all del, kostar lika mycket som en 420EX och är kraftfullare och med fler funktioner
 
En EF-500 DG ST för 1995 tycker jag är dyrt. Det går med lite sökning i olika svenska och tyska butiker få fram ett pris för 500 DG Super som endast ligger några hundralappar högre och då får man avsevärt mer nyttig funktion än vad enbart ST ger.

Det är viktigt att det är "DG" med i namnet, så den fungerar med E-TTL. Sen får man bara hoppas att de byggt in stöd för E-TTL II,.....o s v ....
 
Köpte också min EF-500 DG SUPER från B&H i NYC,USA.Billigare än i Sverige och man hade den i handen på tre dagar.
 
jesperf skrev:
DG ST är budgetvarianten, som jag har förstått det.. motsvarar canons 420EX, DG Super motsvarar 550EX
Skillnaden är att DG ST har samma ljusstyrka som DG super...men färre inställningsmöjligheter.
420EX är därimot svagare än 550EX.
 
jesperf skrev:
eftersom kameran mäter blixtljuset från blixten med omnibounce på, så justerar den ju styrkan utefter det, och drar på lite extra eftersom omnibouncern "stjäl" lite styrka

på min 10D funkar den iallafall kanonbra, inga problem alls. borde ju således inte vara något problem med 300D heller

Just att den "drar på lite extra" är det som en del hävdar som orsak till överexponeringsfenomenet (vilket ord!!). Men efter att ha läst ditt och andras svar på min fråga tycker jag inte det låter som något större problem. Jag får väl avvakta någon dag till, men det blir nog en Sigma som det känns nu.

Olle: Tack för ditt svar. Det hjälpte mig att slutligt plocka bort ett alternativ.

Roland: Skönt att veta att du är nöjd med kombinationen 300D/ 500 super.

Tack så länge.

/Arne
 
Senast ändrad:
eftersom kameran mäter blixtljuset från blixten med omnibounce på, så justerar den ju

Finns det någon tråd som berättar hur man tar bilder med upplättningsblixt. Ibland är motivet i fullt soljus men ansiktet i skugga. Jag förstår inte hur man ändrar tid och bländare när man använder blixt. Tycker alltid att jag får samma inställning så fort jag skall ta en bild med blixt.

Blir förvirrad när jag hör talas om "första och andra ridån" i samband med slutaren.

Jag har en Cannon 300 (analog) och en Sigma EF-500 ST.

Tacksam för hjälp med information om rätt tråd eller annan hjälp.
/Johan
 
Bra länk!!!

Tack Gerhard för den länken. Tar lite tid att läsa igenom, men det är det säkert värt. Jag har dålig koll på blixtar och dess funktion, men här kan jag ju i alla fall få en stor del av teorierna. Skitbra!
 
Det är viktigt att det är "DG" med i namnet, så den fungerar med E-TTL. Sen får man bara hoppas att de byggt in stöd för E-TTL II,.....o s v ....
Även icke DG modellen klarar E-TTL. Dock fungerar inte dessa korrekt på Canons digitalkameror. Därav den nya dubbelt så dyra DG modellen.

E-TTL II är en annan typ av mätning i kameran, kräver inget av blixten annat än E-TTL.
 
Talade med Cyberphoto idag och de rekommenderar inte Sigman till 10D. Den "exponerar" inte tillförlitligt, speciellt inte med omnibounce. Nu vill man ju gärna kunna lita på blixten... De har en ny Metz som tydligen skall funka 100, men den är lite klen och går inte att vinkla i alla led. Tyvärr (ekonomiskt sett) är 550EX den enda blixten som är fullt kompatibel, också det enligt Cyberphoto. Ni som skriver att Sigman fungerar utan problem, gäller det även med omnibounce och i upplättningssituationer?
 
Blir konfunderad...

mbn skrev:
Talade med Cyberphoto idag och de rekommenderar inte Sigman till 10D. Den "exponerar" inte tillförlitligt, speciellt inte med omnibounce. Nu vill man ju gärna kunna lita på blixten... De har en ny Metz som tydligen skall funka 100, men den är lite klen och går inte att vinkla i alla led. Tyvärr (ekonomiskt sett) är 550EX den enda blixten som är fullt kompatibel, också det enligt Cyberphoto. Ni som skriver att Sigman fungerar utan problem, gäller det även med omnibounce och i upplättningssituationer?

Jag börjar undra vad cyberphoto ger för svar... Jag har också talat med dem och fått svaret att det visst funkar. Märkligt.

Har också en "nybörjarfundering" kring denna problematik med omnibounce. TTL innebär ju att kameran mäter ljuset genom objektivet med hjälp av en förblixt(annars också för den delen). Utifrån detta värde ger den sedan signal till blixten hur starkt denna ska belysa. Detta oavsett vilken blixt man monterat och om omnibounce är monterad eller ej (finns ju inget som indikerar det till kameran...). Varför skulle då sigma +omni ge sämre/annorlunda värden jmf med canon + omni? Det finns säkert en förklaring, men jag kan inte se den. Någon annan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.