Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma ef-500 dg super frågor nr.2

Produkter
(logga in för att koppla)

holymaco

Medlem
I blixten står det olika millimeter angivelser och man kan trycka zoom så att det ändrar sig inuti blixten... men finns det något sätt så att blixten anpassar mm efter det man har på kameran.

Fråga nummer 2: Är mm angivelsen "normal" brännvidd eller skall man räkna med cropfaktorn i kameran?

Nummer 3: Finns det någon svensk bruksanvisning i PDF t.ex skulle underlätta mycket.

Tacksam för svar

MVH Markus

Om du sätter blixten i ETTL-mode så sköter den sig helt själv.

Brännvidden behöver den så att den vet hur mycket vinkel den behöver!
Vidvinkel=blixten slår brett och kort
Tele= Blixten slår smalt och långt
Cropfaktorn behöver du inte ta hänsyn till.

Jag hade själv uppskattat en svensk pdf-fil men det finns tyvärr inte!

MVH/Jonas

E-TTL

Jo att den sköter sig själv då har jag märkt, men sköter sig brännviden på blixten själv också i något läge, eller måste jag sköta mm antalet i blixten manuellt och sedan sköter blixt & kamera resten?

Tack på förhand

Nej,du behöver inte ändra brännvidden på blixten,den sköter det själv!
Sätt på ett zoomobjektiv och ändra brännvidden så hör du motorn i blixten arbeta.

Men med bouncer?

Här kommer det ännu en fråga i blixtämnet, spelar det någon roll vilken brännvidd det är inställt på när man använder bouncer?

Eller är det någon viss mm som det är bättre att ha det just med bouncern på?

Tacksam för svar

Själv har jag bara kört den i ETTL-mode och låter den sköta det själv och det har funkat utmärkt.

ETTL-2

Ursäkta att jag är så frågvis, men jag får inte blixten i ETTL2 läget som är lägnst ut till höger i displayen på blixten.

Måste man ställa in kameran på något speciellt så ställer blixten in sig själv, eller skall man trycka sig fram till det läget via knapparna på blixten, jag har provat allt tycker jag och får inte till det.

Tack på förhand

Jag trycker på "mode"knappen tills det står "ETTL" till vänster och "Zoom xx mm" till höger,inget annat skall stå! (förutom avståndsskalan längst ner)
Då fungerar ETTL om du kör kameran i "P"-läge eller i fullautomatik!

Okej tackar

Men vad är ETTL2 för något isåfall? Jaja jag får väl läsa instruktionsboken lite närmare.

Men tack för alla svaren

MVH Markus

Skillnaden mellan ETTL och ETTL2 är att på ETTL så mäts ljuset i samma ögonblick som avtryckaren trycks ned helt. Då avfyras en förblixt innan exponeringen som den vanliga ljusmätaren använder för att bestämma blixtexponeringen.
I ETTL 2 görs två mätningar innan exponering, med och utan blixt, dessa mätningar jämförs så att kameran ser vilka zoner (av 35) som blivit upplysta av blixten. I de områdena mäts sedan ljuset. Områden som är ur fokus utesluts liksom de som blivit helt tokljusa (som då antagligen är reflexer).

RE: ETTL2

Jo det där vet jag, men hur får man på det i blixten var frågan eller är det automatiskt ETTL2 aktiverat när det står på ETTL?

Tackat tackar

Nu vet jag, tack för att du orkade svara på alla frågor, det har varit till stor hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar