Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma DG 500 Super II som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Hej!

Har testat att använda min nya Sigmablixt som slav, dvs att jag utlöser den med den inbyggda blixten. Det jag dock förbryllas av, är att jag inte ser Sigmans ljus i fotot. Det ser ut som ett vanligt foto med inbyggda blixten, trots att sigman triggats.

Säg att en modell håller Sigman under hakan, riktad uppåt. När jag fotar med inbyggda blixten så skjuter sigman samtidigt. Fotot ser ut exakt som om jag bara fotat honom med den inbyggda, plain on.

Hur kommer det sig? Har provat med 1 sekunds slutartid, samma resultat. Täcker ljuset från den inbyggda, ljuset från sigman?

MVH Hermanssson

Hur har du exponeringen ställd på sigman respektive kamerablixten?
I "slave"-läge så kan du ändra hur kraftig blixten ska vara genom att blädra lite med "sel"-knappen. Då kan du även ställa in vilken bländare du har kameran på...

När jag kör min sigma som slave så skickar kameran bara ut en svag strobe-signal när man tar kortet som inte påverkar exponeringen särskilt mycket.

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    28.9 KB · Visningar: 242
Men du har ingen hotshoe-sändare? Du utlöser den med inbyggda blixtens ljus? Jag fattar inte, oavsett vad jag ställer för exponering så blir inte sigmans ljus med i bilden.

Vad kör du för inställningar på blixten?

Har visserligen blixten men har inte provat slavfunktionen så mycket.

Men om jag inte är fel på det så triggas Sigman igång redan av förblixten från den inbyggda blixten. Kan det innebära att Sigman "brunnit klart" när bilden tas och att du då inte får önskad effekt?

/Arne

Nej, jag ser till att inte förblixta alls.
Jag ser hur sigman triggar i sökaren när jag exponerar, men det blir inget i bilden. Kanske som sagt, eftersom att den inbyggda triggar Över sigmans ljus, så att man inte ser det?

Problemet är att du inte hinner se förblixten,den är på någon microsekund och är till för ETTL-II funktionen! Vad jag vet går den inte att stänga av!
Har testat att ta kort genom en spegel på sigman i slavläget och då var den släckt på bilden.
Med andra ord har Sigman redan skjutit av blixten när kameran exponerar.

Jaha? Hur motverkar jag det då?
Måste jag ha en hotshoe för att kunna använda ljuset från sigman på ett foto? Annars har väl inte funktionen någon funktion?

Jag vill ju kunna få ljuset kastat från fräcka vinklar etc, det är väl det som är poängen?

Hermanssson skrev:
Jaha? Hur motverkar jag det då?
Måste jag ha en hotshoe för att kunna använda ljuset från sigman på ett foto? Annars har väl inte funktionen någon funktion?

Jag vill ju kunna få ljuset kastat från fräcka vinklar etc, det är väl det som är poängen?

Det går inte att slippa förblixten som löser ut slaven i förtid när du triggar med den inbyggda.
Enda sättet att åstadkomma en blixt är att ställa sigman på halv effekt eller lägre så laddningen orkar med två blixtar.

Sigman funkar utmärkt som slav till en annan likadan eller en 550/580 EX i TTL läge, eller som en extra studioblixtslav. Det funkar dock inget vidare att använda inbyggd blixt där du inte kan stänga av TTL förblixten.

På bilden hade jag blixten inställd på slave-läge, 1/32 i blixtstyrka och F5,6 både på blixt och kamera. Blixtläget i kameran var inställt på WL (wireless), och min kamera skickar också ut en förblixt när jag kör så, men så länge jag inte har blixtstyrkan högre än 1/4 så hinner blixten med...

Flash exposure lock

Svar på en gammal tråd, men visst är väl en lösning att använda FEL-knappen som ser ut som en * på Canon-kameror. Den triggar då förblixten manuellt och låser exponeringen. När kortet sedan tas blixtrar den inbyggda blixten bara en gång och slaven kan tända med full effekt.

Om jag förstått det rätt.

mvh Lars

Re: Flash exposure lock

larsla skrev:
Svar på en gammal tråd, men visst är väl en lösning att använda FEL-knappen som ser ut som en * på Canon-kameror. Den triggar då förblixten manuellt och låser exponeringen. När kortet sedan tas blixtrar den inbyggda blixten bara en gång och slaven kan tända med full effekt.

mvh Lars

Japp det fungerar alldeles utmärkt har jag också märkt. Kan man inte stänga av förblixten helt då, eller Måste man använda FEL-knappen om man inte har en ir-sändare? Någon som förresten har tips om en sådan, billigt?

Re: Flash exposure lock

larsla skrev:

mvh Lars

Är för blixten för klen att trigga en slav?
Edit nu är jag väl ute och cyklar den tar ju inget kort av fel blixetn.

Re: Re: Flash exposure lock

Robin Gyllander skrev:
Är för blixten för klen att trigga en slav?
Edit nu är jag väl ute och cyklar den tar ju inget kort av fel blixetn.

Nej, förblixten triggar slavblixten, men använder man FEL knappen kan man vänta tills slaven laddat om innan man tar bilden. Man slår alltså förblixten med knappen och slipper den när man tar bilden.

Det trista är att TTL mätningen blir lurad med konstig exponering som följd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar