Annons

Sigma blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
Jag skrev i ett gammalt foruminlägg men fick inget svar.
och alla härliga forummänniskor här brukar ju vara så jätte snabba på att svara :)

jag tänkte också köpa en blixt till km5d... kollade på scandinavianphoto på deras sigma blixtar...
det finns ju två sorter... en ef 500 DG ST som kostar 1.500 kr...
sedan finns det en sigma ef 500 DG Super II som kostar 2. 500...
vad jag kan läsa mig till klarar båda hss (high speed sync) det är nästan det viktigaste för mig, vill att blixten ska klara 1/4000 sekund. dessutom så går båda att rikta upp ned och åt sidan, båda verkar klara att ta kort på upp emot 50 meter! förstår inte hur det ska gå?
Sedan undrar jag också om någon av dem klarar att köra trådlöst...?
men har någon nån er någon erfarenhet av den billigare varianten om den klarar allt detta och varför den ena är 1000 kr dyrare? och vad rekomenderar ni att jag köper?

Det är bara Super modellen som har full kompabilitet med digital systemkameror.

Det blir till att bita i det sura äpplet och köpa den dyrare blixten.
Innan Tura tog över agenturen så kostade blixten bara 2000kr(runt Jul 2005). Så det kanske finns goda chanser att spara en peng genom att köpa från Tyskland.

Trådlöst naturligtvis

philip svensson skrev:
jag läste på sigmas hemsida om det där och där så står det alpha sweet, jag har för mig att det är dynax 5d... eller är jag helt fel? och det står att hss är OK på den...
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/comp_500dg_st.htm#04
den linken... men är high speed sync 1/4000 slutartid?

High speed sync innebär att blixten doserar ut flera blixtar under det att slutarens smala öppning rör sig över film/sensoryta.

Detta innebär INTE att du kan frysa rörelser med 1/4000 s eftersom tiden som öppningen rör sig över bildplanet är betydligt längre än 1/4000 s, troligen ungefär samma tid som blixtsynktiden.

Fördelen som HSS ger är att blixten kan användas som upplättningsblixt för tider snabbare än normal blixtsynktid. Bra i t.ex starkt solljus.

alpha sweet digital är samma sak som KM Dynax 5D.

Om man tittar i tabellen, så verkar det bara som om det är trådlös blixt som den billigare inte stödjer. Trådlös blixt är dock mycket trevligt och speciellt till D5D som behöver en extra adapter för att kunna använda extern blixt.

2 st trådlösa blixtar och paraplyer och vips så har Du en mycket kompakt studioutrustning.

Inte lika kraftig som en proffsig elansluten, men smidigare och trådlös.

Jag skulle köpa den dyrare, du kommer troligen att uppskatta den trådlösa styrningen. Mycket bra vid makrofotografering.

/Jörgen

HSS ger även sämre räckvidd..

Här kommer det en artikel som mycket fint beskriver i både ord och bild hur det faktiskt är sämre att använda HSS istället för den normala kortaste blixtsynktiden!

High Speed Shutter vs. Ordinary Flash Sync

Räckvidden på blixten begränsas också rejält. Detta kan man förstå om man kommer ihåg att HSS är en serie av blixtar som belyser en smal strimma av filmen/sensorn. Mycket av blixtljuset hamnar på slutarlamellerna. Detta ger alltså en hel del spill.

Om man vill frysa rörelser så skall det göras med hjälp av blixtljuset och normal synktid. En normal blixt klarar 1/1000 ner till ca 1/40 000 sekund, kortare tid ju midre effekt som måste skickas ut.

Om man betänket vad detta innebär så är egentligen alla tider snabbare än blixtsynktiden mindre bra att frysa rörelse med.

1/2000 behöver alltså inte frysa en rörelse bättre än 1/200 s....

Hoppas att det vart klarare

/Jörgen

intressant test...
jag skickade ett mail till sigmas support och frågade också. men då säger dom att det är bara den dyrare som klarar hss och massa andra saker. usch va irriterad man blir. och det verkar ju inte vara någon som har sigma ef-500 dg st heller tyvär, eller?

Ingen HSS?

philip svensson skrev:
intressant test...
jag skickade ett mail till sigmas support och frågade också. men då säger dom att det är bara den dyrare som klarar hss och massa andra saker. usch va irriterad man blir. och det verkar ju inte vara någon som har sigma ef-500 dg st heller tyvär, eller?

Enligt länken till Sigmas egen hemsida så skall Sigma ef-500 dg st klara HSS med alla dynaxmodeller som klarar HSS. Inklusive D5D och D7D...

Men om de själva skriver att det inte är så, får man väl lita på det.

Den dyrare varianten motsvarar ju närmare 5600HS(D). Har själv både 5600 och 3600. Om jag fick välja så skulle jag kanske hellre ha köpt 2 st Sigma EF-500 DG Super istället.

Men som sagt möjligheten att använda blixten trådlöst är mycket trevligt.

/Jörgen

jag fick svar när jag frågade varför de har skrivet en sak på deras hemsida och en annan när jag mailar supporten och han ursäktade sig och sa att det var rätt det som står på den länken jag bifogade här... så jag ska köpa den där bilxten nu snart...

en annan sak... om jag bestämmer mig för att köpa en dg super senare... och vill köra trådlöst. kommer jag ha användning av den här blixten då? kan man typ använda den trådlösa vid ett paraply och den dg st:n på kameran, kan det funka?

Sorry

philip svensson skrev:
en annan sak... om jag bestämmer mig för att köpa en dg super senare... och vill köra trådlöst. kommer jag ha användning av den här blixten då? kan man typ använda den trådlösa vid ett paraply och den dg st:n på kameran, kan det funka?

Nej tyvärr, den kombinationen går tyvärr inte, inte ens 5600HS(D) kan användas som master på en D5D eller en D7D.

/Jörgen

Re: Sorry

jorgen.hubner skrev:
Nej tyvärr, den kombinationen går tyvärr inte, inte ens 5600HS(D) kan användas som master på en D5D eller en D7D.

/Jörgen
Jag har använt min EF-500 Super till att lösa ut studioblixtar, skillnad?

men fan va krångligt allting ska vara :p
bara för att man vill ha en blixt. nee jag orkar inte tänka på framtiden just nu. men tack för alla svaren!

Re: Re: Sorry

Anddje skrev:
Jag har använt min EF-500 Super till att lösa ut studioblixtar, skillnad?

Ja det vill jag nog påstå, Philip vill troligen utlösa en EF-500 super trådlöst via P-TTL med EF-500 Dg St. Det går inte, i alla fall vad jag kan se.

En Dg St kan dock troligen utlösa en Super, Du får då endast manuell exponering med Super.

2 st, eller fler Super verkar kunna styra varandra, oberoende av vad kameran klarar av, med exponeringsmätning via blixtarna, dock ej via objektivet och P-TTL.

Hur fixar Du det med förblixten? det finns minst en tråd där man vill göra precis som det Du gör med en D5D utan att det fungerar. Förblixetn från D5D löser ut blixten för tidigt. Tar mottagaren till Dina studioblixtar hänsyn till förblixten?
Trevligt i så fall, berätta gärna vad Du använder för mottagare.

EF 500 St Super är en kompetent blixt som verkar klara det mesta.

Dg St har begränsningar, det är därför den är billigare... :)).

Som sagt, så här i backspegeln, så hade jag nog hellre köpt 3 st EF 500 Super än kombinationen 5600HS(D) + 3600 HS(D).

Philip, allt är inte krångligt, om Du köper en EF 500 Super, så blir det enkelt, men visst, det kostar dock en lite större slant.

Alla saker kan inte lösas med pengar, mycket kan bara lösas med omtanke och vänlighet, men just det här kräver pengar... :)

/Jörgen

jag har inga studioblixtar eller ingenting :) är helt nybörjare :p

men jag köper nog den dg st ändå. trådlöst är väl mest i studio man använder men även i studio kan det väl bli fina bilder med bara en blixt på kameran + bouncer och kanske någon lampa...?

Är det någon som har en Sigma EF-500 DG Super som kan bekräfta att denna blixt fungerar bra med Minolta 5/7D, både på kameran och trådlöst.

Jag har idag en Minolta 3600 HS(D) men skulle vilja ha en blixt som är lite kraftigare och går att vinkla i sidled. Sigman verkar ju vara ett prisvärt alternativ, men jag har hört att den inte alltid fungerar så bra med Minoltas DSLR:er.

om du kollar på den länken jag bifogade i foruminlägget eller går in via www.sigmaphoto.com så ser du specifikationer för den blixten och enligt den så ska det fungera jätte bra. och om du mailar sigma-photo så får du säkert svar, de är jätte snabba och trevliga... men jag har ingen personlig erfarenhet som det verkar som att du är ute efter...

Re: Re: Re: Sorry

jorgen.hubner skrev:
Hur fixar Du det med förblixten? det finns minst en tråd där man vill göra precis som det Du gör med en D5D utan att det fungerar. Förblixetn från D5D löser ut blixten för tidigt. Tar mottagaren till Dina studioblixtar hänsyn till förblixten?
Trevligt i så fall, berätta gärna vad Du använder för mottagare.

Körde Sigman i Master-läge och studioblixtarna som slavblixtar, funkade, enda problemet var det krångliga att ha blixten på och att det blir mer ljus.

D5D är ju inte direkt en optimal studiokamera, ingen PC, inget V-Grepp och man kan inte fota direkt in i datorn.

msundberg: Jag har Sigma EF-500 Super DG, den funkar perfekt.

Re: Re: Re: Re: Sorry

Anddje skrev:
msundberg: Jag har Sigma EF-500 Super DG, den funkar perfekt.
Tack Anders, det låter ju jättebra. Hur gamal är din blixt? Har hört något om att blixtar med serienummer som börjar på 7 eller högre skall fungera bättre än tidigare versioner.

Re: Re: Re: Re: Re: Sorry

msundberg skrev:
Tack Anders, det låter ju jättebra. Hur gamal är din blixt? Har hört något om att blixtar med serienummer som börjar på 7 eller högre skall fungera bättre än tidigare versioner.
Min blixt är ganska ny, kanske 2 månader gammal, serienumret börjar på 8.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar