Annons

Sigma-blixt på 350D tjuvblinkar ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Jag sitter på kammarn och undrar varför min Sigma EF500 DG Super II tjuvblinkar till ibland (lite korta blixtar, ungefär som för att mäta) när jag har kamera och blixt igång utan att göra något med dem.
Jag kör i manuellt läge alt. P på kameran och vanlig E-TTL på blixten om det har någon betydelse.
Det är inte skärpedjupskontrollen. Trycker man in skärpedjupskontrollen så "lyser det upp" ett tag. Det här är som mycket korta blinkningar till och ifrån.
/Lennart
 
Karlsson skrev:
Jag sitter på kammarn och undrar varför min Sigma EF500 DG Super II tjuvblinkar till ibland (lite korta blixtar, ungefär som för att mäta) när jag har kamera och blixt igång utan att göra något med dem.
Jag kör i manuellt läge alt. P på kameran och vanlig E-TTL på blixten om det har någon betydelse.
Det är inte skärpedjupskontrollen. Trycker man in skärpedjupskontrollen så "lyser det upp" ett tag. Det här är som mycket korta blinkningar till och ifrån.
/Lennart

kanske det är hjälpbelysningen?
 
Nej, hjälpbelysningen är ju den röda och den funkar som den ska. Provade just nu och tror du inte det klarade komma en tjuvblinkning, Det har alltså inte att göra med om jag aktiverar avtryckaren utan det kan komma när kameran och blixten bara är på.
Jag kan ju berätta att när kameran fokusjusterades i somras så sätte serviceteknikern kameran i fel läge i "dockan" och bockade till fästet för blixten. Dock så byttes hela överdelen på kameran så har de inte felmonterat så borde ju inte det vara felet. Den inbyggda funkar utan anmärkning i vart fall.
/Lennart
 
Karlsson skrev:
Nej, hjälpbelysningen är ju den röda och den funkar som den ska. Provade just nu och tror du inte det klarade komma en tjuvblinkning, Det har alltså inte att göra med om jag aktiverar avtryckaren utan det kan komma när kameran och blixten bara är på.
Jag kan ju berätta att när kameran fokusjusterades i somras så sätte serviceteknikern kameran i fel läge i "dockan" och bockade till fästet för blixten. Dock så byttes hela överdelen på kameran så har de inte felmonterat så borde ju inte det vara felet. Den inbyggda funkar utan anmärkning i vart fall.
/Lennart

ja just det... gud va dumt av mig ^_^'

Ja det är riktigt konstigt... du kanske kan testa blixten på en annan kamera?
 
Du har inget nytt om blixten,för jag har samma "egenhet" på min Sigma och 350D!
Den ger i från sig stroboskopliknande ljus i nån sekund,bara sådär..
 
Nu blev jag nyfiken.

Jag råkade ut för samma sak häromkvällen när jag plåtade på en modevisning. Eftersom det satt en annan fotograf väldigt nära, och strax intill fanns det ännu fler som plåtade med blixt, trodde jag att den triggades av någon yttre störning, har aldrig råkat ut för detta tidigare. Det hände bara en gång och varade 3-5 sek.

Använder "gamla" DG super och 20D.
 
Ha, jag visste att jag inte var ensam.
Nej tyvärr, inget nytt. Jag har inte lämnat in den då jag inte fotat så mycket under vinterns mörker och helt enkelt inte tänkt på det mera. Man drar sig för att lämna in det när man vet vilka tider de har för sig på verkstad.

Jag får nog ta tag i det på måndag och ringa till Canon och/eller Sigma.
/Lennart
 
Jag mailade till Canon Support och andra gången fick jag detta svar. Jag hänvisade till denna tråd men uppenbarligen ville de inte se att det även fanns en Canon-blixt som hade hyss för sig:

----------------------
Vi kan inte garantera full kompatibilitet mellan Canon EOS kamerahus och andra tillverkares blixtaggregat. Ett blixtaggregat kan fungera fint med en viss inställning i kameran medan det beter sig felaktigt med en annan kamerainställning. Vi har inga listor på vilka blixtaggregat från andra tillverkare som är kompatibla respektive inkompatibla med EOS 350D. Vi måste hänvisa till Sigma i denna fråga.
----------------------

Det är som sagt lite irriterande när man är bland folk och de tror att man tar kort när det bara är blixten som blinkar till.
 
Har ni testat om det även blir så om ni kör blixten ensam utan hus och som slav?

Jag misstänker att vissa blixter läcker oavsett hus. Typ att de inte orkar hålla kvar spänningen för länge och därför "släpper sig" då och då.
 
Jahapp, då fick jag samma fenomen på den inbyggda blixten. En kort blinkning och ett ljud som när det knastrar till i elstängslet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.