Annons

Sigma APO 300-800mm f5.6 APO EX IF HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
APO 300-800mm f5.6 APO EX IF HSM

Omjektivet med sina dryga 5 kg massa ser imponerande i diskret svart till trots tycker jag brännviden känns lockande. Det går även att sätta èn telekonverter på den.

Jag antar att det blir till att sätta objektivet på ett stativ och sedan montera dit kameran efteråt. Idag har jag en CAnon EOS 300D och EOS 1000F. Fungerar denna kombination?

Jag antar att man knappast kör objektibvet handhållet och fraktar det hängande i kameran över axelen?

Erfarenheter av detta objektiv?

Till vad kan det användas?

Alternativ?


/Roland - lätt rådvill i objektivdjungeln
 
Bara en liten fråga tillbaka - har du kollat upp priset? Jag vill minnas att den kostade en rejäl slant, nånstans i krokarna runt 40 000 (eller mer??). Knappast en optik man normalt köper till budgetkameror som EOS 1000F eller EOS 300D.
 
Jo jag är medveten om att priset är i traktan av 50 000 eller mer...

Men på vilket sätt tar mina kameror sämre bilder än dyrare modeller, så att de inte kan använda optiken. Passar det inte på kamerorna?
 
RolandM skrev:
Men på vilket sätt tar mina kameror sämre bilder än dyrare modeller, så att de inte kan använda optiken. Passar det inte på kamerorna?

Jovisst, det finns ingenting som säger att högklassiga objektiv inte kan användas på "vanliga" kamerahus. Tvärtom brukar många rekommendera att ma lägger sina pengar på objektiven i första hand och på kamerahuset i andra...

Det enda är att en del Sigmaobjektiv har haft kompabilitetsproblem med några Canonhus. Skulle oturen vara framme fixar Zieger till det.

mvh Janne
 
Självklart passar de. Och naturligtvis blir bildkvaliteten lika bra som med dyrare modeller. Jag menar bara att köpare av optik i den prisklassen oftast har kameror i lite högre division än EOS 1000F och 300D. Och ägare av nämnda kameror är sällan intresserade av att spendera summor i den aktuella storleksordningen på optik. De brukar istället investeras i en begagnad bil, båt eller husvagn. Nånting som inte provocerar frun eller sambon att vifta med brödkaveln. Därför blir jag lite förvånad när du visar intresse för Sigmas feta glugg.
 
Den här diskussionen fick en konstig inriktning...
Om någon vill lägga en massa pengar på ett objektiv så är det väl den personens ensak. Klart Roland ska ha ett objektiv!!

Har ingen erfarenhet av objektivet. Men precis som du säger så tror jag att det är stativ som gäller. Har även sett de som kör med 2 stativ på mycket långa brännvidder för att det ska bli riktigt stabilt, ett på kameran och ett på objektivet.

Rent teoretiskt så skulle det väl vara möjligt att köra det handhåller på zoomens kortare brännvidder men i praktiken har jag svårt att tro det. 5 kg och med den hävstång längden innebär så ska du nog vara stark.

Användningsområden? Ja det finns väl några:
- Fåglar
- Älgar i Sarek
- Kändisar i LA
- Brudar på stranden (då kommer du nog med i Aftonbladet å)
- Fotbollsmatcher (om du hamnar på fel kortsida från händelserna)
- Lejon (dom vill man inte komma för nära)
- Klocktorn (enligt länken)
- mm mm

Lycka till med ditt nya objektiv!

/Svante
 
Perfekt! Då är jag inte avskräckt ännu. Det går att att anta att den digitala tekniken går framåt och sensorerna blir ljuskänsligare med mindre brus än idag. Objektiv av denna typ och prisklass lockar allt mer. Bilderna blir bättre i takt med att kamerorna kommer i nya generationer, samtidigt som att bl 5,6 inte blir fullt så begränsande.

Jag sätter genast igång med att spara.

Tackar för svaren!
 
Kamerabajonetten lär ju utsättas för rejäla påfrestningar jämfört med vad de är dimensionerade för, om du har tänkt kånka hela paketet i kameraremmen.

Tänk på att klumpen är ett halvmetersrör som väger 5kg. Det blir ganska mycket moment om den kommer i svängning.

OM det däremot finns bärrem i själva objektivet är det ju en annan femma.

Skulle tippa att ett enbensstativ är att rekommendera för den där pjäsen.
 
Kom nu på hur jag kan finasiera objektivet som kostar 64 000:-. Om köper det och hyr ut det för 100:-/dag så är det betalt på två år. Kan tänka mig att när det är dags att plåta tranor eller på badstranden, från andra sidan sjön (med tanke på intäkterna bilderna kan ge, så är det billigt) kan det hyras ut för 500:-/dag vilket gör att det betalas på ett halvår.

Fotosidan har ca 20 000 medlemmar. Om alla dessa avstår drygt tre kronor så kan jag skriva en recension på några sidor för framtida spekulanter. Tre kronor är ingen stor summa att avvara för en god sak som denna.

Tack på förhand
 
I lager hos B&H i USA till priset av 5000 dollar. Kanske skulle ta en tur över pölen och hämta objektivet. Törs inte tänka på vad de kommer att säga i säkerhetskontrollen när jag bär med mig linsen till kabinen. Antar att de tror att det är ett granatgevär..
 
Kodiak skrev:
Användningsområden? Ja det finns väl några:
- Fåglar
- Älgar i Sarek

Älgar i Sarek kan man väl lika gärna fota med 24mm efter vad jag har hört..? Inte att rekommendera men praktiskt möjligt.

/Pontus

PS. De som har objektivet verkar nöjda. Jag har det också i åtanke om jag plötsligt skulle ha väldigt mycket pengar. Men allt handlar om prioriteringar! Hellre tele än husvagn... DS.
 
Hej

Det finns ju en här som på sidan har det enligt sin kameraväska han heter Henrik Carlsen,hör med honom du kanske kan få klämma lite på hans ;)
 
karmi skrev:
Hej

Det finns ju en här som på sidan har det enligt sin kameraväska han heter Henrik Carlsen,hör med honom du kanske kan få klämma lite på hans ;)
Jag förutsätter att det är objektivet du åsyftar...?
 
RolandM skrev:
Kom nu på hur jag kan finasiera objektivet som kostar 64 000:-. Om köper det och hyr ut det för 100:-/dag så är det betalt på två år. *klipp*

Jag hyr det gärna en vecka i så fall. Kostar "bara" 59995 på Cyber så du får nog bara 95 kr per dag. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.