Annons

Sigma AF70-300/4-5,6 DG

Produkter
(logga in för att koppla)

hanteln

Medlem
Hejsan!
Jag är en mycket ovan fotograf. Jag har en Nikon d5000 och nyss har köpt Sigma AF70-300/4-5,6 DG
Jag undrar nu om det finns något att köpa till kameran med detta objektivet så man kan ha just det här objektivet jämt. Även när jag fotar närbilder. Hoppas ni förstår hur jag menar. Som det är nu måste jag ju stå en bra bit bort i från det jag fotar. Hur ska jag göra för att fota närbilder med det här objektivet?

mvh
nybörjaren

Hejsan!
Jag är en mycket ovan fotograf. Jag har en Nikon d5000 och nyss har köpt Sigma AF70-300/4-5,6 DG
Jag undrar nu om det finns något att köpa till kameran med detta objektivet så man kan ha just det här objektivet jämt. Även när jag fotar närbilder. Hoppas ni förstår hur jag menar. Som det är nu måste jag ju stå en bra bit bort i från det jag fotar. Hur ska jag göra för att fota närbilder med det här objektivet?

mvh
nybörjaren

Hej ! Fick du inte med något kitobjektiv till kameran,t.e.x. 18-55mm ? Eller har du bara telezoomen ? Om det du menar är att du tex kan stå nära ett bord och få med alla som sitter runt det inomhus eller utomhus så går det tyvärr inte med 70-300mm,för det är ett objektiv som används för att fota saker som befinner sig längre bort tex djur och fåglar men ändå "komma nära". Har du inget annat objektiv än ditt 70-300 så får du nog köpa en normalzoom tex Nikon 18-55VR.MVH.

Hejsan!
Det följde med ett objektiv som är 18-105mm
Jag menar altså...,måste man hålla på att byta objektiv i olika situationer? Finns det inget jag kan köpa till så jag kan ha Sigma-objektivet hela tiden?

Nej, det finns tyvärr inte något som gör att du kan ersätta din normalzoom med en telezoom.

Däremot, om du menar att du vill kunna ta bilder på närmare håll, alltså bilder med större förstoring, så finns det mellanringar och närbildslinser du kan sätta på objektivet.

Du får alltså fortfarande samma brännvidd, du kan bara fokusera på närmare håll.

Hejsan!
Det följde med ett objektiv som är 18-105mm
Jag menar altså...,måste man hålla på att byta objektiv i olika situationer? Finns det inget jag kan köpa till så jag kan ha Sigma-objektivet hela tiden?

Nej du,det finns inte ! Meningen med en systemkamera är ju möjligheten att byta objektiv allt efter önskemål ! Varför vill du använda ditt Sigma hela tiden ? Om jag uppfattar dig rätt vill du att ditt Sigma ska bli som ditt 18-105 ? eller ? Plus den längre brännvidden upp till 300 mm ? Men det är tyvärr omöjligt ! MVH.

Ok. Tack då vet jag.
Jag gillar brännvidden på 300mm men tycker att det blir lite småjobbigt att byta objektiv om jag ska ta bilder på nära håll.
Vilket objektiv ska man ha om man som jag vill kunna fota bådeock med samma objektiv? Dom måste vara jättedyra? Har ni några tips vad jag i så fall ska köpa till min Nikon d5000?

Ok. Tack då vet jag.
Jag gillar brännvidden på 300mm men tycker att det blir lite småjobbigt att byta objektiv om jag ska ta bilder på nära håll.
Vilket objektiv ska man ha om man som jag vill kunna fota bådeock med samma objektiv? Dom måste vara jättedyra? Har ni några tips vad jag i så fall ska köpa till min Nikon d5000?

Då måste du ha en s.k. superzoom tex 18-200 ,18-250 eller 28-300 ! Nackdelen med en superzoom är att den är en kompromiss som ger större "zoomomfång" men sämre bildkvalite på lite olika sätt beroende modell och omfång.Det är bättre att dela upp brännviddsomfånget på fler objektiv och ger därmed bättre bildkvalite pga det mindre zoomomfånget !

En sån skulle man kanske prova??!! Dom var inte så farligt dyra heller:
http://www.pricerunner.se/sp/af-s-dx-nikkor-35mm-f-1.8g.html

Jag gillar att kunna fota på långt håll. Det är därför som jag vill ha långzoom.

Tänk på att Nikon AFS 35 / f 1,8 är ett fast objektiv ! Sätt ditt 18-105 mm på 35mm så vet du hur det kommer att bli med 35:an ! Det är ett kanonobjektiv,både skärpemässigt och ljusstyrkan,precis som 50:an ! Men då kvarstår att du måste byta objektiv,plus att du redan har 35 mm möjlighet med ditt 18-105 om du nu inte vill ha högre ljusstyrka som 35:an ger dig !

Ok! Tack för alla svar på mina dumma frågor. Det finns ju hur mycket prylar som helst att köpa till sin kamera om man bara hade råd.

Är det någon här som har någon erfarenhet av Sigma AF70-300/4-5,6 DG
Vad tycker ni? Är det bara skärp för er? Jag tycker det är kanon, men jag kan ju å andra sidan knappt något om foto heller, men jag försöker lära mig.

Ok! Tack för alla svar på mina dumma frågor. Det finns ju hur mycket prylar som helst att köpa till sin kamera om man bara hade råd.

Är det någon här som har någon erfarenhet av Sigma AF70-300/4-5,6 DG
Vad tycker ni? Är det bara skärp för er? Jag tycker det är kanon, men jag kan ju å andra sidan knappt något om foto heller, men jag försöker lära mig.

Objektivet är väl bra för det lilla det kostar,men jämför man med Nikon 70-300mm märker man direkt nackdelarna med Sigmat,långsam autofokus ,hög ljudnivå,avsaknad av bildstabilisering och optiskt sämre.Men för pengarna det kostar får man ju mycket ! När du känner att du kan mer om foto och har råd är det ju lätt att köpa ett bättre,men ha roligt nu under tiden du lär dig ,det är trots vad man än tycker viktigare ! MVH.

Objektivet är väl bra för det lilla det kostar,men jämför man med Nikon 70-300mm märker man direkt nackdelarna med Sigmat,långsam autofokus ,hög ljudnivå,avsaknad av bildstabilisering och optiskt sämre.Men för pengarna det kostar får man ju mycket ! När du känner att du kan mer om foto och har råd är det ju lätt att köpa ett bättre,men ha roligt nu under tiden du lär dig ,det är trots vad man än tycker viktigare ! MVH.

Signa 70-300/4-5,6 DG har i alla fall en avsevärt snabbare autofokus än Nikkor 55-200, som annars rent optiskt är ett betydligt bättre objektiv. Nikkor 70-300 har jag inte provat.... Sigmat är väl ok på de flesta brännvidderna men jag upplevde det som nästan omöjligt att få en bra skärpa med det på 300mm.

Vill du ta närbilder med det så sätt det i makroläget så får du ett ok fuskmakro med förstoringsgraden 1:2 på 300mm och vid närgränsen som då är på 95cm (från sensorn till motiv). Vill du komma ännu närmare får du skruva på en närbildslins ("förstoringsglas"). Men räkna i så fall med att skärpan aldrig kommer att bli riktigt bra, ett riktigt makroobjektiv är att föredra om man vill ha bra skärpa. De ger som sådana möjlighet till en förstoringsgrad på 1:1, alltså en 1cm fluga avbildas som 1cm på bildsensorn, och ännu närmare kan man komma med en närbildslins eller mellanring....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar