Annons

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS som macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

estrar

Ny medlem
Hej!
Jag är ny på fotografering, men vill ta mig vidare ifrån mitt kitobjektiv.
Jag har fastnat lite vad gäller att hitta ett objektiv som passar mig. Jag är intresserad både av macro och objekt på längre avstånd. Jag har kollat på Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS och undrar om detta objektiv skulle kunna användas för båda ändamålen, eller om objektivet måste ha en macrobeteckning för att fungera bra till macro.

Om jag får kompromissa allt för mycket vad gäller kvalité på macrobilderna med ovanstående objektiv, vill jag hellre ha ett macroobjektiv. Är nedanstående objektiv dugligt, eller måste jag köra på ett med stabilisering?
Sigma 105 2,8 DG EX


Mycket tacksam för svar!
 
Hej!
Jag är ny på fotografering, men vill ta mig vidare ifrån mitt kitobjektiv.
Jag har fastnat lite vad gäller att hitta ett objektiv som passar mig. Jag är intresserad både av macro och objekt på längre avstånd. Jag har kollat på Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS och undrar om detta objektiv skulle kunna användas för båda ändamålen, eller om objektivet måste ha en macrobeteckning för att fungera bra till macro.

Om jag får kompromissa allt för mycket vad gäller kvalité på macrobilderna med ovanstående objektiv, vill jag hellre ha ett macroobjektiv. Är nedanstående objektiv dugligt, eller måste jag köra på ett med stabilisering?
Sigma 105 2,8 DG EX


Mycket tacksam för svar!

Det där sigmat med bildstabilisering och utan Macro i beteckningen lär ha en närgräns på ca 150cm om jag kommer rätt ihåg. Den billigare versionen utan OS men med Macro i beteckningen har ett skilt makroläge i vilket närgränsen blir 95 cm, vilket ger förstoringsgrad 1:2 på 300mm, vilket är rätt OK. Men det är inte särskilt skarpt på 300mm, snarare väldigt oskarpt, så jag skulle absolut rekommendera ett riktigt makro istället.

Man "måste" aldrig ha bildstabilisering, och speciellt inte vid makrofoto då den största utmaningen är att inte flytta kameran i djupled under exponeringen, vilket kan ha förödande effekt på skärpan om skärpedjupet är bara en millimeter eller så, vilket det ofta är. Det skadar förstås inte att ha stabilisering i ett makroobjektiv, men det hjälper inte för rörelser i djupled. Dessutom bör man stänga av stabilisatorn om man använder stativ.

Jag rekommenderar att du skaffar telezoom och makro skilt. Hur långt makro du behöver beror lite på hur långt ifrån motivet du vill kunna vara och hur mycket du vill kunna isolera motivet från bakgrunden. Med riktigt långt makro kan du få en helt enfärgad bakgrund om du vill..
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Mycket bra förklarat för en nybörjare. Det fick bli det ovan nämnda macro denna gången.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.