Hej!
Jag har själv Tamron och har bara testat sigmat vid ett tillfälle. Rent generellt är sigman något skarpare vid 300 mm än Tamronen, sägs det. Dock har tamronen en stor för del, åtminstone enligt mig, och det är att fuskmakrot är mellan 180-300 mm medan (med reservation för att jag kan ha fel) sigmat bara har vid 300 mm.
Om du bara är medveten om objektivens begränsningar tycker jag faktiskt att de presterar riktigt bra, i förhållande till vad du betalar för. Jag har haft min tamron i lite över ett år nu och har kanske tagit en 10 – 15 k exponeringar. Så för att sammanfatt lite av mina erfarenheter.
Förvänta dig ingen snabb AF! Kan bara jmf med mitt kitobjektiv (18-70, jag har en D70s) och då är det en stor skillnad, både i ljud och snabbhet.
Vill du ha hyfsad skärpa vid 300 mm och därkring, är f11 mer eller mindre ett krav.
Men under säg 200 då kan du gå ner en bra bit, har fått riktig bra skärpa även kring f5-6, vid runt 100 mm.
Makrofunktionen tycker jag är riktigt trevlig. Den går inte att jmf. med ett riktigt makro, men är ganska trevlig.
AF/MF sköter man via ett reglage på objektivets vänstra sidan. Om du har en normal fattning om kameran kan man ganska snabbt växla mellan AF/MF. Man vänjer sig rätt snabbt och efter några 100 exponeringar gör du detta utan att ta blicken från sökaren.
Visserligen har den som sagt ingen stabilisator, men den har en låg vikt och det är något att tänka på. För några dagar sedan fotade jag ett rådjur, skugga, solen var på väg ned (dåligt med ljus). 300 mm, f/9 (nöden har ingen lag) iso 800 (vill inte gärna ha mer på min D70s) och lyckades få en tämligen skarp bild med 1/80, på frihand. Om man bara är fokuserad, tänker på andningen tar serie, så kan man faktiskt komma ganska långt med en låg vikt (bilden ligger upp på min användare). Vid ett extrem fall har jag även lyckats få en skarp bild med 1/25 (kring 300 mm), men då lutade jag mig mot en vägg.
PÅ det hela taget så är jag faktiskt väldigt nöjd med min tamron. Du får vad du betalar för, men måste säga att ibland blir jag riktigt imponerad över vilka bilder man får. De flesta av bilderna jag har tagit/lagt upp på fotosidan det senaste året är tagna med just tamron, så det är bara att titta in. Om det är någon speciell typ av motiv du är intresserad av att jmf, se hur den hanterar olika situationer, kan jag skicka dig originalbilder om du vill.
Lycka till i ditt val!
Mvh
Anders