Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 8-16

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma -8-16

Om du orkar vore det sjukt kul att se några testbilder, kanske framför allt på 8 mm. Jag har inte hittat några på nätet.

Absolut!

Får se om jag hinner i kväll. Springer Göteborgsvarvet på Lördag och drar sen till Zakynthos på Tisdag och kommer självklart köra gluggen varm där :) Bilder kommer...
 
Highrez bild från mitt Sigma 8-16/4,5-5,6 DC HSM

Tog en hastig bild från balkongen för att stilla eran hunger en smula. Härligt raktecknande med trevlig skärpa överallt. Bilden tagen på 8mm med Nikon D90 på 1/60 sec, ISO 200, F4,5.

http://www.mbild.se/Sigma_8-16_at8mm.JPG

Ha de gött.../Martin
 
Jag blir också lite förvirrad över att man kallar den 8-16 mm. Passar inte detta objektiv endast kameror med APS-C sensor med en crop factor på 1,6? I realiteten är detta med andra ord en vidvinkelzoom på 12,8-25,6 mm?
Tänker jag rätt?
Efter herr Sterners bidragande till den totala förvirringen måste jag rycka in. Man "kallar" inte objektivet 8-16 mm. Brännvidden ÄR 8-16 mm och förändras aldrig beroende på vilken kamera man använder.

En liter vatten blir inte något annat än en liter bara för att man häller det i en mindre hink. Att sen vattendjupet förändras är en annan femma.
 
Jag står mellan att köpa Tokina 11-16 och Sigma 8-16 till min D90. Efter att ha läst här så lutar det mer och mer mot Sigma. Bilderna ser fantastiska ut. Synd bara att den saknar filtergänga..
 
skilj på inläggen

Efter herr Sterners bidragande till den totala förvirringen måste jag rycka in. Man "kallar" inte objektivet 8-16 mm. Brännvidden ÄR 8-16 mm och förändras aldrig beroende på vilken kamera man använder.

En liter vatten blir inte något annat än en liter bara för att man häller det i en mindre hink. Att sen vattendjupet förändras är en annan femma.

Om makten läste lite mer omsorgsfullt skulle han se vad jag skrivit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.