Annons

Sigma 70-300mm räcker inte

Produkter
(logga in för att koppla)

hanteln

Medlem
Hej!
Jag är amatör. Jag har en Nikon d5000 och ett Sigma objektiv 70-300mm. Jag upplevde idag att jag behöver komma närmare. Finns det någon ring eller annat jag kan köpa att sätta till kameran och objektivet för att öka brännvidden? Eller vad det heter...Jag vill komma närmare än vad jag gör med objektivet. Måste jag köpa nytt objektiv?

Tacksam för hjälp

Hej!
Jag är amatör. Jag har en Nikon d5000 och ett Sigma objektiv 70-300mm. Jag upplevde idag att jag behöver komma närmare. Finns det någon ring eller annat jag kan köpa att sätta till kameran och objektivet för att öka brännvidden? Eller vad det heter...Jag vill komma närmare än vad jag gör med objektivet. Måste jag köpa nytt objektiv?

Tacksam för hjälp

Du kan sätta en telekonverter på objektivet. Men jag tror inte du blir nöjd med resultatet, du tappar skärpa och troligtvis också autofokus.
Har du råd köp ett längre objektiv.

Micke.

Vill komma närmare

Jag vill kunna fota djur och fåglar. En konverter? Vilken ska jag i så fall köpa som passar Nikon d5000 och mitt sigma? Blir det mycket sämre kvalite på bilderna om man använder konverter?

Jag vill kunna fota djur och fåglar. En konverter? Vilken ska jag i så fall köpa som passar Nikon d5000 och mitt sigma? Blir det mycket sämre kvalite på bilderna om man använder konverter?

Tyvärr kan du nog glömma konverter på det objektivet. Resultatet kommer att bli sämre än om du beskär motsvarande som det är nu.

Antingen för du köpa ett objektiv med längre brännvidd eller så får du lära dig att smyga!

Får titta i spargrisen om det räcker till ett nytt objektiv tror jag. Vilket objektiv är att föredra när det gäller fåglar och andra djur? När 300mm inte räcker.

Tyvärr finns det nog inga genvägar för att komma upp i 400 mm eller mer med bra resultat. Det kostar pengar helt enkelt.

Ett 300/4 objektiv med konverter kanske är det vettigaste sättet att billigt komma upp till 400+?

Du kan ju spara ihop till ett nikon 200-400 f/2,8 VR II ;)

Skämt åsido så är tyvvär de flesta objektiv över 300 mm väldigt dyra. Speciellt när det ska vara 2,8 eller 4. Ett sigma 150-500 kostar ca 9000 kr. Du får ingen fast bländare eller bra prestanda men det är ganska mycket brännvidd för pengarna. 500 mm och ett bra gömställe och du har en schysst bild på gång!

Nej, vad skiljer? Är det fokusmotorn som spökar igen?

Micke.

Ja, AF-D är en variant som använder husets fokusmotor. AF-S har inbyggd motor. D5000 saknar inbyggd motor, alltså måste hans Sigma ha det och därmed är den av AF-S typ. I många fall är AF-S grejer kompatibla med äldre grejer men 70-300 står inte med på listan över objektiv, inte ens bland dem som inte får AF. Det kan t.ex. också vara så att konvertern har en utstickande lins eller något som tar i bakersta linsen på objektivet.

Får titta i spargrisen om det räcker till ett nytt objektiv tror jag. Vilket objektiv är att föredra när det gäller fåglar och andra djur? När 300mm inte räcker.

Prova att beskära dina bilder till halva bredden och halva höjden, så ser du vad 600 mm skulle åstadkomma. Gör det en gång till så ser du vad 1200 mm ger.

Men det finns inte så mycket att välja mellan om du vill över 300 mm och behålla autofokus på din kamera:

Nikon 200-400, ca 60 000:-
Sigma 150-500 ca 9 000:-
Sigma 50-500 ca 16 000:-
Sigma 300-800 ca 60 000:-

Troligen skulle det vara billigare att köpa en begagnad D90 för att komma åt de objektiv som inte har inbyggd fokusmotor.

(Priser från www.cyberphoto.se)

Per.

PS. Jag tar tillbaka kommentaren om ett nytt kamerahus, det verkar inte finnas så mycket att hämta över 400mm. DS

Senast ändrad:
Jo, det kan ju kanske va nåt...
;)

Det där är nog den billigaste och bästa telekonverten du kan köpa, ger dessutom ingen skärpeförlust.
Ditt 300mm är plötsligt ett 500mm.
Synd att Nikon klantat till det och tagit bort motorn i huset på de billigare modellerna det gör det ju inte lättare för dig.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar