Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-300DL till min EOS300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fr3gU

Medlem
Jag köpte en Canon EOS 300 häromdagen med ett Sigma 28-105-objektiv.
Nu funderar jag på att inhandla ett Sigma 70-300-objektiv för ungefär 1600:- (nytt).

Är det et bra pris för det objektivet?
Är objektivet bra, över huvud taget?
(Amatörfotografering än så länge)

Tacksam för vägledning från mer erfarna fotografer... :)

Jag har blandade känslor. Jag har den gluggen i ett lite bättre utförande (kostade mer i alla fall). Men ljusmässigt sett är den rätt kass om du inte plåtar mitt på dagen. Den fungerar rätt bra men som sagt så är den väldans ljussvag.

Okej.
Tack så mkt!

Tanken är väl att jag plåtar med 70-300 på dagen och 28-105 övrig tid... är som sagt på amatörnivå, så... :)

Senast ändrad:
Det är bättre att du köper ett stativ,ett tillbehör som är det viktigaste för skarpa bilder..och att sedan som vissa uttrycka sig att ett objektiv bara kan användas mitt på dagen tycker jag är ganska småkorkat..var lär man sig det ??!!!
mvh/gunte..

Problemet med den är att jag tycker den faller alldeles förmycket närman kommer under bl 8 men den funkar..

Kika gärna på Cabnon:s original.. Man kunde få det för ca 500 spänn mer för några år sedan och jag personligen tycker jag den är bättre men har inte plåtat SÅ mycket medd en...

Hej

Har haft ett och var relativt nöjd till min 300, macroläget var välkommet.
Dock bör du överväga ett 100-300 IS, det kan du få till relativt bra pengar begagnat, tex på Cyberphoto. Då har du nått att växa i.

IS är bra, mycket bra.

Roine

Canon Orginal

Hej,
Jag rekommenderar INTE Canon orginal i den prisklassen. Jag har det objektivet. Skulle rekommendrea Sigma 70-300 APO (samma ljusstyrka). Har också macro. Kostar ungeför som Canon orginal.

100-300 IS ??? antar att du menar 75-300 IS... men då hamnar vi i prisklassen 3-4 ggr det han hade tänkt sig. Nej jag håller med Andreas, spara lite mer pengar och köp Sigmas 70-300/4-5.6 APO Macro Super. Det kostar 3250:- hos www.bjornsfotovideo.se ett mycket bättre köp..

1600:- ??? vilken modell är det ???

Jag håller med om Sigmas 70-300 APO Macro Super. Det är ett mycket prisvärt objektiv med bättre glas.
Tyvärr gick Sigmas priser upp i vintras. Jag köpte mitt 70-300 APO för typ 2400 kr...

"Sigma objektiv 70-300 DL macro"

Så står det på Expert's hemsida.
Där kostar det 1695:-
Men jag har prutat ner det till 1600! :D

Skall jag satsa på detta objektiv?
Vad gäller stativ så köpte jag ett idag.

LeadHead: Jo, jag köpte ett billigt på Expert. :)

Duger nog till att börja med åt mig och min sambo.

Sen blir det väl ett lite bättre stativ när man lärt sig när, hur och var man behöver det, o.s.v.

jimh: När du säger det, så... ja. Naturligtvis. :D

Ok. Risken är bara att du ganska snart tröttnar på att få rikta en sökarbild över önskat utsnitt när du använder telet i 300-läget... :-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar