Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-300 vs tamron 70-300!

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraHjelm

Medlem
HejHej :)

Jag har beslutångest på dom här två,
Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro för Nikon(HSM
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60
och Nikon 70-300mm (LÄNK)

Nån av dom blir det, jag vet att dom inte är världens bästa men dom är bra i priserna för mig, då jag ska börja spara till ett bra macro objektiv till sommaren.

Men vilken skulle ni ha valt?, Jag har läst och letat i forum länge nu så jag blev helt snurrig och det slutade med att jag vet ingenting :p
Lutar mot Sigma, vet inte varför, men tamron är billigare.hmmm

Skriv allt ni vet! :)

Senast ändrad:
Tyvärr har mitt svar inget med din fråga att göra.
Men jag tycker det är konstigt att länken du gav är till Sigmas 70-300. Men de på elgiganten skriver att det är Nikon.

Harubla
Ja jag undrade jag med, därför jag tog med länken så att någon av eer kanske reagera :)
Så det är inte Nikon? utan sigma?
Är det samma sigma som denna? LÄNK

Med tanke på prisskillnaden så tror jag inte det men någon kanske vet ?

Tomas

Okej tack för tipset :) Vet du om Af är "snabbare" på Sigmas?

Harubla
Ja jag undrade jag med, därför jag tog med länken så att någon av eer kanske reagera :)
Så det är inte Nikon? utan sigma?
Är det samma sigma som denna? LÄNK

Med tanke på prisskillnaden så tror jag inte det men någon kanske vet ?

Tomas

Okej tack för tipset :) Vet du om Af är "snabbare" på Sigmas?

Det är Sigma, det ser man mycket tydligt på bilden. Men borde kanske skriva till elgiganten och säga det...
Men hurvida autofokusen är snabbare eller ej, det har jag ingen aning om.

Den på Cyber är väl den nyare varianten som heter APO. Därav prisskillnaden.
Ska väl vara bättre glas och mindre ca i den.

Carpe Noctum och Harubla

Okej tack för svaret :)
Okej så den på elgiganten är exakt samma som Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM) på cyber? förutom att den på cyber har APO i den? Annars helt lika?, alltså att den på elgiganten oxå har macro funktion i sin?

Hmm är det värt dom extra hundralapparna på cyber? :)

Carpe Noctum och Harubla

Okej tack för svaret :)
Okej så den på elgiganten är exakt samma som Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM) på cyber? förutom att den på cyber har APO i den? Annars helt lika?, alltså att den på elgiganten oxå har macro funktion i sin?

Hmm är det värt dom extra hundralapparna på cyber? :)

Om det är värt pengarna är ju som alltid relativt...
Det ska ju vara bättre, men sen om man ser någon extrem skillnad på korten, det vet jag inte om jag skulle göra i alla fall.
Med Nikons variant av 70-300 med VR kanske, men det kostar ju några tusen till..

Hej ! inget fel på nån av dem, men man kan inte som vissa jämföra dem med objektiv för 5-10 tusen ! dom är prisvärda och inte långt ifrån orginalen,beror på vem som står bakom kameran !

Testat bägge

Hej!
Har haft hemma bägge objektiven. Köpte ett nikon 70-300 VR istället.
Tamronet är billigt och har högljud och långsam focusmotor. Dock hyffsad skärpa.
Problemet med denna är alla färgfel som blir på bilderna. Träd lyser i blått kring grenarna etc. (Kromatisk abbertion).]

Sigmat är bättre vad gäller färgfelen och skarpare vid f8-f11. Autofocusen är tystare, men fortfarande långsam.

Det som är det stora problemet med båda dessa gluggar är att de saknar bildstabilisering och behöver bländas ned för att bli hyffsat skarpa..

Mitt råd blir att spara pengar någon månad till och köpa ett Nikon 70-300 med VR. Det är bättre på allt och har dessutom VR.

Mvh
Magnus

Tack alla för svar! Ni fick mig att bestämma mig :)
Så det blir ett sigma, ska beställa det ikväll eller imorgon.
Känner att den passar nog mig nu, och jag vill lägga mer pengar på tex macro till våren/sommaren då jag kommer nog mer använda det. Så vad Sigmat har att erbjuda räcker nog för mig nu, vem vet, jag kanske satsar på en dyrare o bättre sen när jag vet riktigt vad jag vill satsa på :)

Tack igen för alla svar ! :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto