Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 70-300 låter som traktor

Produkter
(logga in för att koppla)

Eelias

Aktiv medlem
Hejsan, nu är det såhär att mitt sigma 70-300 på sony a300 låter som en traktor vid start och avstängning och ibland vid autofokus...

Det här förekommer bara på sigma 70-300 (sigma 70-300 apo dg makro) och inte på kitobjektivet. Det lät förstås innan också men nu låter det mycket grövre och högre och längre, lite läskigt. :)

Tacksam för svar. =)

Frågade vad som var fel via din gästbok, men vi kan ta det här!

Det är troligtvis samma fel som jag hade med mitt, nämligen att AF-"mackapären" (kan inte namnet) har gått sönder!
Sigma gör "mackapärer" i plast, och då det inte är så hållbart så går de ofta sönder! :(
Det är inte bara du som har råkat ut för detta, som jag ahr upplevt det så är det cirka 20-30% av alla Sigma-objektiv till Sony som går sönder!

Det beror på den starka AF-motorn i kameran, som sliter sönder "mackapären" så den ej går att använda med AF!

Jag råder dig att skicka in ditt objektiv på lagning och sedan köra med manuell fokus (MF), det gör jag ändån i 80% av lägena då jag fotar!

Frågade vad som var fel via din gästbok, men vi kan ta det här!

Det är troligtvis samma fel som jag hade med mitt, nämligen att AF-"mackapären" (kan inte namnet) har gått sönder!
Sigma gör "mackapärer" i plast, och då det inte är så hållbart så går de ofta sönder! :(
Det är inte bara du som har råkat ut för detta, som jag ahr upplevt det så är det cirka 20-30% av alla Sigma-objektiv till Sony som går sönder!

Det beror på den starka AF-motorn i kameran, som sliter sönder "mackapären" så den ej går att använda med AF!

Jag råder dig att skicka in ditt objektiv på lagning och sedan köra med manuell fokus (MF), det gör jag ändån i 80% av lägena då jag fotar!

Jaha, såg inte att du hade kommenterat här. :)

Jag har nu ringt och snackat med supporten och skicka förmodligen in den imorgon.

Nån som vet om dom bara sätter tillbaka likadana kuggjul, eller byter dom till bättre? Som klarar de starka sony-af-motorerna?

Jag kar en konica minolta 5D och skulle gärna skaffa ett sigma 70-300 APO men det vågar jag inte eftersom jag också tänker byta kamera till en. troligtvis begagnad, Sony A300.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar