Annons

Sigma 70-300 f4-5.6 APO II??

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
HEj, här är några bilder tagna på 170, 220, 270 och 300 mm med mitt nyinköpta sigma.

Kollar man på sista bilden (300 mm) så ser den mer än skum ut, disig lixom. Vet någon vad detta beror på?

Jag tycker objektivet är riktigt bra på kortare bränvidder, men vid 300 ser det konstigt ut. Blir som "auror" runt det vita. Glöm inte att titta på dem i full storlek.

170 mm: http://image46.webshots.com/47/7/36/31/390973631AXmfGe_fs.jpg

220 mm: http://image56.webshots.com/56/7/36/92/390973692BEBMMo_fs.jpg

270 mm: http://image51.webshots.com/51/7/37/49/390973749OLlART_fs.jpg

300 mm: http://image61.webshots.com/161/7/37/91/390973791CHUBtc_fs.jpg

-big kahuna- skrev:
det verkar som länkarna ovan inte fungerar. Gå hit: http://community.webshots.com/user/bigkahuna121 och gå in på mappen som heter sigma70-300, där finns bilderna. Glöm inte att klicka på länken "view full size" under bilden, annars syns inte problemet.

MVH

Fredrik

I den mappen ser jag 4 bilder av en trehjuling; men alla ser ut att vara tagna på samma brännvidd dock (???)

En av dem, den 4:e, är mkt "disig" och dessutom randig över hela bilden, verkar inte vara nåt objektivet kan ha orsakat (ränderna)
Nr 1 ser mkt skarp och fin ut däremot...

Hej, första bilden är 170 mm och sista bilden är 300 mm. Jag har backat bort från trehjulingen i takt med att jag ökat brännvidden, därför ser det ut att vara samma bild.

Bra att du också såg den bristande kvalitén vid 300 mm.

Nu undrar jag mest om det är just mitt objektiv som e kass, eller om detta sigmaobjektiv beter sig så här?

MVH

Fredrik

-big kahuna- skrev:
Hej, första bilden är 170 mm och sista bilden är 300 mm. Jag har backat bort från trehjulingen i takt med att jag ökat brännvidden, därför ser det ut att vara samma bild.

Bra att du också såg den bristande kvalitén vid 300 mm.

Nu undrar jag mest om det är just mitt objektiv som e kass, eller om detta sigmaobjektiv beter sig så här?

MVH

Fredrik

Jag lurade på om du gjort så, men tyckte inte perspektivet var så stor skillnad på, var väl slö i ögonene där, hehe.

Ränderna = inget optiken KAN orsaka,.

Grådisigheten ser ju extremt illa ut, tror inte det är optiken, men OM det beror på objektivet då skall du reklamera.SÅ dåligt är "inget" objektiv, iaf ingen av Sigmas 70-300'or.

Jag utgår från att du varit NOGA när du ställt in skärpan, ser skarpt ut på den nandra bilden jag såg iaf.Trehjulingens styrhandtag tex ser ju tydliga ut där.

Sen - ska du få hyggliga (användbara) prestanda från detta objektiv på längsta läget, MÅSTE du blända ner, till 8, eller 11.Riktigt skarpt blir det nog inte då heller, MEN på full öppning & max utzoomat = glöm verkligt 'bra' skärpa.

Noteras kan:
En bekant/kollega har den vanliga varianten, och den är inte på långa vägar så oskarp/dimmig/disig som den bilden du visat.

Senast ändrad:
hej, vad menar du för ränder? Om du menar ränderna på den gula väggen i bakgrunden så är det virket som är hyvlat så oc hdet är skuggor du ser från hyvlingen.

mvh

Fredrik

-big kahuna- skrev:
hej, vad menar du för ränder? Om du menar ränderna på den gula väggen i bakgrunden så är det virket som är hyvlat så oc hdet är skuggor du ser från hyvlingen.

mvh

Fredrik

Ska ta en titt igen.
När jag tittade förra ggn (i full storlek) hade bilden svaga lodräta ränder, dessa var över hela bildens yta.

En andra titt, så ser jag faktiskt inget av ränder...kan varit nåt med min skärm då eller nåt annat(?)Väldigt märkligt!
Även disigheten som förut var kraftig (hela bildytan såg dimmig/disig ut) är mer eller mindre borta...

Nu tittade jag på alla fyra bilderna i full storlek:
Bara 300mm-bilden avvike i skärpa från övriga.
Ser man på märkesemblemet fram på cykeln eller på pedalerna tex så har det mkt av luddighet över sej i detaljerna.
Arten av luddighet ser ut som det ibland kan se ut i dåliga billig-kikare.Kanske är läge att anta ditt objektiv inte är riktigt tip-top (?)
Men det är också möjligt att skärpan inte blev exakt rätt inställd, men det kan du ju lätt kolla genom att göra om testet, på samma eller annat motiv med mkt detaljer.

Hade du stativ då dessa togs?

Fattar fortfarande inte varför det var randigt över hela bilden förut...

Hej, kan ju varit något med din skärm, något som störde den? Kanske inte varit påslagen så länge?

Precis det där du beskriver angående bilden på 300 mm ser nästan alla bilder ut på 300 mm med det objektivet. Jag ska prova en kompis objektiv imorgon, han har ett exakt lika dant.

Återkommer med info om det finns någon som är intresserad av utkomsten.

Ja jag hade stativ till alla korten.

MVH

Fredrik

jag har tagit över 150 bilder med objektivet idag och kan konstatera att jag var lite hård mot det i början.

Fenomenet med "auran" runt i första hand vita detaljer har jag insett är att skärpeplanet har hamnat bakom det som får denna dimmiga skugga. Jag har alltså fått skärpan fel (objektivet kanske bakfokuserar)

Hur som helst, när skärpan hamnar rätt blir det mycket finare bilder =)

MVH

Fredrik

-big kahuna- skrev:
jag har tagit över 150 bilder med objektivet idag och kan konstatera att jag var lite hård mot det i början.

Fenomenet med "auran" runt i första hand vita detaljer har jag insett är att skärpeplanet har hamnat bakom det som får denna dimmiga skugga. Jag har alltså fått skärpan fel (objektivet kanske bakfokuserar)

Hur som helst, när skärpan hamnar rätt blir det mycket finare bilder =)

MVH

Fredrik

Så bra!

Ang. stativ etc, är det ju också extra 'safe' att använda självutlösaren, så är man 'säker' på att inte skakning sker i onödan.
Sen är det ju rätt lätt hänt att skärpeplanet kommer bara aningen fel och det märks lät med det korta skärpedjup som råder vid 300mm.

Hoppas det faller väl ut till slut, och meddela gärna vad som kommer av din jämförelse med kompisens objektiv.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto