Annons

Sigma 70-300 eller Canon 75-300?

Produkter
(logga in för att koppla)

fla

Medlem
Jag funderar på att köpa endera ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO eller ett Canon EF 75-300 III DC & USM till min 350d. Jag har letat en del i forumen här men inte lyckats hitta nån som jämfört de två. Ser man till tillverkarnas MTF-diagram så verkar ju Sigmat något vassare men hur är det i verkligheten? Och hur är de mekaniskt när det gäller fokusering osv?

Letar efter samma sak i den prisklassen. Testade canons 75-300 4-5.6 idag, den billigare varianten utan USM. Det jag läst om den att fokuseringen skulle vara ljudlig tycker jag inte störde nåt alls om man inte har en väldigt lättstörd sällsynt fågel bredvid sig men vad ska man då med 300mm till?
Däremot håller jag med att den är långsam i fokuseringen och inomhus missade den ofta fokus helt. Utomhus träffade den rätt i princip hela tiden (dagtid med bra ljus var detta). Jag märkte hur svårt det var att hålla kameran stadigt på 300mm så jag är öppen för IS modellen nu också även om den då blir dubbelt så dyr. Men då finns det kanske bättre gluggar för 5000:-? Men det hör inte till den här tråden, bara en intern fundering :)

Jag har använt mitt 75 - 300 utan USM eller IS som jag köpte begagnat för några månader sedan ganska flitigt. Vid 300 mm, där jag oftast använde det, är det nästan obrukbart vid större bländare än 8, men med stativ och helst spegellåsning går det faktiskt ta riktigt hyfsade bilder med bländare 8 - 13. Med servofokus på 350D klarar man följa motiv i förvånansvärt svagt ljus, dock får man vänta i vad som känns som en oändlighet för att hitta tillbaks när man väl tappat motivet. Förutom att begränsa sig till inte alltför snabba motiv får man också bereda sig på en del efterbehandling. Neat Image (gratis) är dock det enda som behövs för att ta bort bruset från de höga ISO som används vid de bländarna och skärpa bilden i samma moment. Nåja, bilderna blir inte perfekta efter det, men förvånansvärt bra i förhållande till vad man betalar för ett begagnat.

Istället för samma objektiv med IS och USM skulle jag sikta på ett 70 - 200/4 L. Mitt nyinköpta är på service efter en reklamation (lär vara ett ovanligt fel, sånär som på backfokus som många verkar få justerat) men efter de bilder jag tog med det vill jag knappt sätta på 75 - 300 igen, ens under tiden det andra finns hos Canon. En crop från 200 mm blir avsevärt bättre än 300 mm med 75 - 300, men ett begagnat 75 - 300 är absolut inte fel att börja med för att se vilket behov man kommer ha och därmed ha bättre möjlighet att köpa rätt objektiv i nästa prisklass. 75 - 300 funkar både för fåglar och insekter, så man kan ha mycket kul även med lite softa resultat (vilket dock inte behöver synas i mindre förstoring). Vid panorering kan man ju nyttja de längre slutartiderna och slipper lida av nackdelar som kan uppstå med det längre skärpedjupet, men då bör man spara lite av budgeten till ett riktigt bra stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar