Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-300 (APO) super macro I(I)

Produkter
(logga in för att koppla)

r0bban

Aktiv medlem
Jag var nyss och köpte mig ett Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro står det på kartongen. I instruktionsboken står det 70-300 F4-5.6 APO II

Jag bara undrar om det är samma som:
http://www.scandinavianphoto.se/?36276

På sigmas hemsida står det inget om skillnaderna, jag hittade bara en med APO och en utan,

Utan APO
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3241&navigator=3
APO:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3240&navigator=3

Jag har en röd ring som den med APO, så det borde ju vara den eller?

Jag är lite orolig just för att jag fick den så billigt.

//Orolig köpare utomlands...

r0bban skrev:
Jag var nyss och köpte mig ett Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro står det på kartongen. I instruktionsboken står det 70-300 F4-5.6 APO II
Och vad står det på objektivet?

DG betyder att den blivit digitalanpassad, vilket innebär att den fått extra antireflexbehandling, i övrigt är det samma optik.

Så om du fått DG-version så är det bara att vara glad :D

Re: Re: Sigma 70-300 (APO) super macro I(I)

sagan skrev:
Och vad står det på objektivet?

DG betyder att den blivit digitalanpassad, vilket innebär att den fått extra antireflexbehandling, i övrigt är det samma optik.

Så om du fått DG-version så är det bara att vara glad :D
Tur det, lite klantigt att få reda på det nu dock ;)
Men jag tror att det är super macro II för det går att använda 200-300 i macroläget.

Re: Re: Re: Sigma 70-300 (APO) super macro I(I)

r0bban skrev:
Men jag tror att det är super macro II för det går att använda 200-300 i macroläget.
Det ska det göra oavsätt om det är DG-versionen eller inte.
Men om det är DG-versionen så ska det oxå stå så på själva objektivet.

Fel

DG står för Digital Group och dom passar till analoga eller digital kameror men DC passar bara till digital kameror , det är samma glugg som Super II bara nya simboler på den.

Re: Fel

Joi skrev:
DG står för Digital Group och dom passar till analoga eller digital kameror men DC passar bara till digital kameror , det är samma glugg som Super II bara nya simboler på den.
Korrekt, men det står inte i konflikt med det jag skrev.

DG-objektiv är fortfarande digitalanpassade med extra antireflexbehandling.
Att de även passar till analoga kameror är ju givet, eftersom de är samma objektiv som tidigare frånsett antireflexbehandlingen, precis som jag skrev.

Joi skrev:
kanske det vem vet?
Jag vet och så gör även många andra.

EX betyder Excellence och är sigmas proffsserie, ja. Men det är kanske inte så relevant i just den här situationen.

Senast ändrad:
man kan inte tro alt som tillverkarna sejer, som med blixtarna så stämmer aldrig led talet som dem uppger, konstigt att på Sigmas sida står inget om den ny 70-300 DG macro?

Joi skrev:
konstigt att på Sigmas sida står inget om den ny 70-300 DG macro?
Ja, det är märkligt.

Men det kan ju vara så nytt att det inte ens kommit upp på sidan, det är massor av objektiv som blivits uppdaterade till DG-verioner senaste tiden.

Om man kollar på cyberphotos hemsida så finns DG versionen med, så det stämmer nog att det finns en sån.

Joi skrev:
man kan inte tro alt som tillverkarna sejer, som med blixtarna så stämmer aldrig led talet som dem uppger, konstigt att på Sigmas sida står inget om den ny 70-300 DG macro?
Det finns med på den tyska Sigma-sidan. Samt i min kameraväska :).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar