Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-300 APO DG MACRO SUPER II och alla andra möjliga förkortningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är här någon som har koll på de olika Sigma 70-300 för Canon man finner i recensionerna och på nätet?

Vid en sökning på ex prisjakt.se dyker fyra gluggar upp

Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro ca 1400kr
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro ca 2100kr
Sigma 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro Super II ca 2300kr
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG Macro Super II ca 1450kr

Två av dem säljes endast av någon enstaka butik (Scandinavian Photo) - är de fyra endast två egentligen eller pratar vi gammalt/nytt?

Enligt Sigmas hemsida (http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp) finns det bara 2st 70-300, med och utan APO, så det är nog bara den återförsäljaren som använder en annan benämning.

APO står för apokromatiska linser, gjorda av special low dispersion-glas som ger mindre kromatisk aberration (stavning?).

I praktiken innebär det att med APO-varianten får du mindre lila / gröna kanter runt skarpa kanter och bättre skärpa.

Jag har själv APO-varianten, den har fått mycket bra kritik och räknas som en av de bästa tele-zoomarna i lågbudgetklassen, så den kan jag rekommendera.

Nedbländat ett steg ger den nästan knivskarpa bilder upp till ca 250 mm och fullt användbara bilder på full glugg ända upp till 300mmm.

Jag ska erkänna att jag inte är fullt insatt i alla objektiv Sigma har släppt. Men jag vet att de ibland uppdaterar sina objektiv och vissa gånger är skillnaderna minimala. Enligt vad jag kan förstå så är det korrekt att det finns totalt 4 versioner av detta objektiv i dagsläget. Två av dem har utgått men säljs fortfarande av vissa butiker, DL-varianten verkar vara den äldsta.

1. DG Macro - Uppdaterad DG-version.
2. DG APO Macro - Uppdaterad DG-version med APO.
3. APO Macro Super - En äldre APO-version.
4. DL Super Macro - En äldre variant utan APO, vet ej vad DL står för.

Som synes så skiljer alla de här modellerna på något sätt. Två av dem är uppdaterade DG-versioner - de som syns på Sigmas sajt - och två av dem är äldre och utgångna varianter.

På Prisjakt hade vi dock fler än 4 versioner tills alldeles nyss. Jag har gått igenom alla 70-300-modeller och slagit ihop några dubbletter som fanns. Detta är så gott det går att göra med butikernas ibland bristande produktinformation.

Modeller för Canon: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s8577583

Tack för det indirekta påpekandet! Har någon fler synpunkter är ni välkomna att kontakta mig via e-mail.

Hälsningar,
Joakim Franzén
Prisjakt Sverige AB
[email protected]

Senast ändrad:
ANNONS