Annons

Sigma 70-300 (analog) till en Canon digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziesta

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att använda följande objektiv till en nyare Canon digital systemkamera?
Sigma 70-300 mm , F4 - 5.6 DL Macro AF

Objektivet är köpt i början av 2000-talet och till en analog systemkamera. Nu ska jag köpa en digital (antagligen en 600D) och är osäker på om det kommer att fungera. Jag testade lite snabbt i fotobutiken idag men blev inte så mycket klokare. Enligt killen i fotobutiken kunde det bli problem eftersom det inte är ett originalobjektiv.

Tänkte att någon här kanske har mer praktisk erfarenhet?

Äldre Sigma kan krångla med digital EOS. Men om du provade i affären - vad hände? Fungerade AF och bländare så kommer et att fungera. Det "går inte sönder". Om det inte fungerar märker du på att du får "error 99" på displayen.

Motsvarande objektivet finns i ny och bättre version för ca 2000.- ny och kan fås för ca 1200 begagnat här på FS.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793532

Senast ändrad:
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att använda följande objektiv till en nyare Canon digital systemkamera?
Sigma 70-300 mm , F4 - 5.6 DL Macro AF

Jag fotade mycket med just en sån Sigma när jag körde analog Canon EOS..
Men... när jag bytte till digital EOS, så funkade inte det Sigma-objektivet alls :(

Tack för era snabba svar! :)

Tibor, det verkade gå att zooma & trycka av men inte att visa fotot i displayen, då blev det ngt error. Tyvärr kunde jag inte prova att ta ett foto eftersom det inte fanns något minneskort i kameran.

Pelle, ajdå... bådar inte gott då...

Kanske bättre att köpa ett nytt då... Om jag köper ett separat objektiv.. hur vet jag om det är till en digital kamera eller analog? Syns det på beteckningen?

Jag har ett likadant, samma fel. Skickade det på omprogramering och allt fungerade bra.
Hade det till en 350D men har sedan inte använt det.

Omprogrameringen var gratis tror att det var en annan argentur då än nu.

John

John, aha, så man kan omprogrammera objektivet.. vart fixade de sånt?

Pelle; Tänkte mer om jag kollar efter ett begagnat..

Hade också samma problem. Tyckte dock inte det var värt att programmera om. Använde den ett tag eftersom det gick att fota på största bländaren, men tröttnade snart på begränsningarna det innebar. Men som sagt, AV/M-läge och största bländare så kan du åtminstone använda gluggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar