Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200mm 2,8 Af har slutat fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

cobra_xtreme

Ny medlem
Mitt AF på mitt Sigma 70-200mm har slutat fungera, Det känns som att jag har testat alla möjligt inställningar men det funkar inte.

Någon som varit med om något liknande?

Vad kör du med för kamera?
Kan vara så att AF-motorn har slitit sönder "mackapären" inuti objektivet så AF inte fungerar!
Detta beror på att Sigma kör med "mackapärer" utav plast! :p

Men även dom finare (dyrare) Nikonobjektiven känns mindre påkostade nuförtiden än dom gjorde förr. Skulle inte förvåna mej om dom flesta tillverkare gör sina mackapärer i plast i dessa dagar. Fast plasten heter naturligtvis "komposit" eller nåt annat fräsigt förstås.

/K

Mitt AF på mitt Sigma 70-200mm har slutat fungera, Det känns som att jag har testat alla möjligt inställningar men det funkar inte.

Någon som varit med om något liknande?

Hade liknade problem med mitt Sigma 70-200mm F2.8 II APO EX DG MACRO. Om ditt objektiv är försedd med HSM så kan det vara ett liknande fel. Autofokusen fungerade ena sekunden och nästa så hade den lagt av och ville inte fungera alls - helt dött. Objektivet hade inte varit utsatt för några "stötar eller annan ovårdsam" hantering. Objektivet var vid tidpunkten sparsamt använd dvs max tio gånger på ca tio månader. Provade objektivet på samtliga mina Nikon hus dvs D300, D200 & D2X och autofokusen fungerade inte på något.

Ställde frågan till TuraScandinavien som vidarebefordade frågan till Sigma. Fick följande svar från Sigma Service/OFA Support:

"Ibland räcker det med att manuellt vrida fokuseringsringen till ändlägena (fortsätta förbi ändläge) samtidigt som man håller ned avtryckaren halvvägs. Vi har märkt att om en optik med HSM teknik inte används, så kan det bildas det en beläggning mellan "rotorringarna".
Denna "beläggning" försvinner om man utför proceduren enligt ovan.

Om detta inte hjälper, eller bara hjälpte för stunden så får du skicka
optiken till oss för en noggrannare undersökning".

Jag följde ovanstående instruktionerna och AF gick igång igen (tog dock ett par gånger) och har därefter inte haft några problem.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto