Annons

Sigma 70-200 smutsat ned min CCD

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Flash

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett nytt Sigma 70-200 till min Canon 20D. På de första bilderna jag tog med gluggen upptäckte jag smutsfläckar. Konstaterade att smutsen fanns på sensorn, blåste rent både gluggen och CCDn. Fick dock inte rent CCDn ordentligt, tänkte ok, smutsen fanns kanske där sedan tidigare bara att jag inte upptäckt det. Men efter att ha använt gluggen vid ytterligare ett par tillfällen upptäckte jag att smutsfläckarna bara blev fler och fler för vare användande och att rengöra den verkade inte hjälpa. Dom dök också upp på spegeln och mattskivan.

Jag kunde inte se några smutspartiklar på linsen. Så jag testade att slå det bakre linsskyddet mot ett vitt pappet och jodå då trillade det ut något sot liknande jox som direkt satt sig på pappret. Nu började jag lacka ut på riktigt så jag gjorde några tester och så här ser min sensor ut nu:

[img=http://img238.imageshack.us/img238/1685/smtsxc6.th.jpg]

Den har fått en rejäl släng av mässlingen! En majoritet av dom här fläckarna fanns inte innan jag skaffade den nya gluggen, har jämfört med tidigare bilder. Jag kan som sagt inte se någon smuts i gluggen och det verkar inte vara något fel på den i övrigt. Men fläckarna måste ha kommit från Sigmat och en sensor rengöring kostar ju 1000:- så jag blev inte direkt glad. Kontaktade företaget där jag köpte gluggen och dom är villiga att byta ut den, men dom var inte sugna på att betala för en sensor rengöring. Ringde också Sigma som inte sa så mycket förutom att dom behövde titta på gluggen innan dom kunde ta ställning till huruvida dom kunde ersätta mig för sensor rengöringen.

Jag blir bara så trött! Funderar på att bara returnera gluggen och få en ny och sen köpa mig ett sensor rengörings kitt och rengöra CCDn själv. Har egentligen inte tid att vänta på att Sigma först ska kolla det och sen vänta på att kameran ska rengöras. Men man borde ju inte låta Sigma komma undan med det här. Men sen skulle det inte förvåna mig om jag returnerade gluggen till Sigma att dom inte kan hitta något fel på den eller några smutspartiklar. Dem har ju säkerligen redan emigrerat till min sensor allesammans. : (

Vad hade ni gjort och har någon här råkat ut för något liknande tidigare? Teknikern på Sigma hade en teori om att det kunde vara någon plastdetalj som på något sätt skavs sönder när man zoomar, men jag vet inte vad jag ska tro.
 
Ännu en Sigma historia att lägga på minnet :)

Något är ju helt galet med gluggen, jag har aldrig hört något liknande, men skicka tillbaka den och kräv en ny, dom borde även stå för en rejäl rengöring av hela kamerans innandömme eftersom det är objektivet som skitat ner den.

Ett sensorrengöringskit skall du köpa i allafall, för skit på sensorn kommer du få igen garanterat, även om det inte kommer att se ut som nu, att lämna in kameran för rengöring av sensorn är helt förkastligt och bortkastade pengar.

Men som din kamera ser ut nu så är det nog bäst att lämna in den i allafall, och då tänker jag inte bara på sensorn, utan mer på spegel och mattskiva, ja hela innandömmet, annars så kommer skiten som ligger i huset förr eller senare att hamna på sensorn, det blir nog svårt att göra ren hela utrymmet själv, men jag tycker absolut du skall kräva att Sigma betalar räkningen för rengöringen.

Stå på dig och lycka till.

/kent
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar Kent! Ja, visst är det kul med Sigma historier :/. Jag börjar känna mig lite sugen på att returnera linsen helt och köpa en Canon glugg istället. Jag har i alla fall beställt ett rengörings kitt som förhoppningsvis dyker upp idag, så får vi se hur det går. Men du har ju helt rätt i att själva kamerahuset borde rengöras. Hmmmm, frågan är om man orkar/har tid att ta fighten med Tura Scandinavia, har inte hört så mycket positivt om dom. Och det skulle inte förvåna mig som sagt om dom inte hittar det minsta "fel" på linsen om man returnerar den till dom...
 
Idag har jag provat att rengöra sensorn med ett rengöringskitt, blev en del bättre. Men i princip så smetade jag bara runt smutsen *grrrrrr*. Nu är jag förbannad på riktigt, returnerar skiten och tar pengarna tillbaka. Så får det bli inlämning på måndag för rengöring. Tänker helt klart försöka få Sigma att betala rengöringen dock! Får väl se hur det går... *mummel*
 
Köpte nyligen ett sigma 70-200, 2.8 och har efter 2 års fotograferande med frekventa objektivbyten för första gången fått fläckar på sensorn. Har använt olika objektiv för att vara säker på att de sitter på sensorn och det gör det.

Trodde inte det kunde vara det nya sigma objektivet men nu när jag läser ditt meddelande börjar jag undra.

Har dessutom märkt att om man fotar rätt mycket med sigma bojektivet och sedan byter objektiv så möts man av en krutdoftliknande historia... Någon annan som märkt av det?
 
Och måste nu också fixa ett rengöringskit och tänkte börja med att försöka blåsa bort det med Hamas Blåsbälg ex.

Har du några bra tips här Mats?
 
Trist att höra att du kanske också råkat ut för det här. Ang krutdoften kan jag inte påstå att jag lagt märke till något sådant, men jag har rätt taskigt luktsinne : ). Men det kunde ju helt klart förklara ett och annat :). Jag har faktiskt hört om en person till som har haft ett liknande problem precis nyligen, så det här börjar verkligen gnaga på mitt förtroende för Sigma.

Jag köpte ett Green Clean Sensor Cleaner kit från Cyberphoto för hiskeliga 260:-, då ingick tre fjuttiga förpackningar med en torr och en våt svabb i varje. Tyckte dock inte den var något vidare, våtsvabben var alldeles för våt, var rädd för att det skulle komma vätska mellan filtret och sensorn. Så jag vet inte om jag kan rekommendera den, och har du samma problem som jag så kommer du bara att smeta runt smutspartiklarna. Jag fick nog bort några, men de flesta sitter nu på sidorna av sensorn istället *grrrrr* och då använde jag två förpackningar. Jag tyckte mig också ana en beläggning på filtret efter användandet som om man inte lyckats få av all vätska, men kan inte bekräfta det. Vid det laget var jag så förbannad att jag bara packade ned kameran och linsen utan att undersöka vidare. Har du också smutspartiklar på spegel och mattskiva?

Jag funderade på att skaffa en sån där "dammsugare", men det är så pass dyrt att man lika bra kan lämna kameran på service. Känns som det är lite för riskigt att hålla på och pilla med. Jag har tidigare klarat mig fint med en blåsbälg som jag köpt på Apoteket, ska nog egentligen användas när man har problem med öronvax men funkar fint som blåsbälg också : ). Säkert billigare än Hamas variant, så du kan ju testa och se om det hjälper. Berätta gärna hur det går!

Jag har i alla fall fått pengarna tillbaka för linsen och den har skickats till Tura Scandinavia via Komplett.se. Så får vi se vad som händer, om det någonsin blir några fler Sigma inköp eller inte >: /.
 
Senast ändrad:
Gick ner till den lokala fotohandlaren och efter att ha rådfrågat där köpte jag Hama blåsbälg. Kändes som ett bra första steg då den aldrig kommer i kontakt med sensorn. Och efter att ha vänt upp och ner på kameran och blåst upp i sensorn någon minut så var alla dampartiklar borta.

Är väldigt nöjd med den investeringen på en 100 lapp, speciellt då den går att använda i det oändliga.

Men behåller mitt sigma tills vidare. Gillar skärpan och den stora bländaröppningen för mycket för att göra mig av med den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.