Annons

Sigma 70-200 och 350D fokus-problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

SixxStar

Medlem
Hejsan,

Köpte idag ett begagnat Sigma objektiv 70-200/2.8 Macro till min Canon 350D.

Men efter att ha testat det nu i lite olika lägen så tycker jag inte att det någon gång blir riktigt skarpt i 2.8-läget.

Här är några exempel i olika bländar-lägen, med zoomen på 200.
Är detta acceptabelt, eller är det något kalibreringsfel som behöver åtgärdas?

2.8 - 0.4 sek:
28_04sek.jpg

6.3 - 2 sek:
63_2sek.jpg

8.0 - 3.2 sek:
8_32sek.jpg

22.0 - 25 sek:
22_25sek.jpg

Såg verkligen fram emot den här gluggen, men 2.8-resultatet är inget vidare. :(

Tacksam för alla svar o förslag.

SixxStar skrev:
Hejsan,

Köpte idag ett begagnat Sigma objektiv 70-200/2.8 Macro till min Canon 350D.

Men efter att ha testat det nu i lite olika lägen så tycker jag inte att det någon gång blir riktigt skarpt i 2.8-läget.

Här är några exempel i olika bländar-lägen, med zoomen på 200.
Är detta acceptabelt, eller är det något kalibreringsfel som behöver åtgärdas?

2.8 - 0.4 sek:
28_04sek.jpg

6.3 - 2 sek:
63_2sek.jpg

8.0 - 3.2 sek:
8_32sek.jpg

22.0 - 25 sek:
22_25sek.jpg

Såg verkligen fram emot den här gluggen, men 2.8-resultatet är inget vidare. :(

Tacksam för alla svar o förslag.

Körde du met stativ?

Klart man kan testa några med blixt, men jag köpte den ju för att kunna använda utan blixt, annars hade jag inte köpt en så ljus-stark, utan en billigare variant.
Spegel-uppfällning? ursäkta en novis... är inte hundra på vad det betyder riktigt.
Kameran är en Canon 350D.

SixxStar skrev:
Klart man kan testa några med blixt, men jag köpte den ju för att kunna använda utan blixt, annars hade jag inte köpt en så ljus-stark, utan en billigare variant.
Spegel-uppfällning? ursäkta en novis... är inte hundra på vad det betyder riktigt.
Kameran är en Canon 350D.
När man kör på långa bränvidder så vibrerar det rätt så rejält när spegeln hoppar upp och då kan man fälla upp spegeln först och efter några sekunder när vibrationerna är slut så kan man öppna slutaren.

Aha... tack för förklaringen, men i så fall skulle det ju även vara något oskarpt i alla lägen?
Iofs så är kameran stadigare längre tid ju längre tid slutaren är öppen...

Ska nog testa mer i dagsljus imorgon för att se resultatet då...

Custom function 7 så aktiverar du spegeluppfällningen.
Men pröv att ta en bild hemma med blixt och kolla om den blir oskarp om den int blir det borde det inte var några fel.

SixxStar skrev:
Men tycker du verkligen bilden som är tagen med 2.8 ser ut som rörelse-oskärpa? Det tycker inte jag...
Men gör ett test hemma mot en bokhylla för säkerhets skull eller har du inte kameran på data bordet så man lätt kan göra test.

SixxStar skrev:
Men tycker du verkligen bilden som är tagen med 2.8 ser ut som rörelse-oskärpa? Det tycker inte jag...

De flesta objektiv ger inte full skärpa på största blandare så ditt resultat kanske inte är onormalt...
/Leif

Jag tycker det ser ut som den vanliga "mjukhet" i bilden, som man får från många objektiv på full öppning, speciellt om den är 2,8 på en zoom.
Detta drabbar även ganska dyra objektiv.

Så där dålig skall den inte vara på f2.8, det skulle jag aldrig godkänna, den skall vara skarp i mitten i allfall på 2.8 annars är det något som är galet, det är ju ingen kitglugg direkt.

/kent

Håller med Kent. Jag har själv haft den gluggen och den oskärpan fanns absolut inte på mitt ex.

Jag föreslår att du gör om testet men under bra ljusförhållanden där du kan få ner slutartiden och därmed kan utesluta spegelvibrationer m.m. Man brukar väl säga att problemet med spegelvibrationer är störst mellan 1/30 och 2 sek (ungefär) så du ligger ju mitt i området.
Det framgår inte om du stod ute eller inne när du testade. Kan det vara vibrationer p.g.a. blåst? Borde i.o.f.s. synas på alla bilderna i.så fall, men ändå. Att ha gluggen monterad på stativet är också att rekommendera.

/Arne

Senast ändrad:
God jul såhär dagen före dopparedagen...

Nu har jag testat lite mer med både blixt och i dagsljus...

Här nedan följer ett antal test-exponeringar, alla är delförstoringar i 100%.
Tagna inomhus, så blåsten kan elimineras, och på stativbilderna är det gluggen som är monterad på stativet, inte kameran:

Med blixt, 1/60 f2.8, iso100, zoom 200mm:
IMG_2922.jpg

IMG_2923.jpg

Med blixt, 1/60 f4.0 iso400, zoom 200mm:
IMG_2924.jpg

Med blixt, 1/60 f4.5 iso100, zoom 148mm:
IMG_2930.jpg

Med blixt, 1/60 f2.8 iso100, zoom 157mm:
IMG_2935.jpg

Med blixt, 1/60 f4.0 iso400, zoom 157mm:
IMG_2933.jpg

Med stativ, 1/50 f2.8 iso100, zoom 200mm:
IMG_2948.jpg

Med stativ, 1/25 f4.0, iso100, zoom 200mm:
IMG_2947.jpg

Med stativ, 1/8 f6.3, iso100, zoom 200mm:
IMG_2946.jpg

Med stativ, 0.3 f11, iso100, zoom 200mm:
IMG_2945.jpg

Med stativ, 1.3 f22, iso100, zoom 200mm:
IMG_2944.jpg

IMG_2950.jpg

Vill väldigt gärna höra era kommentarer om bildernas skärpa.

Senast ändrad:
Ja du Mats. Det enda jag kan säga är att jag känner inte igen resultatet.
Du kan titta på lite bilder som jag har tagit med en likadan glugg så kan du själv jämföra. Alla är inte 70-200, men de flesta. Du hittar dem här

Misstänker att det är nåt kalibreringsfel. Man har ju hört talas om att Sigma kan vara lite känsliga med Canon-hus, iaf 350D.
Hade ett Sigma 17-50 (tror jag det var) tidigare som inte alls var kampatibelt med mitt hus, utan alla bilder låg utanför fokus, så jag köpte ett Tamron istället o det är mkt skarpare på mitt hus.

Hur är det då med kalibrering av em Sigma-glugg? Hur går jag till väga? Den är begagnad så någon garanti gäller nog inte längre.

/Mats

www.tura.se

Det är de som har service på sigma-prylar. Har varit i kontakt med dem en gång när mitt macro var trasigt. Fick mycket god och snabb hjälp. Servicekillen jag snackade med hette Robban.

Anledningen till att du får skarpt på dom med längre slutare är att rörelsen från spegeln inte på verkar så mycket under den längre exponeringen. Men kortet på 0,4 så hinner inte kameran sluta skaka innan bilden är exponerad, där av spegellåsning. Men dom andra bilderna med blixt såg oroande illa ut, nästan som vaselin på linsen.

MVH Ralf

kan det vara så att den felfokuserar? eftersom det isåfall skulle vara naturligt att problemet minskar när du bländar ner eftersom skärpedjupet ökar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar