ANNONS
Annons

Sigma 70-200 mm, konstigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Köpte ett begagnat Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM.
Men först runt f4 får jag skarpa bilder, är det fel på objektivet då eller ?

Dock så köpte jag det för 3500 kr, så det är inte så mycket pengar, och runt bländare 4 till 5.6 så leverear det sjuukt skarpa bildr, men runt 2.8 - 4 så är dom inte så skarpa..

Någon som har tips ?

Har testat objektviet, kör jag 2.8 och fotar så att föremålet är rätt nära så blir bilderna nästan samma som på f4, men blir avståndet längre så blir det lite suddigt på f2.8

//Robert

Finns ju otroligt många måndagsexemplar av Sigmas 70-200, som felfokuserar. Detta märks ju såklart tydligast på f/2.8 @ 200mm (vid "detalj"-fotografering), då motivet inte hamnar i fokus, utan fokusen ligger någon cm framför/bakom.

hur kollar jag front och bakfokusering ?

jag tycker att det ger bra skärpa där jag "siktar" när jag ligger runt f4, men just att gluggen inte är jätte skarp runt 2.8

hum..

"batteritest" eller ja, det finns miljoner tråder om hur du avgör front/bak focus - testa och du kommer troligen märka att det är det som är felet. In till Tura och justera är troligen lösningen. Ett enklare test är att ställa skärpan med liveview och sedan jämnföra med resultatet på samma bild, men med AF istället.

Ditt objektiv är tyvärr känt för att ha problem med felfocus, men det går ju justar bort så inte katastrof egentligen.

Objektivet är definitivt mjukt på 200mm. Jag brukar se mitt som ett 70-135/2.8 + 135-200/4.

Testa t.ex att ta på ett motiv en bit bort, då blir skärpedjupet relativt stort även på 200/2.8. Vill du vara riktigt säker kan du klart köra stativ och justera fokus manuellt med live view. Resultatet kommer fortfarande att blir mjukt på 200mm.

Har snarlikt problem med mitt sigma 70-200. En fråga dock, kan objektiv börja felfokusera efterhand? Jag har alltid upplevt mitt som skarpt ända ner på 2.8/200 men nu tycker jag det felfokuserar. Har gjort en grov test mha tumstock och där ligger fokusen definitivt fel. Kan det bli så av vanlig användning?

Mikael, du kan skicka ner det till Tura Scandinavia och fixa felfokuseringen, kostar 890 kr med frakt och allt, tar dom en timme..

Men detdär med tummstock var en bra idè, hur gör du du ?
jag tycker mitt objektiv mest felfokuserar runt 200mm och på lngt avstånd..

Mikael, du kan skicka ner det till Tura Scandinavia och fixa felfokuseringen, kostar 890 kr med frakt och allt, tar dom en timme..

Men detdär med tummstock var en bra idè, hur gör du du ?
jag tycker mitt objektiv mest felfokuserar runt 200mm och på lngt avstånd..

Jag har garanti så här betalas inget! :) Blev mest konfunderad eftersom jag tycker objektivet varit skarpt förut.

Lägg en tumstock på ett bord, ställ upp kameran med stativ så du får ungefär 45 graders vinkel. Sen låter du den autofukusera på tex 1m, kika sedan på bilden så ser du var fokuset verkligen är. Detta skall göras med största möjliga bländaröppning om jag förstått allt rätt.

Jag är dock nyfiken på vad "batteritestet" innebär?

Att bara använda en tumstock att låsa fokus på ger inte tillräcklig träffprocent och ger inte rättvis bild av det. Googla efter Focuschart...t.ex en bit ner på DENNA sidan eller HÄR eller HÄR.
AF måste få en ärlig chans med höga kontraster att fixa en fokuslåsning på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar