Annons

Sigma 70-200 mm f/2,8 för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paradox

Medlem
Hej,

Som titeln säger, så är jag relativt ny inom det här med foto, men har alltid haft ett "vilande" intresse för det.
Nyligen så fick jag ekonomi att gå och köpa min första systemkamera, och det blev en D90 med 18-105mm.

Men ni kanske vet hur det är, när man väl börjar så vill man bara prova nya saker hela tiden, jag lånade därför en 70-300mm glugg av en kompis, och tyckte den va helt suverän, och känner att jag skulle vilja ha en liknande eller samma.

Jag tror dock att jag kommer fota ganska mycket på evenemang och dylikt, och skulle därför behöva ett mer ljuskänsligt objektiv.
Då såg jag ovan, Sigma ojbektiv med f/2.8, tror ni att det skulle vara ett bra alternativ för en amatör? Tyvärr så kostar det ju nästan mer än huset, men jag har inte lyckats hitta något bra alternativ, som är billigare.

Frågan är igentligen, ska jag satsa på det där, eller köpa ett billigare för ca halva priset som inte har samma ljuskänslighet.
Och ifall jag köper det där, är det generellt ett bra tele, eller behöver jag även köpa ett 300mm?

Hälsningar
Marcus, en glad amatör :)
 
Sigma 70-200/2.8 eller Tamron 70-200/2.8
Båda är bra objektiv. Sigman har lite snabbare AF, men Tamronet är skarpare. Smaksak vilket som är prio ett.

Tror inte du bli besviken avsett vilket du väljer. Men om du har råd ska du helt klart köpa ett f/2.8, jag tror du kommer att sakna ljusstyrkan om du redan nu vet att du kommer ha nytta av den. Ska man mest fota utomhus dagtid så kan man nog hitta lite ljussvagare alternativ som är väldigt prisvärda.
 
Båda är bra objektiv och du kommer sannolikt inte bli besviken oavsett vilket du köper.

Ett alternativ kan ju vara att leta efter beg Nikon 80-200/2,8. Finns i flera versioner, både som vrid- och som skjutzoom. Optiskt riktigt vassa men lite seg AF om du inte hittar en AF-S variant. Skjutzoomarna brukar gå att hitta för ca 2500 kr och vridzoomarna från ca 6000 kr i bra skick. Personligen upplever att Nikonobjektiven är skarpare och att AF är jämbördig. Dessutom enklare att serva om du skulle få problem med bak-/framfokus.
 
Sigmas optik som du tittat på är helt underbar. har ett själv och det är alltid det som sitter på i princip. funkar till allt.
Priset är välditg bra för optiken du får. det finns ju en liten "regel" man kan gå efter som säger att 1/3 av din budget ska ligga på kamerahuset och 2/3 på optiken. hellre en dyr glugg än ett dyrt hus med billiga objektiv.

mvh Gustav Mood
 
Hej! har själv Sigman och rekommenderar det starkt, väldigt snabbt och skärpan är ok på 2.8 och kanon från 4 i min smak .... vet att tamronen är en anning skarpare men har man en bra kamera som återger bra färger och kontraster mm som en D90 så gör man en bra match!! tycker det är ett bra alternativt med tanke på att originalen från Nikon ligger på drygt 20000 kr.

Lycka till!

Luis.
 
Tack för alla svar, uppskattar det verkligen.
Jag kollade direkt lite på beg marknaden, och hittade ett par, men alla verkar ju ha olika beteckningar, och jag har tyvärr noll koll på vad som är vad :)

Jag antar att alla nedan ojbektiv har AF, verkar inte finnas AF-S som begagnat, EX är väl namnet på serien, men vad står HSM, DG och APO för?

Sigma 70-200 2,8 EX DG Macro 6000:-
Sigma 70-200 F2,8 HSM 6000:- (Kan gå ner lite i pris)
Sigma AF 70-200/2,8 EX DG Makro HSM II 6500:-

Eller nytt:
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro 8095:-

Tack än engång för all hjälp.

Edit:
Såg ju precis att det fanns 2st här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=123789
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=122201

Kanske något av dom jag ska satsa på?

/Marcus
 
Senast ändrad:
AF-S är Nikon beteckning för deras ultraljudsmotor, så AF-S hittar du bara på Nikonobjektiv. Sigmas motsvarighet är HSM.

Svårt att veta vad som skiljer de olika objektiven, du listat, åt. Jag skulle tro att de två första är av version I och det sista av version II. Kan vara så att alla tre objektiven är version II också.

DG betyder att objektivet är anpassat för digitala kameror, vad det nu ska vara för skillnad.
EX är Sigmas exklusiva serie.
APO betyder att det har mer påkostat glas, än de utan beteckningen.

Sigma kallar själv objektivet för: 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro HSM II

Sen om någon följer den beteckningen är en annan fråga.
 
Nu är jag nära på att bestämma mig, hittat ett som verkar helt ok, men jag måste dock fråga, om jag vill ha bildstabilisator (VR) så måste jag gå upp ganska mycket i pris va?

Funkar det att köra med ett 200mm utan VR?

/Marcus
 
Sigma kommer med ett nytt med bildstabilisering (OS), men de har inte annonserat om när. Om jag får gissa så kommer det nog att ligga på ca 12000:-

Man har klarat sig i 100 år utan bildstabilisering och sämre ISO-prestanda än idag, så du ska nog också klara dig. Se bara till att ha slutartider snabbare än brännvidden, vid 200 mm bör du alltså ligga på 1/250 eller snabbare.
 
Man har klarat sig i 100 år utan bildstabilisering och sämre ISO-prestanda än idag, så du ska nog också klara dig. Se bara till att ha slutartider snabbare än brännvidden, vid 200 mm bör du alltså ligga på 1/250 eller snabbare.

Sen beror de på vad man ska ha det till med. Om man ska sälja bilder är kraven på teknisk kvalité på en helt annan nivå idag än för 100 år sen, och då är nog inte VR så dumt..

Å så va de en D90 de skulle sitta på, glöm inte förlängningsfaktorn (x1.5 va?) så du får hålla dig på minst 1/300del istället
 
Sen beror de på vad man ska ha det till med. Om man ska sälja bilder är kraven på teknisk kvalité på en helt annan nivå idag än för 100 år sen, och då är nog inte VR så dumt..

Å så va de en D90 de skulle sitta på, glöm inte förlängningsfaktorn (x1.5 va?) så du får hålla dig på minst 1/300del istället


Bildstabilisering skadar aldrig på längre brännvidder, men är inget man måste ha.

Jag har inte glömt cropfaktorn, men själv tycker jag inte den behövs när man räknar ut slutartiden, men jag är kanske stabilare på hand än genomsnittet. Jag var nära att skriva 1/200, men skrev en tid mellan 200 och 300 istället.
 
Vill tacka alla som hjälpte mig, nu har jag bestämmt mig, åker och köper beg Sigma 70-200mm 2.8 APO EX HSM efter jobbet idag, får det för 5500kr.

Tack

/Marcus
 
Vill tacka alla som hjälpte mig, nu har jag bestämmt mig, åker och köper beg Sigma 70-200mm 2.8 APO EX HSM efter jobbet idag, får det för 5500kr.

Tack

/Marcus
Fick hem ett beggat idag. Är väldigt nöjd än så länge :) Blir till att testa det på allvar i helgen.

/Jörgen
 
Vad tror ni om att köpa ett sånt här och använda till ovan objektiv?

Jag vet att det tar bort en del fördelar med att ha just ett ljuskänsligt objektiv, men det kanske kan vara händigt istället för att ha ett ännu "bättre" tele? Det ser ju inte så stort ut, så man kan lätt ha det med sig i kameraväskan.

/Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.