ANNONS
Annons

Sigma 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-55

Medlem
Sigma säger att man måste stänga av bildstabiliseringen på kameran när objektivet används, vad händer om det glöms av?
Objektivet kommer att användas till en Sony A77

Sigma säger att man måste stänga av bildstabiliseringen på kameran när objektivet används, vad händer om det glöms av?
Objektivet kommer att användas till en Sony A77

Det ena eller andra systemet måste vara avstängt.

Kamerans stabilisering funkar så att det mäter hur mycket kameran skakar och när bilden tas så flyttar dem sensorn så mycket som behövs.

Om då objektivet redan har stabiliserat bilden så vet ju inte kameran om dt och dess sensorförflyttning skapar då lika mycket rörelseoskärpa istället.

Så om du har bägge på så motverkar de varandra och du får ungefär samma resultat som om du inte skulle ha stabilisering alls.

Prova dig fram till vilket system som passar bäst och stäng av det andra.

Tips med A77 är att lägga en uppsättnig inställningar på ett av minneslägena och i det inkludera att stänga av SSI.

Får man fråga vad du köpt objektivet?
Just det där objektivet har ju varit väldigt svårt att få tag i med Sony-fattnig av nån anledning. Fantastiskt fin glugg.

/Mats

Trodde det bara gällde objektiv som har inbyggd stabilisering så det inte blir "kaka på kaka" ???????

Vad står detta?

Det ena eller andra systemet måste vara avstängt.

Kamerans stabilisering funkar så att det mäter hur mycket kameran skakar och när bilden tas så flyttar dem sensorn så mycket som behövs.

Om då objektivet redan har stabiliserat bilden så vet ju inte kameran om dt och dess sensorförflyttning skapar då lika mycket rörelseoskärpa istället.

Så om du har bägge på så motverkar de varandra och du får ungefär samma resultat som om du inte skulle ha stabilisering alls.

Prova dig fram till vilket system som passar bäst och stäng av det andra.

Tips med A77 är att lägga en uppsättnig inställningar på ett av minneslägena och i det inkludera att stänga av SSI.

Får man fråga vad du köpt objektivet?
Just det där objektivet har ju varit väldigt svårt att få tag i med Sony-fattnig av nån anledning. Fantastiskt fin glugg.

/Mats

Måste bara kommentera ditt inlägg, jag testade nämligen ett sånt begagnat (jag antar att det är versinoen med inbyggt OS) samtidigt som jag hade ditt Tamron på lån. Jag upplevde Tamronet som klart skarpare och även om af är långsammare blev det fler bra bilder eftersom Sigmat missade fokus rätt ofta. Testade att fota bilar som kom emot mig i 50-90 km/h.
Lite off topic, sorry.

Ja, lite luddig frågeställning kanske. Förutsatte att det gällde om man har objektivets OS påslaget attman stänger av den i kameran. Är det ostabiliserat objektiv ska givetvis SS vara på.

/Mats

Sony vs Tamron

Jag har inte köpt Sonyobjektivet ännu, väljer mellan Sony och Tamron 70-200/2,8.
Svårt att välja, Tamron autofocus långsammare, men Sonys missar

Jag har inte köpt Sonyobjektivet ännu, väljer mellan Sony och Tamron 70-200/2,8.
Svårt att välja, Tamron autofocus långsammare, men Sonys missar

Menar du inte Sigma nu där du skrev Sony? ;)

Tamron har fått väldigt bra kritik för sin bildkvalitet, men Sigman är snabbare (och har stabilisering i objektivet vilket ibland kan vara en fördel). Att den missar skärpan kan bero på att den behöver justeras.

Verkar vara lite förvirring här om olika Sigma-varianter.

Det tidigare Sigma, med den matta lite gråaktiga finishen utan OS är inte lika skarpt som Tamron eller Sony, men har å andra sidan en trevlig HSM AF-motor som Tamron inte har.

Det NYA Sigma 70-200/2,8 APO EX DG OS HSM däremot är riktigt bra. Både skarpt och snabb AF och snyggt med en blank svart finnish.

Det kan inte ha varit det objektivet som Mattia testade innan han köpte mitt Tamron för det fanns inte då. Dessutom har det varit väldigt svårt att få tag p med Sony-fattning av nån anledning, men nu finns det bl.a. på MM nånstans i småland.

Det nya sigmat skulle vara mitt förstahandsval idag. Det är lite smidigare än Sonys original och billigare och mycket fint med snabb HSM AFoch enligt reviews har det mycket bra IQ.

/Mats

Tror jag har postat detta förut, men ändå:

http://www.kurtmunger.com/70_200mm_f_2_8compid210.html

Kanske inte det bästa testet, men det ger i alla fall en fingervisning. Har själv testat det näst senaste sigmat utan OS och det funkade kanon. Inte skarpare än 70-300 G ssm vilket var lite förvånande men bättre bokeh. Närgränsen skiljer en del på de olika sigmorna (och de andra tillverkarna också) så kolla upp det om närgränsen är viktig. Det nya sigmat är inte lika skarpt i alla lägen (enligt tester iaf). Oavsett så är det marginella skillnader så det är nog inget att hänga upp sig på.
Jag har testat massor med telezoomar och för mig slutade det med sonys 55-200. Inte var det bättre inte, men minst och lättast i alla fall.
Ingen zoom jag hittils testat har varit lika bra som en fast optik (kanske KM 80-200 2,8 som är sinnesjukt skarp - fast har en närgräns på 1,8 meter). Har ej testat Sonys orginal, det kanske är så bra som många säger, det finns gott om fina bilder tagna med det i alla fall...

Verkar vara lite förvirring här om olika Sigma-varianter.

Det tidigare Sigma, med den matta lite gråaktiga finishen utan OS är inte lika skarpt som Tamron eller Sony, men har å andra sidan en trevlig HSM AF-motor som Tamron inte har.

Det NYA Sigma 70-200/2,8 APO EX DG OS HSM däremot är riktigt bra. Både skarpt och snabb AF och snyggt med en blank svart finnish.

Det kan inte ha varit det objektivet som Mattia testade innan han köpte mitt Tamron för det fanns inte då. Dessutom har det varit väldigt svårt att få tag p med Sony-fattning av nån anledning, men nu finns det bl.a. på MM nånstans i småland.

Det nya sigmat skulle vara mitt förstahandsval idag. Det är lite smidigare än Sonys original och billigare och mycket fint med snabb HSM AFoch enligt reviews har det mycket bra IQ.

/Mats

Jo det var det faktiskt.. Jag kan kolla med killen som sålde det. Han är en aktiv medlem här på fotosidan.

Edit: Kollade lite snabbt i vår mailkonversation och där står det med OS precis som jag mindes. På Prisjakt står det att det lanserades 2010 och det här var augusti 2011.

Jo det var det faktiskt.. Jag kan kolla med killen som sålde det. Han är en aktiv medlem här på fotosidan.

Edit: Kollade lite snabbt i vår mailkonversation och där står det med OS precis som jag mindes. På Prisjakt står det att det lanserades 2010 och det här var augusti 2011.

Jo, det fanns tydligen med stabilisering innan också. Det objektivet har den gamla EX-finnishen, men det finns ett nytt som har blank svart yta och det objektivet har fått lysande resultat i alla tester. Förstår inte riktigt när det ändrades och bilden p sigmas egen sida är fortfarande den matta mörkgrå. Vet inte om det bara är en touch-up på utsidan, men jag har fått för mig att det är ett helt nytt objketiv.

Sonys original 70-200/2,8 är ju riktigt trevligt och också skarpt så det förslår, men det är betydligt kostsammare. Börjar också bli lite outdated och kommer snart ersättas av ett nytt med bl.a. snabbare SSM.

Tamronet ger riktigt hög bildkvalitet, men har skruvdriven AF. Det behöver ju inte vara någon nackdel, det är kameran som gör all återkoppling och det blir aldrig fel i fokus pga det. Tror också att det på en A77 blir snabbare i AF tack vare den snabbare och starkare AF-motorn i kamerahuset.

Prisvärt är i alla fall Tamronet så det förslår. Speciellt om man köper det från t.ex. Tyskland nu när Euron ligger på sin lägsta kurs någonsin, då kostar det helt nytt bara runt 5 000 kr.
http://www.foto-erhardt.de/product_...350400?piwik_campaign=preise&piwik_kwd=idealo

Mitt val lite senare då jag skaffar en ny FF lär nog ändå bli Sigmas nya variant tror jag, framförallt för HSM som är bättre för filmning. Om inte Sony släpper ett eget nytt till överkomligt pris förstås.

Men ett sprillans Tamron för 5000 kr är definitivt ett alternativ!

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar