Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2,8 II HSM - problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_Lund

Ny medlem
Köpte mitt objektiv i somras, det har fungerat bra och jag är i största allmänhet nöjd. Men när jag idag var ute och skulle fota fågel jakt så slutade autofokusen att fungera efter ca 1h.

Antar att det kulle kunna bero på kylan men de var relativt varmt ca -4 och varken blåst eller snö.

Någon annan som haft problem med att autofokusmotorn lagt av?

Eller kan finna någon annan anledning till att den skulle lägga av.

Jag har en likadan glugg fast till min D300 och den funkar mycket bra och har aldrig strulat, om man bortser att den frontfokuserade när jag köpte den.

Men pröva att höra med Tura scandinavia som är agent för dom i Sverige.
Där finns mailadresser till killarna på service avdelningen. Jag har blivit hjälpt av dom flera gånger, både med sigma gluggar och av andra märken och har alltid blivit 100% nöjd.

www.tura.se

lycka till!

Har själv aldrig haft strul med mitt, men jag har aldrig frestat det i kyla. Ännu...det kommer. Men..jag minns att någon har berättat för mig om att de kan strula i kallt väder. Minns inte vilka temperaturer vi då talar om, men jag vill minnas att det var betydligt kallare än vad du anger i alla fall.

Funkar det nu igen, i rumstemperatur menar jag?

Har du garanti kvar så tycker jag du ska få det kollat, det låter inte godtagbart. Instämmer med Joel, ta kontakt med Tura.

Hoppas det löser sig!

/Arne

Jag lämnade in de till tura. Som efter att ha konstaterat samma fel som jag
skickade det vidare till tillverkaren i japan. Fick ingen information om vad
dom gjorde med det där, men nu verkar det fungera som de ska igen.

Bra service

Jag har den äldre modellen sedan 2006. Den var inne på justering 2007.
Nu har den varit inne igen eftersom det fortfarande fanns problem med bakfokus på långa avstånd. Denna gång skickade jag med kamerahuset vilket behövs för att få bästa resultat.
Bosse på Tura fixade detta åt mig under garantin vilket man bockar och bugar för.

Mvh J O

ANNONS