Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2,8 HSM + Soligor TC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne.A

Aktiv medlem
Hej!
Skall köpa en telekonverter, förmodligen 1,4x, till mitt sigma 70-200 hsm.
Tyvärr har jag förstått det så att sigmas gamla konvertrar inte passar, utan man måste hålla koll på serienumret som skall vara över 5xxx xxx. Det visade sig då när jag började läsa om det att den nya convertern saknar skruven för fokusering och den lirar endast med 50-150 hsm och 70-200 hsm, inga andra objektiv! Har nu läst på nätet av en privatperson att Soligors nya telekonverter stödjer alla tänkbara objektiv som Sony SSM, Sigma HSM samt de vanliga med af skruven. Låter ju för bra för att vara sant!! Speciellt eftersom många verkar ha problem med TC till just Sigmas senaste HSM gluggar.
Skickade ett mail till Cyberphoto och frågade, men fick tyvärr ett ganska luddigt svar. Det ska funka enligt pappret men vissa hade rapporterat problem med AF.
Så då återstår FS här, är det någon som har erfarenhet av Soligors TC på Sigmas HSM eller vet mer om det?

Mvh
Danne
 
Jag använder soligor 2 TC och 1.4 TC med mitt Sigma 70-200 2.8 HSM II.

Däremot förstod jag inte riktigt texten om fokusskruv på telekonvertern?

Edit: SORRY! Såg nu att det var postat under Sony, jag kör Canon. Kanske kan vara olika då?
 
Senast ändrad:
Jag tror att han frågar om Soligor TC funkar med både HSM/SSM och vanlig skruv drift.

Jag undrar samma sak funkar AF på bägge sorterna?
 
Jag har Soligor 1,4 DG Pro (senaste modellen som bl a cyberphoto säljer). Jag skruvade på den på ett sigma med HSM (ett fisheye förvisso) och det funkade inte så bra. Väldigt tveksam fokusering.
Det svarar kanske halvt på din fråga...

//Björn
 
Jag har Soligor 1,4 DG Pro (senaste modellen som bl a cyberphoto säljer). Jag skruvade på den på ett sigma med HSM (ett fisheye förvisso) och det funkade inte så bra. Väldigt tveksam fokusering.
Det svarar kanske halvt på din fråga...

//Björn

Det var intressant.
Fick du det att fungera någon/några gånger?
Vad har objektivet för största bländare?
Som jag förstått det är det generellt så att TC inte skall användas på vidvinkelobjektiv, det borde gälla fisheye då med tycker jag.

Mvh
Danne
 
Under recensionerna så skriver bl a Ralph Lindberg:
Har använt den till flera objektiv, bl a Sigma 500/4,5, 70-200/2,8, Canon 70-200/2,8 IS

Som du sa själv så är den ju inte gjord för fisheye så det kanske är ett dåligt test. Det funkar inte kort och gott.
Hade jag själv hade ägt sigmas objektiv hade jag gått på deras eget orginal, men det är ju jag det...

Jag har provat det på mitt gamla minolta 200/2,8 HS och det funkar fint, men det hjälper dig ju inte heller...

Tar du sigmas orginal så kommer det i sin tur inte fungera till lika många objektiv som Soligor-tc:n gör. Frågan är vad du skulle kunna tänkas använda det till? Jag använder mitt uteslutande till att förlänga mitt 100-macro eller telet på 200. Jag tror inte det är så troligt att man kommer använda det till något annat. Det jag tänker är att man kanske inte skall stirra sig blind på kompabilitetslistan utan istället gå på den versionen som bäst matchar ens objektiv, i ditt fall ditt sigmas eget :)

Mvh
Björn
 
Fast det verkar ju som Ralph använder det till en Canon vilket tyvärr inte säger så mycket om kompabiliteten till Sony.
Visst är ett Sigma att föredra men eftersom Soligor har fått bra omdömen på den optiska kvalieten, kostar hälften och kanske är kompatibla med fler objektiv så hade det vart ett starkt alternativ. Annars är väl tanken att det skall användas till 70-200 samt tamrons fasta 90mm macro primärt.
Jaja, ska kolla runt lite mer och se om man kan hitta något mer matnyttigt.
Tack för din hjälp i alla fall!

Mvh
Danne
 
Tack Calle, den hade jag inte hittat trots ihärdigt sökande på både google och dyxum.
Kanske kommer något i framtiden i alla fall ser det ut som...

Mvh
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.