Annons

Sigma 70-200 2,8 dåligt på 200 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

dannep

Medlem
Hej ni kunniga människor.

Har ett Sigma 70-200 2,8 av senaste modellen som jag kör på mitt D200 hus.

Väldigt nöjd med vad det presterar vid 70mm men vid 200mm känns det som det inte blir lika skarpa bilder.

1/800 på 200mm borde väl kunna ta skarpa bilder handhållet?

Körde ISO på 100, kunde iförsig ökat och fått ännu snabbare tid?

Förslag på lösning? Förutom att köpa Nikons motsvarande:)

Kan det vara något justeringsgrej i objektivet som kan ändras av butik?

Mvh

Daniel
 
Objektivet är lite sämre vid 200mm, särskilt på f/2.8. Jag har haft ett Sigma och var nöjd med det förutom att AF var inexakt på långa brännvidder. Det kan vara en justeringsfråga av objektiv + kamerahus.

Testa att sätta upp allt på stativ och blända ner lite, från f4-f5.6 ska det vara knivskarpt. Prova också att fokusera manuellt och se om du får bättre skärpa än vad AF klarar av.

Sigmas 70-200 är ett mycket bra och prisvärt objektiv men Nikons är helt klart några klasser bättre, framförallt på f2.8. VR är också en mycket bra och användbar finess ;)
 
Grymt med snabbt svar. Tack!

Hur menar du att det kanske kan justeras i kamera+glugg?

Just de bilderna jag talar om körde jag på f3.2

Jag skall testa och göra som du föreslår imorgon.

Borde det blivit skarpt med rätt fokus med den, enligt mig snabba tiden 1/800 och handhållet?

Mvh

Daniel
 
Justeringen kan bara göras på en service-verkstad. Ja visst bör det bli skarpt med 1/800s vid 200mm handhållet om du är hyfsat stadig på handen. Det KAN alltid bli oskarpt pga rörelse eller vibrationer men tumregeln säger annars att 1/200s ska räcka för 200mm brännvidd (egentligen 1/300 då med en D200 pga 1.5ggr brännviddsförlängning).

Vad jag minns så blev det inte riktigt skarpt under f4.0.

Lycka till med pixel-peepingen :)
 
Hitta en annan bild, tagen på 160mm, f8, 1/180, iso 100.

Den var betydligt skarpare.

Francis-G: Du skrev att det är lite sämre vid 200mm, när märkte du att det avtar och sätter skärpan?

Mvh

Daniel
 
Justeringen kan bara göras på en service-verkstad. Ja visst bör det bli skarpt med 1/800s vid 200mm handhållet om du är hyfsat stadig på handen. Det KAN alltid bli oskarpt pga rörelse eller vibrationer men tumregeln säger annars att 1/200s ska räcka för 200mm brännvidd (egentligen 1/300 då med en D200 pga 1.5ggr brännviddsförlängning).

Vad jag minns så blev det inte riktigt skarpt under f4.0.

Lycka till med pixel-peepingen :)

Tack än en gång :) Man luras ju ibland av att det ser skarpt ut i kameran men ej i datorn när man är hemma...

Kanske inte behövs justering egentligen! Får utvärdera efter test...
 
Nu har jag iofs inte testat senaste modellen men FOTO gör det i senaste numret och man konstaterar mycket riktigt - och som redan påpekats - att den är lite soft framförallt vid 200mm och 2.8. Om du får bra resultat vid fokustest så är det nog inget fel på gluggen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.