Annons

Sigma 60/2.8DN vs olympus 45/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på ett porträttobjektiv till m43, har en lumix gm1 och går i tankarna på att skaffa ett andra hus.

Jag vet inte om det är något jag kommer använda speciellt mycket så jag har spanat in budgetsegmentet. Är det någon som testat båda varianterna och har ett utlåtande?
 
Båda är väldigt bra och prisvärda. Stora skillnaden är precis det i ser i siffrorna, 45 mot 60 och 1,8 mot 2,8.

45:an är min favorit. Väldigt liten och smidig. 60:an känns stor på GM1. Båda funkar utmärkt till porträtt.

Personligen tycker jag att 45:an är ett måste för alla m43 användare. 60 använder jag väldigt sällan eftersom den är mycket större. Men kvalitén i förhållande till priset gör 60:an till ett fynd! Vill du komma billigt undan och har fokus på porträtt så köp 60 om du vill ha ett litet objektiv som du kommer använda till mer så köp 45.

Oavsett så kommer du bli nöjd och säkert som jag äga båda efter ett tag.
 
Tack Peter för snabbt svar. liten och smidig är ett stort plus då jag reser så ofta jag kan. blir nog olympus 45 som nästa köp.

Vad har du för gluggar som du använder och uppskattar mest?

Jag har i dagsläget bara pana 20/1.7 och pana 45-150/4.0-5.6 och är nyfiken på att testa de flesta objektiv. Har bara fotat något år så allt är nytt. Vill ha något med kortare brännvidd än 20 också, vet inte vad man ska satsa på där.

Har väl främst varit och dragit i 12-35/2.8 ett gäng gånger men lyckats hålla mig ännu.
 
Jag använder mest mitt olympus OM-D e-m10 hus och då mest med olympus 12-40/2,8. Köpte 12-40 efter lång längtan. Dyrt precis som Panasonic 12-35 men jag är nöjd att jag till slut köpte det. Använder normalt Panasonic 14/2,5 på min GM1 men köpte idag Panasonic 20/1,7 som nog blir standard på min gm1.

Ett tips är köp bra objektiv istället för många.
 
Det håller jag absolut med om. Jag är dock på nivån att jag inte riktigt vet vilka brännvidder som passar mig och vilken typ av foto jag vill hålla på med mest. Just nu är ALLT superkul och spännande att testa.

Får hem 12-35/2.8 nästa vecka och 45/1.8 idag. Sen är det köpstopp ett tag. Ska ut och resa lite och utvärdera mina köp. :)
 
Gissar att du blir mycket, mycket nöjd med 45/1.8. En "måstehaglugg" för alla MFT-fotografer! Liten, lätt och fantastiskt skarp. Till ett bra pris.
Absolut min favorit. Ffa till porträtt.
 
Det håller jag absolut med om. Jag är dock på nivån att jag inte riktigt vet vilka brännvidder som passar mig och vilken typ av foto jag vill hålla på med mest. Just nu är ALLT superkul och spännande att testa.

Får hem 12-35/2.8 nästa vecka och 45/1.8 idag. Sen är det köpstopp ett tag. Ska ut och resa lite och utvärdera mina köp. :)

Jag är övertygad om att du kommer klara dig väldigt bra och bli nöjd med din uppsättning 12-35, 20, 45, 45-150. Så du ska nog klara dig utan fler köp på ett tag.
 
Och där trillade 12-35an in. Tagit några testbilder och resultatet är tillfredställande. Dock är den ju stor och tung jämfört med övriga objektiv jag har. Ska använda den på mina två resor framöver och utvärdera om den ska få vara kvar eller om jag ska satsa på en mindre fast vidvinkel tex olympus 12mm eller panasonic 14mm.
 
Och där trillade 12-35an in. Tagit några testbilder och resultatet är tillfredställande. Dock är den ju stor och tung jämfört med övriga objektiv jag har. Ska använda den på mina två resor framöver och utvärdera om den ska få vara kvar eller om jag ska satsa på en mindre fast vidvinkel tex olympus 12mm eller panasonic 14mm.

Jag resor ibland med GM1 + 14/2,5 och 45/1,8 och då saknar jag E-M10 med 12-40/2,8

Visst är 12-35 och 12-40 tunga objektiv men jag tycker ofta det är värt att bära den extra vikten.

Jämför med vikten på 24-70/2,8 för en fullformat kamera så blir 12-35 lätt och smidigt ;-)
 
Två bra objektiv

Jag sålde mitt Ol 45 när jag köpte Ol 12-40. Då kändes det lite överflödigt.

Sedan kunde jag inte motstå 60:an. Subjektivt tycker jag att det var något vassare faktiskt. Men det kompletterar 12-40 lite bättre.

Däremot är 60 (120) en svår brännvidd. Lite väl långt för porträtt inomhus på rörliga barn.

Jag ville ha ett ljusstarkt objektiv. Valde Ol- 25/1.8 eftersom det är en all-round brännvidd för mitt fotograferande.

Slutsats: Två likvärdiga objektiv. Köp det som kompletterar det Du har eller tänker skaffa.
 
Nu har jag bara tagit ca 20 testbilder med mitt 12-35 men tycker fortfarande 45mm känns vassare på porträtt och kommer nog behålla det. Jag tror att det inom en snar framtid blir så att jag köper ett till kamerahus också så kan min flickvän fota lite med min Gm1 så kanske jag skaffar en gx7 som matchar 12-35an lite bättre i storlek.

Fotar ni med eller utan uv-filter? Påverkas bildkvaliten negativt även om man köper ett bra? Något som rekommenderas? Köpte ett Hoya till mitt första objektiv men resten är utan än så länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.