Annons

Sigma 55-200/4-5,6 DC till 4/3-fattningen

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanI

Medlem
Jag är ny inom fotande och tänkte först och främst fota sport när jag är interesserad av motorcyklar och håller på med simning på heltid och undrar om det här objektivet skulle vara något att komplitera mitt kittobjektiv 17,5-45mm med?

Jag har en Olympus E-500 och undrar också om detta objektiv passar till min kamera? som jag förstått det är det objektiv med 4/3 fattning jag ska leta efter?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=55-200_43

Sigma 55-200mm F4,0-5,6 DC OFT

Jag har skrivit en recension och kommenterat hur objektivet är att fota med på en Olympus E-300.

Idag skulle jag råda att om budget finnes hellre satsa på ett 40-150mm/F3.5-4.5, ED40-150mm/F4.0-5.6, ED70-300mm/F4.0-5.6, eller ED50-200mm/F2.8-3.5.

Skillnaden i ljusstyrka hos dessa är avgörande för hur stort och tungt objektivet blir. Ju större glasyta, desto tyngre och därmed dyrare. Fota kommer du förstås att kunna göra med alla fyra alternativen.

Tips:
Försök hitta ett begagnat ZD 40-150mm/F3.5-4.5, som är det näst ljusstarkaste alternativet. Det är ett lovordat objektiv, som med sin lite bättre ljusstyrka höjer sig över mängden. Bästa och dyraste alternativet är 4x-zoomen med bästa ljusstyrkan, ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5.

Ref:

tack för alla tipps ska försöka bearbeta allt du har skrivit så jag förstår vad du menar och vilka objektiv du syftar på så får vi se vad jag kommer fram till :) four-thirds.org var välldigt informativ och bra, tack för den!

Det är ju ett objektiv av gamla typen som är utgånget, så för ett nytt ex, så är det ett bra pris. Det har ju ersatts av ett som kostar några hundralappar mer.

Men ska du köpa ett begagnat, har du bästa prutläge hos en säljare som gör sig av med hela sin utrustning. Gluggen har då inget bruksvärde för denne längre. Tänk på att det är köparens marknad i så fall.

Berätta gärna hur det går. Om det blir en billigare Sigma, eller en ljusstarkare Zuiko Digital.

det lutar nu mest åt ett sigma, tycker om att slita på mina egna grejer från början och jag tror att båda gluggarna skulle leva upp till mina behov när jag inte direkt är en proffsfotograf med extrema krav. Sen är det mycket prat om ett sigma objektiv 70-300mm men har inte hittat det för olympus 4/3 system.

Men utifrån mina behov och recensioner o allt så känns det mest som att ett sigma 55-200mm skulle passa perfekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar