Annons

sigma 50mm lr sony 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Ska köpa en normal till FF (a 850), har haft sigma 50mm/ 1,4 till både Nikon och Canon och var nöjd men dessa var inte FF kameror.

Nu klurar jag på om jag ska köpa sigman lr gå på sony 50mm 1,4?

Jag har ingen aning om dessa vinjetterar anmärkningsvärt på en FF..

Sonyn har som fördel att det är mycket lättare..

Det är ungefär samma prisbild..

sony 50mm 1,8 går tyvärr bort...

Nån som har erfarenhet?

Har hittat med det heter MD, vilken version ska jag ha för att få en fungerande AF och ljusmätning..

Du ska leta efter Minolta AF. Har ett Sigma 50mm 1,4 som jag är extremt nöjd med ( på Canon 5D2 ).
Eftersom jag övergett Sony ( åtminstonde tillfälligt ) är min Minolta AF 50mm/1,4 till salu för 1600 kr. Den tillhör första generationen och är i mycket fint skick ( returrätt ).

Ovanstående Minolta 50/1,4 AF verkar svårslagen prismässigt. Gäller det dock nytt skulle jag inte tveka utan skaffa Sigma 50/1,4 - skarpast 1,4-2,8, snygg oskärpa och lite vignettering. Skall man fota vid bl 5,6 och uppåt är nog Minolta/Sony aningen bättre men då kan man, f u för byggkvalitén lika gärna köpa en 50/1,7.

Ska köpa en normal till FF (a 850), har haft sigma 50mm/ 1,4 till både Nikon och Canon och var nöjd men dessa var inte FF kameror.

Du är medveten om att bildvinkeln inte är den samma om du använder 50 mm på APS-C kameror mot fullformat? Om det är samma bildvinkel du är ute efter skall du leta efter ett 85 mm objektiv (dvs. kort tele).

Men det var kanske byggkvaliteten du var nöjd med hos dina tidigare Sigma, inte de optiska egenskaperna?

Du är medveten om att bildvinkeln inte är den samma om du använder 50 mm på APS-C kameror mot fullformat? Om det är samma bildvinkel du är ute efter skall du leta efter ett 85 mm objektiv (dvs. kort tele).

Men det var kanske byggkvaliteten du var nöjd med hos dina tidigare Sigma, inte de optiska egenskaperna?

jo jag var nöjd med dom optiska egenskaperna, låg dist på aps-c, blir väl inte fullt så bra med en FF

Jag kör sigma på 5D och är ypperligt nöjd. Har använt canon 50 1.2L en hel del också och den är ju inte riktigt lika bra men inte alls långt ifrån i min mening och om man tänker på priset (jag gav 3000) så är den nog mycket mycket prisvärd. Jag har väldigt lite vinjettring mycket mindre än med 1.2L.

Hade ett Sony 50 1,4 som jag var väldigt nöjd med. Funderade på ett sigma istället då jag läst mycket bra m det. Detbslutade med ett 85mm istället. Sonyt är otroligt bra i förhållande till vikten. Spelar vikten roll så gå på sonyt.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto