Annons

Sigma 500mm f/4.5 APO EX HSM för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Har en gammal kompis som äger ovanstående objektiv. Nu är han i färd med att byta upp sig och han kommer antagligen så småningom att försöka sälja sigmat.
Jag antar att detta objektiv inte är överdrivet hett på marknaden, för dyrt för "amatörer", och proffsen köper Canon EF 500/4 IS...
Har å min väns vägnar försökt "sondera terrängen" lite, men inte hittat mycket alls.
Så, jag tänkte bara höra om någon har någon uppfattning om vad ett rimligt begagnatpris på nämnda objektiv skulle kunna vara?
Objektivet är svensksålt,ett drygt år gammalt, kvitton, lådor och liknande finns.
Observera att detta INTE är att betrakta som en annons eller liknande, jag försöker bara bilda mig en uppfatning om ett ungefärligt marknadsvärde.

Mvh

/Johannes

60-65% av dagspriset är väl inte helt orimligt.
Problemet är väl att det gärna jämförs mot dagspriset i Tyskland.
Sen är det en fråga om de har uppdaterat gluggen, eller om det kanske är den senaste versionen? Du skriver inte ut DG, så kanske är det en äldre version? I så fall sjunker nog priset en del.

Tack!

Jag klistrade in rubriken direkt från Scandinavian Photo, men efterssom objektivet är endast ett drygt år gammalt så antar jag att det är senaste modellen (Har inte så bra koll på Sigma själv).
Ska kolla upp exakt vilken "version" det är.
Jag ska vidarebefodra detta till min kompis.

Jag köpte mitt för 20000kr för någon månad sedan, i bra bruksskick, inte DG-versionen.

/Pontus

Runt 18000-22000sek om det är i perfekt skick
??

Känns som att det hade varit intressant för det priset.

Jag har tro på det objektivet. Speciellt om man mest fotar på stativ.

Att beakta är att detta objektiv har sålts i omgångar helt nytt på butik för ca 25000sek. Detta betyder ju att beggpriset kan betraktas därefter också. Den som köper ett sådant objektiv nytt för 25kkr och sedan säljer det vidare för 18kkr,, gör onekligen en myckte bra affär.

En annan aspekt är ju att man får ett 300 2,8L USM för ca samma pengar och ibland för mindre pengar. Det är ju ett ruskigt bra/starkt alternativ till ett beggat Sigma 500 4,5..

15000sek torde nog inte vara så svårt att få,, eller ?

MVH Niclas,

Kom ihåg att ta i beaktande att autofocusen nödvändigtvis inte fungerar ihop med konverter.Jag var själv påväg att köpa ett men just pga det fick det bli ett Nikon 300mm istället.

tombac skrev:
Kom ihåg att ta i beaktande att autofocusen nödvändigtvis inte fungerar ihop med konverter.Jag var själv påväg att köpa ett men just pga det fick det bli ett Nikon 300mm istället.

Nej, åtminstonde med Canons "amatör/semiprohus" så krävs bländare 4 för att autofokusen skall fungera tillfredställande.
Har själv testat min kompis Sigma 500/4,5 med min Canon 1,4x extender och det fungerade inte alls.

Jag tackar för alla svar, och vidarebefodrar till min kompis!

Tack!

/Johannes

Med min 20D fungerade det inte att tejpa kontakterna. AF:en "fungerade" men stod och slog fram och tillbaka omkring fokus. Köpte istället den "dumma" svarta Tamron 1,4x-konvertern och AF fungerar nu helt OK i bra ljus.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=41922

Jag har ju letat ett tag nu och jag vet att det är svårt att få tag på ett Sigma 500mm f/4,5 till Canon för under 20000kr.

I perfekt skick, senaste versionen (DG) och till Canon skulle jag begära (36000kr [nypris] * 2/3) 24000kr. Om du inte hittar helt rätt köpare kan du därefter behöva sänka någon tusenlapp, men jag skulle hellre ligga kvar på 20000kr tills rätt köpare dyker upp än sänka ytterligare.

Samma objektiv tillövriga tillverkare verkar säljas billigare av någon anledning och det billigaste 500mm f/4,5 jag sett kostade 15000kr.

/Pontus

Niclasfoto skrev:
Fungerar det med att tejpa kontakterna på convertern?

Kanske...?

MVH Niclas,

Förtydligande: Det "fungerade" dvs kameran och objektivet komunicerade, men fokuseringen for fram och tillbaka i en halv evighet innan den hittade en någotsånär bra skärpa...
Fast det kallar jag för att det inte fungerar...
=)

/Johannes

Jag använde citationstecken för att antyda att det kanske inte fungerade i ordets rätta bemärkelse...

För att förtydliga ytterligare hittade den inte skärpan förrän jag försökt säkert 20 ggr mot samma kontrastrika motiv, trots starkt soljus. Dessutom lät det hemskt och jag tror att något förr eller senare, sannolikt förr, skulle ta skada av rasslandet fram och tillbaka runt fokus. Lite märkligt är det att det fungerar så mycket bättre med en annan konverter!

Niclas:
Det är nog bara coatingen av linserna som skiljer, knappast optisk konstruktion. De ser identiska ut. Dock blir förra versionen automatiskt lite billigare bara för att den inte är den senaste, oavsett om det skiljer vid praktiskt användande eller inte! Med Sigma är man ju också lite rädd för att man plötsligt ska behöva chippa om objektivet när det kommer nya kameramodeller och AF:en plötsligt inte fungerar.

/Pontus

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar