Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 500 dg super för avancerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engbrekt

Medlem
Hej alla blixtkunniga!

Vi har tänkt köpa en blixt till vår kmd5d. Såg först att sigma 500 dg super har fått fina recensioner och tyckte att det lät så bra, men har nu läst trådarna här på forumen och sett att det är många som är missnöjda med exponeringen.Jag får känslan av att den är rätt avancerad att använda. Vi är inga vana blixtanvändare och jag vill ha en lättanvänd blixt när ljuset inte räcker till och som inte ger platt direktljus. Vår budget är 3000 kr, så sony 56 går tyvärr bort. Är det någon som har erfarenhet av sony 36? Vad skulle ni rekommendera oss att satsa på?
 
Nejdå, man kan få den för rätt så "rimliga" pengar faktiskt. Köpte min på webhallen för 3o6. Lägg till en omnibounce så har man en trevlig, och när det behövs, kratfull blixt.
 
Det är väl ungefär den enda produkten som faktiskt blev billigare när fabriken började skriva SONY på den :)
 
Hej Maria

Vill nog också rekommendera 56:an. Har kört Sigma 500 DG Super på både 5D och min nuvarande 7D. Exponeringen kan bli lite "hawaii" emellanåt. Särskilt om man kör blixt rakt på. Oftast brukar jag dock vinkla bakåt eller snett bakåt (funkar inte i stora lokaler) och köra +1 på blixtkompensation och då blir det mycket bra! Men som sagt...så skall det inte behöva vara.

Lätt till 500 och köp Sonyn...det är nog det bästa valet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.