Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50-500 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Har verkligen långt framskridna planer på att köpa ett Sigma 50-500, framför allt till resor.
Jag fotograferar allt från gatubilder till rena naturbilder (fåglar och annat trevligt)
Den nya versionen verkar vara riktigt bra...finns det någon som har åsikter/erfarenheter.?

God Jul där ute!

bauta

Objektivet är STORT och TUNGT. Tänk på att du skall bära det med dig. Dessutom, på 50mm har du en närgräns på 1m och en ljusstyrka på bara f4.
Hur kul är det??

Dessutom, men ett sådant obscent objektiv på kameran kommer du att väcka uppmärksamhet. Om du vill använda objektivet för att fota människor ch passera relativt obemärkt så är det garenterat fel objektiv. Min erfarenhet är att folk generellt inte tycker oma tt bli fotade med jättetelen, de slappnar inte av och undrar vad du egentligen håller på med.

Varför inte ett sigma 50-150/2.8 + teleconverter som tar dig till 300mm istället:

-billigare lösning
-betydligt snabbare på de flesta brännvidder.
-passerar obemärkt (relativt..)

Endast du vet om du verkligen behöver de sista 200mm. Dessutom behöver du nog stativ i området mellan 300-500mm i vilket fall som helst. Om du inte tänkt resa med stativ så har du nog väldigt liten nytta av dessa brännvidder.

Det jämförs ju ofta med Tamron 200-500, som nog generellt anses prestera något bättre på de längre brännvidderna, men som reseobjektiv borde ju Sigmats större brännviddsomfång vara mycket värt.

/Per

Sigma 50-500mm är ett bra objektiv.

500mm är en imponerande brännvidd och objektivet är faktiskt kompakt för att ha detta stora omfång.

Både Tamron 200-500mm och Sigma 50-500mm är kompetenta och prisvärda telezoomar.

Det är inte ovanligt att objektiv i den här klassen är ojämna eller tecknar ut olika på varienrande kameramodeller. Ganska ofta kan man läsa om användare som har skickat in objektiv för justering och service av långa teleobjektiv.

Jag har ett 50-500mm som glappade i fokuseringen (köpt begagnat), efter reparation och justering så fungerar det utmärkt.
HSM-fokuseringen är en fördel.

Mvh J O

Hej,
Det är ju ett extremt zoom objektiv.
Du ger avkall på bildkvaliteten.
Stativ är ju ett krav på fågelfotografering med detta objektiv.
Bättre att köpa två zoom objektiv.
70-300 eller dylikt inom detta område finns många bra och prisvärda.
20-200/ 4l Canon superskarpt och smidigt
samt köpa ett fast 400( kan handhållas).
Båda dessa brukar säljas begagnat till bra priser.

Dyrare men bättre och smidigare alternativ.

Lycka till

Hälsningar
Stefan

Har precis själv inhandlat detta objektiv, och de är stort mäktigt som redan nääms. visst för resor ltie klumpigt kan tyckas, men men ihopdraget och låst så tar de inte så farligt stor plats, däremot är de ganska tungt, känns ordentligt ihop byggt, och av den anledningen skulle jag föredra de på resor.

Känns inte som de ska falla i sär eller så,

bildkvaliten har jag svårt att säga nåt om ännu, har itne hunnit testa de ordentligt ännu.

Sedan de alla dillar om håller jag itne med om. finns många fördelar med ett objektiv.
Du slipper tiden de tar att bytta objektiv mitt i allt, du minskar risken för dam och skit i kameran eftersom du måste blota de inre varje gång då.

visst stort och tungt, men att släppa runt på två objektiv är väll itne så mycket lättare heller.

Själv köpte jag de för att klara den stora bränviden, att slippa bytta objektiv när de är nåt på nära hål, och sedan strax efter på långt hål. Fotar en den rallycross och sånt så vill absorlut slippa objektivs by7tten 10 gånger per dag ute i skogen\på banan bland allt dam.

Men visst har man två kamerahus så kan de ju funka med två objektiv, kommer själv att köra 18-55, eller något annat mer vidvinkelbetonat på gamla kameran.

De här med stativ är nog ett måste mer eller mindre,..på tel ja de behövs, men underlättar också på kortare avstånd eftersom de väger 1,8 kilo så blir lite jobbigt i längden.

Har själv haft det objektivet sen i våras och är helnöjd med de. fotar själv sport och natur och tycker den duger alldeles utmärkt.

Håller absolut med det som står ovan,den är frukstansvärt stor men det klart 500mm blir som det blir.

med min Eos 20D +50-500mm väger kameran ca 3Kg och det känns när man bär omkring den på stan i några timmar.

Jag har några bilder uppe som du kan kika på för att se kvalité alla bilder utom den första (översta) är tagna med sigma 50-500mm den på ubåtarna är även en Sigma 2X konverter ditkopplad.

OBS bilderna är tagna en grå mulen dag med dugg i luften..

bland mina bilder här på fotosidan kan du kika på månbilden den är tagen med 1000mm

http://vasterort.mine.nu/karlskrona

/Stefan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar