ANNONS
Annons

Sigma 50-500/4,5-6,3 DG OS

Produkter
(logga in för att koppla)

ocean_k

Medlem
Hejsan!

Denna tråd är riktade till er som äger Sigma 50-500/4.5-6.3 DG OS. Har precis fått detta objektivet men är det mer än bara jag som upplever att den inte autofokuserar ibland? den lixom hoppar mellan förgrunden, objektet och bakgrunden. Den blir förvirrar och hoppar mellan dessa tills den hamnar på objektet igen och när man trycker av så blir bilden suddig.

Har fått kanon fina och skarpa bilder med denna dock. Det stör mig dock detta med AF:en. har mest kört manuellt med denna pga detta.

Ngn som vet mer än mig?

//K

Kan det vara ngn typ av transport skada på objektivet? Den fungerar perfekt med manuellt lägen men af därimot är inte så bra. Vad tror ni?

Nu har jag inte 50-500 men ett 150-500.
Det beter sig ungefär sådär om det inte får tillräckligt med ljus.

Gör ditt ALLTID så eller kan det bero på (för) svagt ljus?

Var ute idag med blå himmel och massa solljus. det är i många fall det händer men i vissa fall så fick den fokus.

Kör jag manuellt så blir det knivskarpt varje gång. Men när ja har på AF så hoppar den mellan fram, objektet och bakgrunden.

undrar om det kan ha fått en smäll vid transport till mig så att elmenten har förskjutit sig ? eller då hade det inte fungerat alls o få fokus i M eller AF?

Var ute idag med blå himmel och massa solljus. det är i många fall det händer men i vissa fall så fick den fokus.

Kör jag manuellt så blir det knivskarpt varje gång. Men när ja har på AF så hoppar den mellan fram, objektet och bakgrunden.

undrar om det kan ha fått en smäll vid transport till mig så att elmenten har förskjutit sig ? eller då hade det inte fungerat alls o få fokus i M eller AF?

Om något fysiskt ändrat sig på linserna borde du inte kunna få skarpa bilder alls. I så fall är det nog mer någon styrning av AF som inte fungerar.
Annars håller jag med föregående talare, har också haft 150-500:at och i dåligt ljus kunde den bete sig så. Tycker spontant inte det borde göra så i bra ljus, men det är ju omöjligt att kategoriskt säga att det är fel då jag inte har en susning om vad du har för kamera, hur du använder AF och vilket motiv du försökte fota när det händer.

Förresten, ser att du bor i Göteborg. Dom som servar Sigmaobjektiv är ju Tura Scandinavia som ligger i Kungsbacka, så ring dom och kolla. Dit kan du ju köra själv om det kniper :)

Jag tror min 150-500 KAN göra så IBLAND även i starkt ljus. (Om den inte hittar nån bra kontrast i det den ska fokusera på?)

Men det är inte ofta och det låter spontant som att din gör det ganska ofta?

Förresten, ser att du bor i Göteborg. Dom som servar Sigmaobjektiv är ju Tura Scandinavia som ligger i Kungsbacka, så ring dom och kolla. Dit kan du ju köra själv om det kniper :)

Tack Håkan för ditt tipps, jag ringde dem och där sa de att det var ett känt fel på denna modell. Så de bytte ngn modul i objektivet på garanti =)

//K

Jag tror min 150-500 KAN göra så IBLAND även i starkt ljus. (Om den inte hittar nån bra kontrast i det den ska fokusera på?)

Men det är inte ofta och det låter spontant som att din gör det ganska ofta?

Enligt tura var det ett fabriksfel på den så de fixar den på garantin =)

//K

Fick tillbaka min glugg efter bara 24 timmar från tura scandinavia. Sjukt bra support etc.

Nu är AF.en som en dröm och de när väldigt snabb måste jag säga. Bilderna blir riktigt skarpa, ngn som är intresserad av att se kan ju kolla på min profil eller så skriv i tråden så slänger jag upp ngn bild.

Mvh K

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar