Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50/2.8 EX DG Macro vs. Sigma 18-50 1:2.8 EX DC Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

arpoe

Medlem
Hej!

Jag har en liten fråga, förstår ni. Tänkte att jag lägger tråden här istället för i Canonforumet, eftersom objektiven används av fler än enbart "Canonister". Jag har nämligen Canon, bara så att ni vet.

Jo, jag har tidigare funderat lite på att införskaffa ett nytt objektiv, eller helt byta ut mina gamla som jag gör, eftersom jag är fattig student. Jag har sedan tidigare Sigma 50/2.8 EX DG Macro och är nöjd med det (därav titeln), dock vill jag har lite vidare vinkel att jobba med.
Nu har jag tittat lite på 18-50 1:2,8 EX DC Macro och undrar vad skillnaden är på objektivet som jag har och detta. Skärpedjup, ljusstyrka, macro, bildkvalitet - har ni några erfarenheter?
Om ni har ett att sälja kan ni ju hojta till!

Tack på förhand!
Catherine
 
Jag har haft båda. Det du har är rent optiskt bland det bästa i sin klass, men det är även zoomen. Självklart är det fasta objektivet överlägset och ger äkta makro, men zoomen ger flexibilitet. Du frågar som om man ska jämföra en husbil med en moped, två helt olika objektiv för olika ändamål. vilken är bäst, en cykelpump eller en stekvante? Skoja, men så svårt att svara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.