Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50-150/f2.8 till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy_H

Avslutat medlemskap
Är det någon i detta forum som har testat Sigmas 50-150/f2.8 och kan redogöra för eventuella optiska likheter/olikheter med Nikons objektiv. Omfånget är ju otroligt tilltalande som komplement till 17-55/f2.8 och kanske även till 70-200/f2.8 och mig veteligen finns det ingen annan tillverkare som har något likvärdigt omfång med f2.8. Det är bra ljusstyrka, den är förhållandevis lätt (ca 700 g), byggkvaliteten verkar helt OK och omfånget är unikt så frågan är hur den är optiskt? Jag är kräsen och det ska mycket till för att jag ska montera något annat än Nikkor optik på mina kameror men det känns helt klart lockande att göra ytterligare en "investering". Jag vet att det finns en tråd om denna optik i ett annat forum men jag vill veta hur den fungerar på en Nikon och i jämförelse med Nikons pro 2.8-zoomar.

/Tommy
 
Hej!
Du behöver väl inte göra det så krångligt. Köp ett ex från en butik där du har rätt att få tillbaka pengarna ifall du inte är nöjd. Ytterst är det ju bara du själv som kan besvara om du blir nöjd med objektivet.

Jag själv är mycket nöjd med mitt Sigma 50-150.
Har dock inte Nikon 17-55 att jämföra med. Dock tycker jag att Sigman presterar bra mycket bättre än mitt Tamron 17-50 (Som en del hyllar så mycket). Dock så är nog ett tele alltid skarpare än ett vidvinkelobjektiv.

Mvh

Magnus
 
Jag funderade själv på den här om dagen.
Ställde en fråga till Cyberphoto och frågade hur den var.
Skrev att jag tänkte byta ut min gamla Nikkor
80-200/2,8 Skjutzoom.
Fick till svar att jag inte skulle byta.
kanske säger lite.
//Frasse
 
På begäran från annat håll la jag upp lite bilder i full storlek ( men lite komprimerade ) på http://www.nikhe.se/TB/sigma/Sigma50-150Test.html om det kan vara till någon hjälp.

Var och en får väl tolka bilderna som den vill men jag är mycket nöjd och saknar inte mitt gamla Nikkor 80-200/2,8 det minsta.

50-150:at är väl inte helt skarpt vid 150mm och 2,8 på nära avstånd men annars är det riktigt bra.
Förresten så var 80-200:at helt oandvändbart vid 2,8 och nära avstånd, vilket Nikon ju varnar för i mannualen till D200:an bl.a.
 
Niklas H. skrev:
På begäran från annat håll la jag upp lite bilder i full storlek ( men lite komprimerade ) på http://www.nikhe.se/TB/sigma/Sigma50-150Test.html om det kan vara till någon hjälp.
De där bilderna avslöjar ju inte så mycket om detaljskärpan, men å andra sidan så är den kanske inte så jädra viktig med ett kort tele. Viktigare är kontrast och bokeh, tycker jag.
Omfånget är ju oerhört intressant tycker jag, och just närbilder är viktigt med såpass kort brännvidd.
Det ser väldigt bra ut i alla fall!
 
Niklas H. skrev:
På begäran från annat håll la jag upp lite bilder i full storlek ( men lite komprimerade ) på http://www.nikhe.se/TB/sigma/Sigma50-150Test.html om det kan vara till någon hjälp.

Var och en får väl tolka bilderna som den vill men jag är mycket nöjd och saknar inte mitt gamla Nikkor 80-200/2,8 det minsta.

50-150:at är väl inte helt skarpt vid 150mm och 2,8 på nära avstånd men annars är det riktigt bra.
Förresten så var 80-200:at helt oandvändbart vid 2,8 och nära avstånd, vilket Nikon ju varnar för i mannualen till D200:an bl.a.

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag står i valet och kvalet över att inhandla ett sigma 50-150. Skulle du kunna utveckla lite om skarphet på lite kortare avstånd, när börjar det bli oanvändbart? Jag hoppas på att kunna använda det väldigt allround tack vare att det går ned ända till 50mm, men det kanske bara är önskedrömmar?

Sedan, är du fortfarande nöjd med objektivet nu ett antal månader senare?
 
Makten skrev:
Kolla in den här också: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50-135n
Jag läste nåt test där den hade usla motljusegenskaper vill jag minnas, och var inte fullt lika skarp som Sigmat. Den kan ju vara intressant ändå.

Den mycket föredömligt utförda testen är här:
http://www.optyczne.pl/index.php?art=57&&roz=1

Jag fick testen till att utfalla till Tokinas fördel förutom några, för mig, mindre viktiga nackdelar, bla motljusegenskaper.

Det är föredömligt att lägga upp bilder för att visa vad objektiv går för i praktiken men välj lämpliga motiv och ta bilderna i rät vinkel mot motivet så att det inte är avtonande skärpedjup som ger oskärpa och kan förväxlas med objektivets oförmåga att teckna skarpt. Och använd stativ.
 
Senast ändrad:
Hejsan!

Även jag har ett 50-150 och är mycket nöjd.
Smidigheten överväger det mesta. Då jag fortfarande är ordentlig nybörjare så hänger jag nog inte upp mig på de eventuella bristerna. Utan ser innehållet i bilden som viktigast och inte hur skarp etc det avtecknas.
Dock upplever jag detta som riktigt skarpt. Så skarpt att det är sällan som mitt Nikon 50/1.8;an åker på.
 
Jag tycker att mitt exemplar av Sigma 50-150/2.8 är lika skarpt som Nikkor 50/1.8. Testade senast för någon vecka sedan. Synd att Nikon inte har något motsvarande, kanske med f4 och VR, för sådär 7-8kkr. Vem fan orkar bära på ett 70-200/2.8VR till vardags, speciellt på ett hus utan batterigrepp?
 
vackraord skrev:
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag står i valet och kvalet över att inhandla ett sigma 50-150. Skulle du kunna utveckla lite om skarphet på lite kortare avstånd, när börjar det bli oanvändbart? Jag hoppas på att kunna använda det väldigt allround tack vare att det går ned ända till 50mm, men det kanske bara är önskedrömmar?

Sedan, är du fortfarande nöjd med objektivet nu ett antal månader senare?

Ursäkta dröjsmålet men jag är inte här så ofta längre.
Jo då, jag blir snarare mer och mer nöjd ju mer jag använder det. Det har kommit till stor användning vid diverse motorsporttävlingar det senaste och det har presterat mycket bra på alla sätt.

Det har till stor del ersatt mitt Nikon 50/1,4 då skillnaden i egenskaper inte är speciellt stor så länge jag inte behöver mer ljusinsläpp än 2,8.

Vad gäller oskärpa/ofokus på nära avstånd så har jag inte gjort några tester direkt, men det börjar bli sämre runt ~120-130mm någonstans, därunder är det riktigt skarp redan på 2,8 och ju kortare brännvidd desto skarpare verkar det var.

När det gäller testbilder på tegelväggar och dylikt lämnar jag det till den som är road av att fota detta, jag är mer intresserad av hur ett objektiv fungerar under mer normala förhållanden.
 
kanske skulle slå till på ett. Var först inne på att hitta ett begagnat 70-200 hsm för en rimlig peng men jag är inte ensam om det så jag har gett upp hoppet om att göra ett "begagnat-kap" och nytt kostar det lite för mycket helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.