Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma 50-150/2,8 II APO EX DC HSM eller gamla?
- Trådstartare Thomas_N
- Start datum
Clevinger
Aktiv medlem
Väcker den här tråden till liv!
Nu är ju även version II på utgående och en ny (tung) OS-modell på ingående. Eftersom jag är på jakt efter ett begagnat ex. är jag intresserad av erfarenheter/kunskap om skillnaderna mellan version I och version II.
Vad är ett bra pris på respektive modell?
Nu är ju även version II på utgående och en ny (tung) OS-modell på ingående. Eftersom jag är på jakt efter ett begagnat ex. är jag intresserad av erfarenheter/kunskap om skillnaderna mellan version I och version II.
Vad är ett bra pris på respektive modell?
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag har haft den tidiga modellen. Den fungerade mycket bra efter kalibrering av fokuseringen tillsammans med kamerahuset.
Vad jag förstår (har läst) så är skillnaden marginell mellan version I och II.
Det som lär vara förbättrat är bildkvaliteten på närbilder i teleläget.
Jag tycker att objektivet verkar vara vettigt att köpa begagnat.
(Jag har Canon så alternativet just nu är EF 4/70-200mm L som kan vara ett riktigt kap begagnat)
Sigma 2,8/50-150mm är mycket kompakt och smidig. Ljusstyrkan och skärpan fina egenskaper.
Man bör testa objektivet på sitt kamerahus innan köp. Vid felfokusering så får man räkna med ca tusenlappen för att få det justerat.
Scäfervalp, Sigma 2,8/50-150mm:
https://picasaweb.google.com/JanOlo...fervalp4Manader#slideshow/5486426094905618178
MVH J O
Vad jag förstår (har läst) så är skillnaden marginell mellan version I och II.
Det som lär vara förbättrat är bildkvaliteten på närbilder i teleläget.
Jag tycker att objektivet verkar vara vettigt att köpa begagnat.
(Jag har Canon så alternativet just nu är EF 4/70-200mm L som kan vara ett riktigt kap begagnat)
Sigma 2,8/50-150mm är mycket kompakt och smidig. Ljusstyrkan och skärpan fina egenskaper.
Man bör testa objektivet på sitt kamerahus innan köp. Vid felfokusering så får man räkna med ca tusenlappen för att få det justerat.
Scäfervalp, Sigma 2,8/50-150mm:
https://picasaweb.google.com/JanOlo...fervalp4Manader#slideshow/5486426094905618178
MVH J O
Clevinger
Aktiv medlem
Tack för svaret!
Kan det vara så att ett ex funkar bra på en kamera men felfokuserar på en annan? Att det så att säga måste justeras för varje enskild kamera. Eller är det så att om ex är bra så fokuserar det som det ska på alla (Nikon)kameror?
Jag har haft den tidiga modellen. Den fungerade mycket bra efter kalibrering av fokuseringen tillsammans med kamerahuset.
Kan det vara så att ett ex funkar bra på en kamera men felfokuserar på en annan? Att det så att säga måste justeras för varje enskild kamera. Eller är det så att om ex är bra så fokuserar det som det ska på alla (Nikon)kameror?
J O Härnström
Aktiv medlem
Man kan tycka att alla Canon-hus borde vara 0-kalibrerade från fabrik men så enkelt är det inte.
Därför, om man har osis, så kan det bli problem om man byter kamerahus.
Jag råkade ut för det när jag skaffade EOS 7D. Min lilla fina Sigma 2,8/18-50mm var tvungen in på en justering (och chipsbyte), efter det fungerar objektivtet klockrent och ger hög bildkvalitet.
(Omvänt kan också gälla, mitt 1,4/30mm fungerar bättre med det senaste huset än med det gamla)
Hur det är med Nikons hus vet jag inte, men det går nog att söka info om det i trådarna här...
J O
Därför, om man har osis, så kan det bli problem om man byter kamerahus.
Jag råkade ut för det när jag skaffade EOS 7D. Min lilla fina Sigma 2,8/18-50mm var tvungen in på en justering (och chipsbyte), efter det fungerar objektivtet klockrent och ger hög bildkvalitet.
(Omvänt kan också gälla, mitt 1,4/30mm fungerar bättre med det senaste huset än med det gamla)
Hur det är med Nikons hus vet jag inte, men det går nog att söka info om det i trådarna här...
J O
Clevinger
Aktiv medlem
MVH J O
Är det själva kalibreringen som går på en tusenlapp? Jag kan tänka mig att det därutöver kostar en hel del att skicka objektiv + kamerahus tur & retur. Och helt plötsligt har det begagnade objektivet kostat lika mycket som ett nytt...
ErlandH
Aktiv medlem
Jaså? Mitt Sigmaobjektiv som felfokuserade justerade Tura alldeles gratis.Man bör testa objektivet på sitt kamerahus innan köp. Vid felfokusering så får man räkna med ca tusenlappen för att få det justerat.
Clevinger
Aktiv medlem
Jaså? Mitt Sigmaobjektiv som felfokuserade justerade Tura alldeles gratis.
Misstänker att man får gratis justering av nya Sigmaobjektiv under en viss tid från köpet, men det gäller knappast om man köper begagnat (och garantitiden har gått ut).
J O Härnström
Aktiv medlem
Är det själva kalibreringen som går på en tusenlapp? Jag kan tänka mig att det därutöver kostar en hel del att skicka objektiv + kamerahus tur & retur. Och helt plötsligt har det begagnade objektivet kostat lika mycket som ett nytt...
Timkostnaden förra året var runt 640kr. Sen tillkommer ev. frakt.
Att köpa begagnat kan vara förenat med en viss risk. Det kanske är lätt att lockas till att köpa begagnat för dyrt.
Att köpa nytt objektiv är en helt annan sak än begagnat. Justeringen eller kalibrering sker helt kostnadsfritt vid nyköp. Hur länge garantin gäller för ett objektiv vet jag inte. Frågan kan bli aktuell om man byter kamerahus.
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
Javisst, så är det. Jag missuppfattade och trodde att tråden fortfarande handlade om Thomas objektivinköp, såg inte att hans fråga var gammal och att du nu var inne på beg-köp. Ber om ursäkt.Misstänker att man får gratis justering av nya Sigmaobjektiv under en viss tid från köpet, men det gäller knappast om man köper begagnat (och garantitiden har gått ut).