Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50/1,4 har fått långsam fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

windmark

Aktiv medlem
Jag har haft min Sigma 50/1.4 i ungefär 3 år nu, och den har alltid haft snabb och säker fokus. Tills nu. Nuförtiden är fokusen mycket långsam och missar ofta, vilket inte alls är det objektivet jag lärt känna. Av kanske en ren tillfällighet har detta skett i samband med kamerauppgradering från Nikon D60 till D600.

Vad jag vet har objektivet inte slagit i någonting, men är det här saker som kan hända? Är det bara att skicka in för reparation?

Sigma har ju inte koll på exakt vad Nikon gör med sina kameror, så vid ett par tillfällen har Sigmas objektiv inte fungerat när Nikon har släppt en ny modell.

Jag tror att du kan skicka in det till Sigmas verkstad, jag tror det är Tura som har hand om dem, och få ett chip bytt för att det ska fungera.

Jag bytte iofs från D90 till D600 men märker ingen skillnad, fotade senast snöskotrar i fx ramp i kolsvart mörker med endast några få fokusmissar på 300 bilder...dock är mitt objektiv bara ca 1,5år så det kanske är mjukvaruskillnad?

Sigma har ju inte koll på exakt vad Nikon gör med sina kameror, så vid ett par tillfällen har Sigmas objektiv inte fungerat när Nikon har släppt en ny modell.

Jag tror att du kan skicka in det till Sigmas verkstad, jag tror det är Tura som har hand om dem, och få ett chip bytt för att det ska fungera.

Nej det är sant, som du säger. En lurig grej som jag inte alls tänkte på när jag köpte kameran, för jag visste ju att det passade fullformat. Prislistan för Sigma på Tura verkar inte fungera, men jag ska ta och skicka ett mail och fråga vad det kan kosta.

Jag bytte iofs från D90 till D600 men märker ingen skillnad, fotade senast snöskotrar i fx ramp i kolsvart mörker med endast några få fokusmissar på 300 bilder...dock är mitt objektiv bara ca 1,5år så det kanske är mjukvaruskillnad?

Okej men det låter lovande! Mitt objektiv klarar inte alls av sådant nu..

Har du kollat om smuts hamnat i kamerahuset så att det stör af? Och är alla kontakter rena?

Det var faktiskt en idé jag tänkte på också, men då mina andra objektiv fokuserar bra borde det väl inte vara på kameran det finns smuts? Rekommenderar du något speciellt sätt att rengöra kontakterna på objektivet? :)

Isopropanol är det rengöringsmedel som man brukar använda på elektronik.
Kan du inte få tag i ren isopropanol så kan man köra med spolarvätska eller glasögonrengöringsvätska.

/Stefan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar