Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50/1,4 fokuserar fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kostnad

Jag har skickat in mina Pentax k200D och Pentax K5 samt objektiv för kalibrering.
Jag betalade dryga tusenlappen för kalibrering av ett kamerahus samt objektiv, jag har inte exakt pris tillgängligt.

Nu har jag testfotat lite och fokusen sitter fint nu:)
Har dock supernoja att mina andra objektiv nu fokuserar fel, men testade mitt Tamron 90/2.8 och fokusen verkar sitta på rätt ställe där oxå.
Dock mailat en av Nikons auktoriserade serviceverkstäder o bett om råd om huset.

Enligt en tekniker jag pratade med på lasses foto i veckan så är huset nästan alltid problemet. Justeras huset funkar objektiven. Mitt hus och ett objektiv är där nu för justering. Gick fint få objektiven justerade bara de inte var för gamla mha konsumentköplagen.

Lasses har svarat och dom kan inte justera mitt objektiv(kanske dom bara justerar Nikons) men dom kan justera kameran.
Är nu i valet o kvalet hur jag ska göra. Sigman måste återigen in på justering om jag justerar kameran:/

Om du skickar hus o objektiv till Tura är sannolikhet större att de synkar efter kalibreringen (då de justerar objektivet så att den fungerar tillsammans med ditt hus).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar