ANNONS
Annons

Sigma 50/1,4 fokuserar fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kecko

Aktiv medlem
Kamera: D7000

Fotade ett dop igår och när jag kom hem var en massa foton felfokuserade, dock inte alla.
Kolla på den ena bifogade bilden(där prästen inte har ryggen mot kameran), man ser fokuspunkten på barnets huvud, men fokus är ju på dom bakom.
Det konstiga är att en del bilder blir fokus rätt på, ofta när motivet är lite närmare(se andra bilden).
Om fel på objektivet så borde väl alla bilder få fel fokus om fokuspunkten är på motivet?
Fel på objektivet eller kan det vara nåt annat?
Båda bilderna är tagna med f1.4 och jag är väl medveten om att skärpedjupet inte är långt. Men jag tycker ändå skärpan borde ligga där fokuspunkten är och inte 1 meter bakom?

Förvirrad:/

Bilagor

• felfokus2.jpg
    felfokus2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 881
  • felfokus3.jpg
    felfokus3.jpg
    15.9 KB · Visningar: 883
Data från den bild som har fel fokus(men samma inställningar på den med rätt fokus):
Filinformation 1
Fil: DSC_5742.NEF
Bildstorlek: L (4928 x 3264)
Filinformation 2
Fotograferingsdatum: 2012-05-12 11:50:41.00
Tidszon/datum: UTC+1, Sommartid:på
Bildkvalitet: RAW, förlustfri komprimering (14 bitar)
Kamerainformation
Enhet: Nikon D7000
Objektiv: 50mm f/1.4G
Brännvidd: 50mm
Fokusläge: AF-S
AF-områdesläge: Specifik punkt
VR:
AF-finjustering: Av
Exponering
Bländare: f/1.4
Slutartid: 1/200s
Exponeringsläge: Bländarstyrd automatik
Exponeringskomp.: 0EV
Finjust. av exponering:
Mätning: Matrismätning
ISO-känslighet: ISO 1600
Blixt
Enhet:
Bildinställningar
Vitbalans: Auto1, 0, 0
Färgrymd: sRGB
Brusreducering för högt ISO: Normal
Brusreducering för lång exp.: Av
Aktiv D-Lighting: Av
Bildautentisering:
Vinjetteringskontroll:
Automatisk distorsionskontroll: Av
Picture Control
Picture Control: [SD] Standard
Baseras på: [SD] Standard
Snabbjustering: 0
Skärpa: 3
Kontrast: 0
Ljushet: 0
Mättnad: 0
Nyans: 0
Filtereffekter:
Toning:
GPS
Latitud:
Longitud:
Altitud:
GPS-höjd, ref:
Kompassriktning:
UTC:
Kartreferens:

fel fokus

Hade problem med min sigma 70 mm makro fokuserade bakom motivet jag skickade in det till Tura som är genaragent för sigma i sverige . Blev perfekt och kostade inget så länge garantin gäller
mail till sigma service
[email protected]

Jag mailade till Cyberphoto, där jag köpte det.
Osmart?-bättre maila generalagenten direkt?

Jag är i så gott som exakt samma situation, också med D7000, fast med Sigma 85/1,4. Konsekvent bakfokus vid längre avstånd. Jag mailade Cyberphoto om det (där jag köpt objektivet för någon månad sedan) som lade en RMA åt mig, dvs jag fick hem en blankett och en förbetald fraktsedel för att skicka till Tura.

Tura har nu sagt att de inte hittar något felfokus på objektivet men att jag kan skicka ned min kamera till dem så kan de justera in objektivet efter mitt exemplar av kamera.

Så, fördelen med att gå via Cyberphoto, förutom att det är rätt väg: Gratis frakt av objektiv till Tura.
(Jag åker iofs på frakten för kameran...)

Jag mailade till Cyberphoto, där jag köpte det.
Osmart?-bättre maila generalagenten direkt?
Jepp! Beror väl också på från vilken butik man köpt varan ifrån (kompetensnivå m.m.). Om butiken finns nära kaske AF problemet löses genom objektivbyte. Det bästa sätter är förmodligen att skicka in både hus och objektiv till Tura, så slipper du fundera på hur AF ligger tillsammans med ett nytt objektiv... ;)

Nu har objektivet varit hos generalagenten, fick det tillbaka idag. Dom hittade inget fel.
Men fokus ligger fortfarande bakom det jag fokuserar på:/
Försöker nu få cyberphoto att byta ut det till Nikon 50/1.4-men har inte så stora förhoppningar.
Annars får jag väl skicka både kamera o objektiv till generalagenten.

Annars får jag väl skicka både kamera o objektiv till generalagenten.

Det var vad jag gjorde med mitt 85/1,4. Fick tillbaka kombon för några dagar sedan; det gick rätt fort. Jag har inte hunnit testa systematiskt, men några testskott på olika avstånd indikerar att fokus sitter rätt nu.
Klart det hade varit bättre att slippa, men på det hela taget inget jättebesvär.

TS får gärna läsa min recension av Sigma 50/1,4 här på FS och den på the-digital- picture. Det är samma sak där att, åtminstone på Canon, tycks det finnas en tendens till opålitlig fokus - alltså vare sig back- eller frontfokus utan lite slupmässighet. Jag tycker inte det är ett stort problem då jag helt enkelt alltid tar flera bilder med omfokusering mellan och då får jag alltid flera bra bilder och dessa kan bli riktigt bra med en hörlig krämig bokeh.

Har nu fått ok att skicka in objektivet med kameran till generalagenten.
Men dom kommer väl bara finjustera fokus för sigmat i kameran, vilket jag kan göra själv?

Nej, de justerar själva objektivet efter just din kamera.
När jag fick tillbaka mitt stod det i följesedeln att de hade justerat objektivet.
Annars skulle det väl ställa till det för alla andra objektiv man har.

Ok, tack. Dock kan man i min kamera(D7000) finjustera fokus för ett objektiv, och det påverkar inte andra objektiv-kameran känner igen objektivet och använder bara finjusteringen på just det objektivet. Men jag skickar in rubbet så får vi se.

Jo, jag har också D7000, men det var inte det de gjorde (jag kollade).
Jag hade provat det innan jag skickade in grejerna, men lyckades inte hitta något läge på kamerans fokusjustering som blev bra för alla fokusavstånd.
Nu har jag iofs fortfarande inte kollat systematiskt att det verkligen är bra på alla avstånd efter deras justering, men jag har iaf inte upptäckt motsatsen än.

Ok, tack. Dock kan man i min kamera(D7000) finjustera fokus för ett objektiv, och det påverkar inte andra objektiv-kameran känner igen objektivet och använder bara finjusteringen på just det objektivet. Men jag skickar in rubbet så får vi se.

Nackdelen med att justera själv är att det bara går på en bländare och ett avstånd. Har man tur räcker det och då är allt väl, men ofta är felet inte linjärt och då kan du få fel på andra avstånd än det du justerat efter. En verkstad justerar in på flera referensavstånd och bländare vad jag förstår.

Felfokus

Hus och objektiv bör kalibreras professionellt och tillsammans, att själv justera fokus fungerar inte alltid optimalt. Ibland låser autofokus vid sidan om motivet, det kan ske när fokuspunkten övervägande ligger lite utanför det område man tror sig fokusera på (cirkelmarkeringen i sökaren är inte till 100% tillförlitlig... särskilt stark kontrast kan stöka till det) . Lösningen kan vara att fokusera lite in, i den yta man vill ha i fokus. Men... en professionell kalibrering är värd varje krona:)

Har samma objektiv men på D700. Tror att ev felfokus blir mindre på FX (rätta mig om jag har fel). Jag använder endast bländare 1.4 i kontrollerade situationer efetrsom jag ofta upplever att det blir fel fokus annars. Bländar ner till 2 iaf. Men 1 m låter mycket. Mitt ex funkar bra.

Felfokus borde bli värre med fx eftersom skärpedjupet med viss bländare blir 1 steg mindre.

Men om FX kamera huset har bättre af system blir af träffsäkerheten bättre (om af är korrekt kallibrerat) eftersom de skumpmässiga felfokuseringarna minskar.

Nu har kamera och objektiv varit på service. Inte fått hem det än, men ringde och dom sa att "den bakfokuserade fel med 0.25, vilket är ganska mycket". Huset var felet i.
Vad innebär detta? Har dom nu justerat huset så att det alltid kommer fokusera lite närmare kameran på ALLA min objektiv? Och fokuserar huset fel på alla mina andra objektiv(ser inte ut så på bilderna)?
Dom nämnde också att om jag säljer mitt 50/1.4 till nån med korrekt justerat hus så kommer objektivet antagligen framfokusera, vilket måste innebära att dom även justerat objektivet? Eller kanske bara objektivet? Så måste det vara...

Förklara nån:)

Troligen endast objektivet eftersom Turascandinavia förmodligen inte pillar med Nikonprylar... detta har i alla fall varit fallet de gånger de haft mina Sigmaobjektiv, dvs de justerade endast objektiven.

Nu har kamera och objektiv varit på service. Inte fått hem det än, men ringde och dom sa att "den bakfokuserade fel med 0.25, vilket är ganska mycket". Huset var felet i.
Vad innebär detta? Har dom nu justerat huset så att det alltid kommer fokusera lite närmare kameran på ALLA min objektiv? Och fokuserar huset fel på alla mina andra objektiv(ser inte ut så på bilderna)?
Dom nämnde också att om jag säljer mitt 50/1.4 till nån med korrekt justerat hus så kommer objektivet antagligen framfokusera, vilket måste innebära att dom även justerat objektivet? Eller kanske bara objektivet? Så måste det vara...

Förklara nån:)

AF består av två delar; kamera och objektiv.

Kameran mäter ett "fel", det vet inget om några avstånd osv. Det kan bara säga "framåt så här mycket" eller "bakåt så här mycket".

Objektivet har sen själva avståndsmätningen, det sitter som en liten mät-stripp på fokusgängan. "Nollan" här är fokus på oändlighet, sedan mäter man i en viss skala hur långt från denna punkt man är.

Mängden av kombinationer av möjliga fel (och felens verkan..) när man mixar och blandar mellan objektiv och kamera blir då väldigt många.

Det var lite synd att du skickade hela paketet till Tura - egentligen skulle kameran skickats till Nikon FÖRST - så att kameran stämde. Detta är ju alltid grunden.

Det dom gjorde var att programmera om objektivet med "fel" information så att det stämde med just din kameras "felaktiga" information - så att de är överens om vad som är oändlighet, och att de är överens om vad som är rätt.

Skickar du in kameran för justering nu kommer objektivet fokusera fel...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar