Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 30mm 1,4 och skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

FransGlans

Aktiv medlem
hej. är ny medlem här på fs. funderar på å skaffa sigma 30mm 1,4 till min eos 1000d.
jag har sökt på forumet ang min fråga,utan å hitta svar;

hur långt blir skärpedjupet vid bländare 1,4?

snackar vi 3m, eller längre?

ja vet, det är en newbie fråga:)

tackar för svar, gärna från nån som använt detta objektiv!

har ju läst att det e mkt kort skärpedjup på detta (å alla ljusstarka objektiv)

tänkte om nån då hade en erfarenhet om ungefär hur nära/långt borta man kan stå det objekt som man fokuserar på utan att objektet tappar skarpt fokus. är det inte så enkelt å svara på??

Det finns inte "ett" svar på den frågan utan svaret är beroende på hur långt bort du fokuserar. Enligt skärpedjupskalkylatorn som länkas till i svaret ovan så blir skärpedjupet på en kamera med sensor som på din 1000D, 30 mm optik, bländare 1,4 följande:

Om det du fokuserar på är en meter framför skärpeplanet (sensorn i kameran) så blir den accepterade skärpedjupet sex centimeter.

Om du istället fokuserar på något tio meter bort så blir skärpedjupet 6,53 meter.

Testa kalkylatorn på fler avstånd om du vill.

För h...e läs det svar du redan fått. Det är det enda svar du behöver!

Iom att jag är ny här, och ny kamera användare så förstår jag inte allting, därför frågar jag. och uppenbarligen tyckte jag inte att hans svar täckte min fråga.

men om tonen skall vara så otrevlig så skall jag inte göra er besväret att skriva några fler dumma frågor.

tråkigt!

// FGGG

tur att det finns människor som tar sig tid och förklarar så att mindre kunniga personer som jag hänger med och förstår. jag tittade på den där dof sidan och hängde inte riktigt med, men tack vare en del av era kompletterande svar så kanske jag kan börja bena ut lite.

självklart behöver jag grundläggande uppgifter om det mesta, och jag försöker så gott jag akn med två barn och arbete däremellan att läsa och förstå så gott det går :)

/ fridens liljor

hehe, förstår nu varför jag inte fick ut nått av DOF master sidan, när jag först öppnade sidan så dök inte de illustrerade bilderna upp. NU ser jag dem och hänger givetvis med på hur det funkar.

så tokigt det kan bli :)

ANNONS