Annons

Sigma 300f2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Hej!!
Är det någon som vet något om sigmas fasta 300.
Det är ju betytligt billigare än canons,tänkte ha det på en canon 40d.
Mvh P Månsson

Den är knivskarp och fin.
Men personligen skulle jag välja Sigma EX 120-300/2,8 APO DG HSM, som är lika skarp men har fler brännvidder och bättre närgräns vid kortare brännvidd, priset är nästan de samma.

Fördelen med 300:an är några 100 gram lättare och att den faktiska brännvidden är något längre, den ger oxå mindre distorsion.

En annan skillnad är att man kan använda frontfilter på zoomen, medans den fasta har insticksfilter.

Senast ändrad:
Den är knivskarp och fin.
Men personligen skulle jag välja Sigma EX 120-300/2,8 APO DG HSM, som är lika skarp men har fler brännvidder och bättre närgräns vid kortare brännvidd, priset är nästan de samma.

Fördelen med 300:an är några 100 gram lättare och att den faktiska brännvidden är något längre, den ger oxå mindre distorisionen.

En annan skillnad är att man kan använda frontfilter på zoomen, medans den fasta har insticksfilter.
Zoomen skall enligt vad jag läst ha rätt usla motjusegenskaper. vet du hur det fasta 300:at fungerar i motljus?

Jaså? Jag har inte haft några problem med min, under de två år jag hade den iaf.
Fungerade utmärkt med motljusskyddet på.

Jag sålde den p.g.a. problem att få den att fungera med min 20D, den fokuserade fel, med 10D fungerade den klockrent.

Det hjälpte inte med justeringar av objektivet. Om man köper en 50D så finns ju möjlighet att finjustera fokus, klar fördel.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar