ANNONS
Annons

Sigma 300-800/5,6 29990kr tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe ja de va rätt jobbigt att handhålla 6kg, men de gick en kort stund :)

Niklas, haha de va nog mest tur jag inte har nikon, för jag hade köpt de direkt hehe. Inte för jag har världens användning för de, men grymt objektiv för pengarna, skulle la få bli fågelfotograf på köpet då.

Ne D80 är la inget å ha, brus över iso200 :p
 
21 mil till Jönköping och 30.000 fattigare. Nä, jag får nog avstå.

Denna glugg spöar det mesta. Canons tjocka vita rör är betydligt dyrare och inte bättre.
 
Hehe ja de va rätt jobbigt att handhålla 6kg, men de gick en kort stund :)

Niklas, haha de va nog mest tur jag inte har nikon, för jag hade köpt de direkt hehe. Inte för jag har världens användning för de, men grymt objektiv för pengarna, skulle la få bli fågelfotograf på köpet då.

Ne D80 är la inget å ha, brus över iso200 :p


Vist finns bruset där denna bild och dess detalj är fotograferat på midsommarafton i stearinljus med en D80 max känslighet och 14 2,8 fungerar i sitt sammanhang.

Men vist finns det nyare och dyrare kameror...

Micke
 

Bilagor

  • midsommartårta.jpg
    midsommartårta.jpg
    17.1 KB · Visningar: 414
  • detalg.jpg
    detalg.jpg
    15.9 KB · Visningar: 412
Jan Olof.. glöm inte att Canons har IS :) visst brukar man väl ha rätt kort slutartid me ett sånt objektiv, så IS kanske inte är de viktigaste, men men. Tidigt en morgon i dis å dunkelt ljus så..

Mikale, Ahh inte så pjåkigt ändå, rätt "snyggt" brus iaf. Men nae, trivs bra min mark III :) 5D mark II lär de bli me va de lider, mkt för filmfunktionen faktiskt :)
 
Det blir ju inte bara 30 000:- och 6kg, man måste ju då skaffa ett stativ som matchar.
Jag vet inte riktigt vilket stativ som klarar det jätteobjektivet, men man får nog räkna med 10 000:- och ett antal extrakilon.
 
De flesta tilltänkta kunderna till en sån glugg kör nog ganska korta slutartider (paparazzi eller sportfotografer), och då behöver man inte så himla tungt stativ.

Jag har använt 400/2,8 med 1,7x converter (och det är inte ett dugg lätt) på ett Gitzo som väger dryga två kilo och det funkar utmärkt.
 
Visa mig lättaste stativet som tål 8 kg belastning, vilket det måste bli med hus, objektiv och huvud.
Och då ska det ju gärna tåla den vikten dag ut och dag in, inte bara vid korta tillfällen.

Om jag skulle använda ett sånt objektiv så skulle det bli till fågelfotografering, stationerad vid en fast punkt, som vid hornborgasjön.
 
Visa mig lättaste stativet som tål 8 kg belastning, vilket det måste bli med hus, objektiv och huvud.
Och då ska det ju gärna tåla den vikten dag ut och dag in, inte bara vid korta tillfällen.

Om jag skulle använda ett sånt objektiv så skulle det bli till fågelfotografering, stationerad vid en fast punkt, som vid hornborgasjön.

http://www.stabil.nu/
snygga tålig väger ca 2 kg och kostar 2000-3000

Men rätt har du, vist det handlar om gömslen eller fågeltorn osv

MR
 
Nu står det inget om hur mycket vikt den klarar, men vikten var iaf 3kg utan huvud, så minst ett kg till = 4kg.
Priset är ju mycket humant.
 
Nu står det inget om hur mycket vikt den klarar, men vikten var iaf 3kg utan huvud, så minst ett kg till = 4kg.
Priset är ju mycket humant.

169cm är det längsta standardstativet, men det går att få måttbeställda i andra längder, De tål upp mot 15 kilo tunga kameror och objektiv kan du läsa under historia, har inte haft den nya modellen men den gamla höll för mycket. eftersom de inte har någon mittpelare blir de tåliga.
men sitter du i ett gömsle skall det inte vara för högt.

MR
 
Fint, då vet jag vilket stativ jag ska köpa, när jag köpt 300-800:an :p

Nej, gömsle hade jag inte tänkt i det hypotetiska fallet, utan det var på det klassiska publika området vid hornborga.

Nåväl, det kommer inte hända, jag fortsätter med 100-400:an.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.