Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 30 mm f/1,4 EX DC HSM vs. Nikon 35 mm f/1,8 G AF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

Nat0

Aktiv medlem
Hej alla glada :)

Ju mer jag läser på om alla diverse objektiv där ute, desto mer förvirrad blir jag. Jag försöker utöka min utrustning och till min hjälp har jag min kära vän Internet... I dagsläget har jag (till min D5000):

- Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S DX VR II
- Nikon 40mm f/2.8G AF-S DX Micro
- Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR (som är halvtrasigt)

Nu är jag ute efter ett ljusstarkt objektiv och hade i stort sett bestämt mig för Nikon 35mm f/1.8G AF-S DX ... Men, självklart var jag ju tvungen att googla runt och jag hittade ett objektiv från Sigma som lät intressant - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM ...

Jag vet att man får mycket för pengarna om man köper Nikons objektiv, men jag är lite nyfiken på Sigma-objektivet. Dock är det ett par tusen dyrare och jag har hört att det är svårt att få till skarpa bilder vid ett bländarvärde < 1.8 (någon som har erfarenhet av det?) och isf ligger man ju ändå på samma nivå som objektivet från Nikon.

Nu till min fråga, är det värt att lägga några tusenlappar mer på Sigmas f/1.4? Får man ut mer kräm av det eller duger det med Nikons f/1.8? En annan sak är att Nikon-objektivet lanserades 2009 och Sigma-objektivet så tidigt som 2005 (men tillverkas och säljs fortfarande i butik), bör jag tänka på det?

Tack på förhand! :)
 
Jag hade ett 35 1,8 som jag sålde och köpte ett sigma 30 1,4.

Nikonen var bra men jag är väldigt nöjd med sigman!

Det grymt att använda i svåra ljusförhållanden! testadei somras då jag var ute på en ö med båten och det var inga problem att fota handhållet en sommarnatt utan belysning med låga ison.

30`an har ett yttersta fokusområde som inte är så långt bort (minns inte exakt men 5-10m) så är det ett avstånd till det som ska avbildas på några meter så är inte det korta skärpedjupet några problem.

Jag rekommenderar sigman starkt!
 
Kul med någon som har testat båda och på riktigt kan säga vad skillnaderna är och hur känslan skiljer sig åt :)

Jag ska väl inte fota saker som är allt för nära iaf, dock kommer det nog bli mer av landskap och byggnader... Jag får helt enkelt se till att bli riktigt, riktigt stadig på handen! ;)

Jag hade ett 35 1,8 som jag sålde och köpte ett sigma 30 1,4.

Nikonen var bra men jag är väldigt nöjd med sigman!

Det grymt att använda i svåra ljusförhållanden! testadei somras då jag var ute på en ö med båten och det var inga problem att fota handhållet en sommarnatt utan belysning med låga ison.

30`an har ett yttersta fokusområde som inte är så långt bort (minns inte exakt men 5-10m) så är det ett avstånd till det som ska avbildas på några meter så är inte det korta skärpedjupet några problem.

Jag rekommenderar sigman starkt!
 
Nikons 35mm är ju onekligen rätt prisvärd, i synnerhet om man tittar på begagnatmarknaden. Sigma verkar ofta ha problem med fokus, fram/bakfokus och tycks variera från exemplar till exemplar.

Har inte provat sigma 30 F1.4, men har sigma 50 1.4 och nikon 35 1.8.. Min sigma fungerar klockrent, bra skärpa och fina färger. Brännvidden gör dock att den är lite snäv att använda som allround, då kör jag hellre 35.. Möjligheten till koooort skärpdjup är dock nice :)

Personligen skulle jag nog valt sigmas 30mm om jag stod i valet mellan den och nikon 35mm, sen beror det såklart lite på budget också. Se till att testa på din kamera och se så den sätter fokus innan köp dock!
 
Det blir nog Sigman :) Ska se till att få testa på kameran när jag besöker butiken... Vågar inte beställa hem, man vet ju aldrig vad som kan hända eller vara fel :/

Tack för svaren! :D
 
Jag ska till Fotokungen imorgon och förhoppningsvis köpa Sigmat... Men jag undrar hur jag upptäcker problem med fram/bakfokus som du nämner? Jag ska ta med min kamera och testa, men hur gör jag om den inte sätter fokus? Ber jag om att få testa ett annat ex då eller är det något som de bör kunna lösa?

Nikons 35mm är ju onekligen rätt prisvärd, i synnerhet om man tittar på begagnatmarknaden. Sigma verkar ofta ha problem med fokus, fram/bakfokus och tycks variera från exemplar till exemplar.

Har inte provat sigma 30 F1.4, men har sigma 50 1.4 och nikon 35 1.8.. Min sigma fungerar klockrent, bra skärpa och fina färger. Brännvidden gör dock att den är lite snäv att använda som allround, då kör jag hellre 35.. Möjligheten till koooort skärpdjup är dock nice :)

Personligen skulle jag nog valt sigmas 30mm om jag stod i valet mellan den och nikon 35mm, sen beror det såklart lite på budget också. Se till att testa på din kamera och se så den sätter fokus innan köp dock!
 
Jag ska till Fotokungen imorgon och förhoppningsvis köpa Sigmat... Men jag undrar hur jag upptäcker problem med fram/bakfokus som du nämner? Jag ska ta med min kamera och testa, men hur gör jag om den inte sätter fokus? Ber jag om att få testa ett annat ex då eller är det något som de bör kunna lösa?


Ta med en linjal, lägg upp den på en på stabilt underlag och gå nära närgränsen med kameran, i linjalens förlängning. Låt kamerans autofokus sätta fokus på typ 10cm-markeringen och ta en bild så ser du i skärmen var skärpan hamnar. Ju större bländare (lägre bländartal) desto grundare kommer skärpdjupet bli och du ser var skarpaste området hamnar.

Missar den skärpan är det bara att säga det till snubben i butiken, och hänvisa till att du är medveten om problematiken med gluggen. Testa innan du köper.

lycka till
 
Funderar på ett Sigma 30/1.4 själv. Har redan ett Sigma 50/1.4 som jag är mycket nöjd med, efter att den varit inne på AF justering. Marginalerna för hus och objektiv blir väldigt små vid f/1.4 varför front eller bakfokus lätt kan uppstå. Detta behöver inte vara något fel hos objektivet i sig, utan så kan det bli när en liten avvikelse hos AF (inom marginal för hus och objektiv) samverkar åt ett visst håll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.