Annons

Sigma 30 f/1.4 Art till Nikon d7100?

Produkter
(logga in för att koppla)

illiaca

Avslutat medlemskap
Hej hej hallå!

Här har vi en som uppgraderat kamera-väskan till slut från nikon d80 till d7100 och är otroligt nöjd över det. Nu en tid efter skatteåterbäringen och efter en olycka med min normalzoom kliar det i fingrarna efter ett normalobjektiv..

Är inne på att köpa Sigmas 30 f/1.4 art som jag tror hade gjort sig på min DX-kamera. Men då både kameran och objektivet är relativt nytt har det varit svårt att hitta några bra rescensioner om hur dom trivs med varandra. Har hittar 1 sida med lite test-bilder och det såg ju lovande ut men det bästa hade varit om nån här kanske har samma set-up och skulle vilja ge sin bild.

Här finns det ju också en del att välja på typ nikkor 35 1.8 osv osv. Kom gärna med synpunkter på andra normalgluggar

Jag fotar allt möjligt och befinner mig då och då i ganska eländigt ljus.

Bara tänk lite högt med mig nu om fasta standardobjektiv till nikon d7100
cheeers!
 
Är 35/1.4 mkt dyrare? Annars köp den. Finns massor av recensioner på den och den är mer än grym!
 
Sigmas eller Nikons? :)

Det verkar vara väldigt bra objektiv men det sticker iväg en del i pris. Tror det ligger på ungefär dubbla priset för sigmas version och typ 14000 för Nikons?! :S Rätta mig om jag har fel.

Jag begär kanske det omöjliga men hade varit glad om jag kunde få till det här för under 4000-ish
 
Vill gärna att linsen ska vara så snabb som möjligt också men det kan vara lite hjärnspöken från min sida då jag tidigare haft min D80 och inte så ljuskänsliga objektiv så jag har liksom inga refferenser.

Jag har läst mycket gott om nikons 35mm 1.8G och den är ju väldigt fint prissatt.. Hur bra funkar det ute på kvällen eller inne på typ en lördagsmiddag?
 
Sigmas :)

Man kan även tänka som så att Sigma 30 mm landar på 45mm med crop på Nikon och en 35 mm på 52.5 mm. Så vill man åt den där klassiska 50 mm passar nog en 35mm bättre. Men 45 mm är samtidigt en mer "ren" brännvidd.

När detta nu spelar roll är väl aldrig ;-) Men är ändå en faktor att tänka på. Snarare är det skillnaden mellan 1.4 och 1.8 som spelar roll. Även här kommer cropfaktor in för skärpedjup, alltså 2.1 samt 2.7 på småbild.
 
Jag är en av många nöjda användare av Sigmas gamla 30/1.4 för cropkameror. Jag tycker att det är mycket objektiv för pengarna och skulle tro att det nya är minst lika bra. En liten brasklapp för kvalitetskontrollen dock - jag reklamerade två felfokuserande exemplar innan jag fick hem ett bra.
 
Cyberphoto har tagit lite testbilder och lagt ut på Sigma 30/1,4 på olika bländare. Man kan ladda ner dem och jämföra. Likadant med många andra objektiv. Jag tycker Sigmat verkar lite mjukt och har låg kontrast på största bländare vilket gör att bilden ser lite disig och trist ut. Det syns om man förstorar bilden. Om man inte brukar göra förstoringar är det nog helt OK. Annars skulle jag välja Nikons.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmartni
 
Jag är en av många nöjda användare av Sigmas gamla 30/1.4 för cropkameror. Jag tycker att det är mycket objektiv för pengarna och skulle tro att det nya är minst lika bra. En liten brasklapp för kvalitetskontrollen dock - jag reklamerade två felfokuserande exemplar innan jag fick hem ett bra.

Mitt Sigma 30mm f/1.4 fokuserade också fel.

Felet med Nikons 35:a är att den är för billig...


http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/791-sigma3014dcdx?start=1

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/628-nikkor3518dx?start=1
 
Jag hade den gamla 30/1.4 till min fd D90 o jag gillade den riktigt mycket. Den var skarp o fin o hade trevlig bakgrundsoskärpa. Antar ju iaf att den nya modellen är änu bättre, o även att eventuella felfokuseringar är fixade sen länge.
Vet dock inte om jag hade skaffat den om Nikons 35a hade lanserats när jag inhandlade gluggen. Men av det jag lärt mig av min 50mm jag kör på FX nu så skulle jag iaf föredra den lite vidare Sigman. Liiite mera vidvinkel är najs imo, o ljusstyrka kan man aldrig få för lite av. :)
 
Hej! Jag har haft både 35/1,8 och Sigma 30/1,4. Gillar sigmat bättre! Kanske inte riktigt lika vass på att fokusera i dåligt ljus men möjligheten att gå till f/1,4 överväger. Skärpan på 1,4 är mjuk men fullt godtagbar (läs användbar), speciellt med tanke på priset! Beggad är Sigmat ett mycket bra köp, kan inte annat än rekommendera det före Nikons 1,8, 1,4:an är lite väl dyr... Lycka till!
 
Hej hej hallå!

Här har vi en som uppgraderat kamera-väskan till slut från nikon d80 till d7100 och är otroligt nöjd över det. Nu en tid efter skatteåterbäringen och efter en olycka med min normalzoom kliar det i fingrarna efter ett normalobjektiv..

Är inne på att köpa Sigmas 30 f/1.4 art som jag tror hade gjort sig på min DX-kamera. Men då både kameran och objektivet är relativt nytt har det varit svårt att hitta några bra rescensioner om hur dom trivs med varandra. Har hittar 1 sida med lite test-bilder och det såg ju lovande ut men det bästa hade varit om nån här kanske har samma set-up och skulle vilja ge sin bild.

Här finns det ju också en del att välja på typ nikkor 35 1.8 osv osv. Kom gärna med synpunkter på andra normalgluggar

Jag fotar allt möjligt och befinner mig då och då i ganska eländigt ljus.

Bara tänk lite högt med mig nu om fasta standardobjektiv till nikon d7100
cheeers!

Hej!

Jag har en nikon 35/2.0 och en samsung 30/2.0 till vardera D300 och NX10. Jag tycker som en sade högre upp att 30 mm är bättre avpassat för APS-C sensorerna. 35 mm är en aningens gnutta för snävt tyvärr, det känns lite småaktigt att i dagens Sverige framföra sådant gnäll men så känns det...:)
Om man kan lita på att Sigmat är lika bra som ett originalobjektiv map kvalitetskontroll, framtidskompabilitet osv osv så anser jag att Sigmat är att föredra tack vare brännvidden trots priskillnaden. Vill man ha ett mindre 35 mm ska man satsa på den gamla AFD 35/2.0 den är klart mindre än både 35DX och 30/1.4 men med nackdelen av att vara sämre på optisk prestanda, jag tycker 35/2.0 blir bra nog om man bländar ner till bl. 2,5, men det är ju jag.....

Hans
 
Här har det kommit många svar, väldigt tacksam för det!

Det lutar åt att det blir Sigmas 30 så som jag var inne på i början ändå. Jag tänker att 35mm blir lite dyrt, 35mm hade blivit närmare 50mm på min cropsensor men det bryr jag mig egentligen inte om.

Har läst lite mer och som vissa här skriver verkar Sigma ha problem med sina kvalitetskontroller. Så idag tar jag bara med kamerahuset ner på butiken och prövar linsen på plats har jag tänkt. Det vanligaste verkar vara att linsen fokuserar framför/bakom det man ska fota så jag får bara ta lite bilder och zooma in..

Är det nåt mer jag borde vara vaksam på? Hur brukar ni "prova" linsen?

Cheeers! :)
 
Ingen expert, men sitter fokus där det ska kan man väl nästan överleva resten ;-) Men såklart bra att kolla att autofokus/fokus fungerar som det ska. Gnisslar det, fastnar det, är det ryckigt? Och så klart, jack o repor på huset och linsen. Sen finns det väl inte mycket kvar att titta på! =)
 
QA var ett problem förr.
Deras nya linje art och sport och det tredje jag inte kommer ihåg har en helt annan kvalitetskontroll och bygg/optisk prestanda än de äldre linjerna.
 
Kort update..

Var ner på japanphoto men de hade inte linsen inne. Slutade med att jag köpte Sigma 30s F1.4 gamla variant och har fotat både en festival och ett bröllop med den i sommar. Tycker bilderna har blivit kalasbra men har haft samma strul med att den har bak/fram fokuserat en del.. Inte så man blir galen men det har påverkat..

Mailade japanphoto och lyckades få till det så att jag fick byta in objektivet mot sigmas nya ART 30mm idag. Har inte hunnit testa ut det riktigt än men det verkar vara slut på det lilla strul som fanns.. Objektivet är byggt som en stridsvagn jämfört med det gamla. Nytt objektiv-lock som faktiskt går att sätta på och en annan kvalitets-känsla.

Very happy so far! :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.