Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 30/2,8 objektiv skramlar

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan ett Sigma 30mm/2,8 EX DN till min Nex-5N. Jag var mycket nöjd med bildkvaliteten, men nu har objektivet börjat skramla. Jag skickade in objektivet för garantiärende, men fick tillbaka det utan åtgärd då det slutar skramla när AF börjar fungera. Är det verkligen rimligt att bara skicka tillbaka objektivet i det skicket? Jag påpekade i felrapporten att objektivet skramlade och ibland så har AF inte fungerat alls.

Jag nämner inte försäljarens namn ännu då jag vill ge dem chans att svara först, men det skulle vara intressant att höra om det är fler som har detta problem. Jag kan inte minnas att objektivet skramlade när jag fick det.
 
Om du googlar lite så finner du att alla Sigma 19 och 30mm skramlar, de är konstruerade så och inget fel. Trodde min var knas först, men icke
 
Jag köpte för ett tag sedan ett Sigma 30mm/2,8 EX DN till min Nex-5N. Jag var mycket nöjd med bildkvaliteten, men nu har objektivet börjat skramla. Jag skickade in objektivet för garantiärende, men fick tillbaka det utan åtgärd då det slutar skramla när AF börjar fungera. Är det verkligen rimligt att bara skicka tillbaka objektivet i det skicket? Jag påpekade i felrapporten att objektivet skramlade och ibland så har AF inte fungerat alls.

Jag nämner inte försäljarens namn ännu då jag vill ge dem chans att svara först, men det skulle vara intressant att höra om det är fler som har detta problem. Jag kan inte minnas att objektivet skramlade när jag fick det.

Jag har ett sådant till NEX-5N och testade just.

Mitt skramlade inte.
Sedan tog jag loss objektivet och provade, då skramlar det, typ dunka-dunka-dunka...

Sedan satte jag på det på kameran igen och då skramlar det också.
Sedan när man satt igång kameran och fokuserat en gång så skramlar det inte längre. Även efter att man stängt av kameran så skramlar det inte heller.

Tror att det helt enkelt har med konstruktionen att göra och att det inte är något fel.
Det är så på den modellen helt enkelt, det är nog inget fel på vare sig ditt eller mitt objektiv.


/Mats
 
Samma på mina 19 och 30 mm. Jag tror att hela linspaketet som används för fokuseringen är löst i objektivet, och att det på nåt sätt aktiveras när man slår på strömmen.

Vete van, men det är nog nåt elektriskt :)
 
Tack för svaren. Då ska jag inte hetsa upp mig. Synd att de inte upplyste mig om det när jag mejlade innan jag skickade in objektivet. Eftersom jag också samtidigt hade problem med AF när jag upptäckte ljudet var jag övertygad om att det var fel på det. Nu undrar jag om inte af-problemet hade att göra med att batteriet var nästan slut och spänningen kanske blev för låg för magneterna som styr fokuslinsen.

Vet man om detta så är det annars ett utmärkt objektiv. Kameran blir också riktigt smidig med denna glugg. Lite slö Autofokus tycker jag dock det är bara. Större bländare vore ju också kul, men då skulle ju paketet inte bli så litet och billigt.
 
Jag brukar sägar att Sigma 19/2,8 och Sigma 30/2,8 "kluckar" för jag tycker det låter lite trevligare än "skramlar" :).

/Torbjörn
 
Hörde att den är byggd med "flytande lins element" eller något så. Det ska alltså skramla, även om det är jobbigt så vet Sigma om detta och därför inget man behöver rätta till. :)
 
Hörde att den är byggd med "flytande lins element" eller något så. Det ska alltså skramla, även om det är jobbigt så vet Sigma om detta och därför inget man behöver rätta till. :)

Ja, det står faktiskt längst ner i instruktionerna också ser jag nu, men vem katten tittar på instruktionerna, särskilt på ett objektiv utan knappar. Sigma kallar det för "tjattrande" (chattering på engelska). "Kluckande" lät som en bra beskrivning tycker jag.
 
Oj många med sigma 30.
Är ni nöjda med det?
Funderar på det eller det nya 35 mm SONY.
Kommer dock vara betydligt dyrare har dock bild stab och drygt 1 bl steg snabbare. Sigmat är ju lika billigt som två dyra uv filter !!!!!!!!!!!!!!!!!

Frågan är om det är värt det....
Känns som 30 mm är bättre än 35 som "normal" objektiv på en "kompakt" kamera.
 
Oj många med sigma 30.
Är ni nöjda med det?
Funderar på det eller det nya 35 mm SONY.
Kommer dock vara betydligt dyrare har dock bild stab och drygt 1 bl steg snabbare. Sigmat är ju lika billigt som två dyra uv filter !!!!!!!!!!!!!!!!!

Frågan är om det är värt det....
Känns som 30 mm är bättre än 35 som "normal" objektiv på en "kompakt" kamera.

Jag har ett 35/1,8 till min D90 att jämföra med. Det är stor skillnad på bilderna man kan ta med det objektivet jämfört med Sigma 30mm, det är främst skärpedjupet jag tänker på. Stor skillnad i storlek och vikt också. Jag tycker 35mm funkar ganska bra som normal, men kanske är 30mm lite bättre. Skillnaden är inte så stor där.

Vill du ta bilder med mycket bakgrundsoskärpa och i svagt ljus så får du ju mer för Sony-objektivet. Jag saknar dessa egenskaper och skulle nog vilja betala en hel del till för det, men Sigmat är ju så smidigt att det nog är värt att ha ändå.
 
Hörde att den är byggd med "flytande lins element" eller något så. Det ska alltså skramla, även om det är jobbigt så vet Sigma om detta och därför inget man behöver rätta till. :)

haha, om flytande linselement var detta, en helt annan sak, det är en dyr lösning som gör att linserna rör sig inne i objektivet när man fokuserar på nära avstånd, blanda inte in det begreppet här.
 
haha, om flytande linselement var detta, en helt annan sak, det är en dyr lösning som gör att linserna rör sig inne i objektivet när man fokuserar på nära avstånd, blanda inte in det begreppet här.

Har både 30 och 19 mm och de "kluckar". Scandinavianphoto intygade att det skulle vara så. Hur som helst så funkar de utmärkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.