Annons

Sigma 30 1,4 EX HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, MTF-kutvorna visar värden för gluggen fullt öppnad.

Vad jag kan se så är den fullt jämförbar med Canons EF 50mm f1.4 på full öppning.
 
10-20/4,5-5,6

Såg på sigmas hemsida att 10-20mm är på väg undrar bara vad briset kan bli och när det börja levereras..

Ps Saknar vidvinkel
 
jonasjoh skrev:
Är det någon handlare som har det i lager ännu?
Har bara sett priset men ingen lagerstatus.
Är onekligen sugen på ett som ersättare för EF50/1,8
/Jonas

Ja trodde att Scandinavian hade den inne.. där stod inget som tydde på att den inte fanns inne iaf..

// Jocke
 
Den hade "två pluttar", d.v.s. beställd från leverantör. Vilket faktiskt kan betyda vad som helst, vad gäller leveranstid...
 
på sigmas hemsida står det:

"Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras."

så jag kan alltså inte köpa denna till min analoga sigmakamera? är det någon som vet vilken grad av vinjettering man talar om? om det bara är lite mörkt i hörnen så kan man kanske prova, men om det blir en stor svart ring... någon som vet? simga har ju inga andra 1,4-objektiv, och jag behöver nåt ljusstarkt...
 
egaeci skrev:
Så jag kan alltså inte köpa denna till min analoga sigmakamera? är det någon som vet vilken grad av vinjettering man talar om? om det bara är lite mörkt i hörnen så kan man kanske prova, men om det blir en stor svart ring... någon som vet? simga har ju inga andra 1,4-objektiv, och jag behöver nåt ljusstarkt...
Det är inte att rekommendera nej, det blir troligen en mycket stor svart ring och dessutom riktigt dålig skärpa i den synliga kanten av bilden.
 
Dålig skärpa.

Var inne på Kameradoktorn i Stockholm här om veckan. Efter lite löst snack kom vi in på denna Sigmaglugg och deras omdöma var klart negativt. De hade testat ett exemplar för Canon (finns inte inne för Nikon, ännu) och hur de än vände å vred så fick de ingen bra skärpa med bländare 1,4, ens i mitten av bilden. Vid nedbländning vart det bättre, men man ska ned två, tre steg för att få det skarpt i kanterna. Detta gällde som sagt för Canon, och det kan ha varit ett måndagsex, men ändå. Jag var tidigare klart sugen på gluggen, men nu vete fan ... Jag tänker vänta på opartiska tester av Nikon-modellen.

//Lasse
 
Re: Dålig skärpa.

dobos skrev:
Var inne på Kameradoktorn i Stockholm här om veckan. Efter lite löst snack kom vi in på denna Sigmaglugg och deras omdöma var klart negativt. De hade testat ett exemplar för Canon (finns inte inne för Nikon, ännu) och hur de än vände å vred så fick de ingen bra skärpa med bländare 1,4, ens i mitten av bilden. Vid nedbländning vart det bättre, men man ska ned två, tre steg för att få det skarpt i kanterna. Detta gällde som sagt för Canon, och det kan ha varit ett måndagsex, men ändå. Jag var tidigare klart sugen på gluggen, men nu vete fan ... Jag tänker vänta på opartiska tester av Nikon-modellen.

//Lasse


Jag har använt mitt Sigma i ett par veckor nu. Även jag råkade ut för en hiskelig oskärpa på de tre största bländarna (först vid 2.0 verkade saker och ting klarna).

Efter lite improviserade tester med största bländaren förstod jag att fokusen hamnade fel hela tiden. Och inte så lite heller. Testade att plåta en graderad skala på stativ och såg att fokus hamnade närmare 10 cm fel (vid 70 cm avstånd). Dåligt!

Jag provade att fokusera manuellt - så gott det nu går i den sökare som en Canon 350 (och de flesta andra DSLR i lågprisklassen) har - och det blev genast bättre.

Jag gick tillbaka till säljstället (Expert Fridhemsplan) och fick genast ett nytt objektiv. Detta fungerar bra. Autofokusen hamnar där den skall.

Sedan är objektivet inte kanonskarpt vid bl. 1.4. Det är bara att konstatera. Men redan vid 1.6 och 1.8 är det betydligt bättre. Jag tror inte att man kan räkna med att något objektiv (inte ens Leica och Zeiss) är lika skarpa vid största bländaröppningen. Man måste också ta med i beräkningen att Sigman faktiskt bara kostar 4.000 vilket är billigt för ett så ljusstarkt objektiv.

Jag tycker definitivt att objektivet är fullt användbart vid f 1.4. Om man vill ta porträttbilder kan det tom vara en fördel om det inte är knivskarpt. Om du plåtar landskap däremot är det väl tillrådigt att använda en mindre bländaröppning.

Jag tror också att det är farligt att bara stirra sig blind på mätningar och tekniska data. Det är bildresultatet som räknas.

Sigma 30/1.4 är långt ifrån världens bästa objektiv, men jag trivs utmärkt med det och känner att jag kommer att trivas både med objektivet och bilderna det presterar. Däremot kan man begära att man får ett fungerande objektiv. Autofokusproblemen (jag har hört fler som råkat ut för dem) är inte acceptabla.

Hälsningar

Fredrik
 
Lite omdömmen :
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=41623&perpage=15&pagenumber=2
Jag och två till har dessutom resenserat den :
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8379
Har inga som helst problem med autofokusen, verkar vara lite ojämn kvalite mellan exemplaren.

Se till att ha bra kundtjänst !

Att den skulle vara oskarp i kanterna kan jag heller inte hålla med om (på största bländaren är den väll inte perfekt men vad förväntar ni er för 3900 kr).

Mvh Erik !
 
Jag råkade också ut för ett ex där AF låg helt åt skogen. Blev helt enkelt att skicka tillbaka objektivet. Funderar på att skaffa ett fungerande objektiv, men då köper jag över disk och provar på kameran direkt på plats.

Även om skärpan låg fel på det ex jag fick så var skärpan förvånansvärt bra på 1.4, och klart användbart. Brutalskarp på 2.0 och skarp ut i hörnen vid 5.6-8.0.

Konstig bokeh i hörnen och distortion var några av konstruktions missarna på objektivet vad jag märkte. För övrigt är Sigmat riktigt välbyggd och härlig att använda, om den fokuserar rätt vill säga. ;)
 
Senast ändrad:
Mitt exemplar - till Nikon - kan emellanåt fokusera någon cm fel på 1,4 och då vid närgränsen. Det får'la vara godkänt.

Ett mer påtagligt fel - som inte varierar med exemplaren - är att objektivet har ganska kraftig tunn-dist.

Sedan låter det av någon intern friktion vid fokusering. Men bara då jag riktar kameran uppåt. Så det är väl mer ett akademiskt problem, men värt att notera.

En stor fördel i övrigt, är ju att en fast brännvidd tvingar mej att vara lite mer kreativ...

/Strmbrg,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.