Annons

Sigma 28mm 1,8 vs 30mm 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Skall köpa ett av åvanstående fasta objektiv. Framförallt för att kunna fota inomhus under sämre ljusförhållanden, men också för att ha en riktigt bra glugg bildkvalitetsmässigt i detta omfånget.

Finns det någon här ute med erfarenhet av bägge objektiven. Kan inte bestämma mig för om det är värt tusen kronor mer att gå ner ett steg till i bländare.

Alla åsikter är välkommna.

Tack på förhand
/Mårten

Hej Mårten!

Jag äger 30/1,4 och den är riktigt skarp redan från största bländaren. Och då menar jag knivskarp och med härlig färgåtergivning!

MEN VARNING!

Testa den glugg du ämnar köpa för att utesluta surkarten, som det tydligen är gott om på den optiken!.

Den Sigma 30/1,4 jag äger har focusproblem, men den är optiskt så bra att jag faktiskt förbiser det handikappet. Jag focuserar denna annars underbara glugg manuellt.

/K

Å fan, det missade jag.. :)
Det brukar oftast vara Canon`s 28 som jämförs i frågeställningarna!
Måste läsa lite nogrannare.. hehe..

Mvh
M

Observera att det där är en gammal variant. Det är kanske inte ens samma optiska konstruktion som den nyare.

Mitt ex. av 30/1,4 fokuserade fel och var verkligen inte skarpt på full bländaröppning. Nedbländat var det dock skarpt. Jag har också haft två exemplar av 24/1,8 som var mycket bra. Dock inte särskilt skarpa vid full bländaröppning de heller. 28:an liknar 24:an i optisk konstruktion, så jag antar att den är bra också.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar