Annons

Sigma 28-70 med focus framför den reala planskärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Hade in min KM 5D på service och passade på att be om fokusjustering.

Fick till svar att Zieger inte kunda ordna justeringen och att jag ska skicka mitt Sigma till Tura.

I beskrivningen står det
"focus framför den reala planskärpan"

Ska Tura ha objetivet löst eller både kamera och objektiv?

Hur testar man själv att det är fel på focus?

Fokusplanet hamnar fel, framför den punkt som man fokuserat på i sökaren. Även kallat frontfokus.

Man kan mäta upp hur långt framför motivet som skärpan hamnar men egentligen räcker det med en enklare test för att se om skärpan är bra.

Synd att de inte talade om hur mycket objektivet frontfokuserar.
Tura Scandinavia är generalagent för Sigma, kontakta dem och hör om råd och ev. kostnadsförslag. Jag antar att garantin har löpt ut.

Jag tycker att du kan börja med "tidningstestet".
Sätt upp en dagstidning på väggen. Sätt kameran på stativ och exponera med hjälp av själutlösaren. Om texten blir skarp på full öppning (f:2,8) så kan du vara nöjd och behöver inte oroa dig. Annars krävs nog en justering av fokus.

Så här skarpt kan det bli med ett bra objektiv,
Sigma 50-150mm 100% förstoring:
(lite luddigare konturer kan man nog förvänta sig med ditt objektiv tror jag)

Bilagor

• 8594kant.jpg
    8594kant.jpg
    48.2 KB · Visningar: 230
Det verkar inte särkskilt oroväckande.

Du bör göra om ett test med bättre och jämnare belysning.
Det är viktigt att ytan är plan och i rät vinkel mot kameran. Inga buktande böcker eller böjda papper. Skärpedjupet är mycket kort så för att kunna bedöma om fokus ligger rätt så krävs en plan yta.
Ta en dagstidning så får du text över hela bildytan att referera mot.

JanOlofHärnström skrev:
Det verkar inte särkskilt oroväckande.

Du bör göra om ett test med bättre och jämnare belysning.
Det är viktigt att ytan är plan och i rät vinkel mot kameran. Inga buktande böcker eller böjda papper. Skärpedjupet är mycket kort så för att kunna bedöma om fokus ligger rätt så krävs en plan yta.
Ta en dagstidning så får du text över hela bildytan att referera mot.

Tack för din hjälp.

Ska jag fota på längre avstånd också?

Jag har aldrig hört talas om att objektiv fokuserar fel enbart på vissa avstånd, däremot vid olika brännvidder.

Men om fokus ligger fel som någon redan påstått och objektivet för övrigt är i gott skick plus att man trivs med omfång etc. så är det väl värt att lägga pengar på en justering.

Här kan man få en uppfattning hur bra (skarpa) olika objektiv kan vara (dra med musen över sida för att växla mellan de två testerna):
http://www.the-digital-picture.com/...&APIComp=2&LensComp=101&CameraComp=9&Lens=367

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS